02 خرداد 1400|
مقاله

راهنمای جامع انواع دیوارکشی باغ

دیوارکشی باغ:

در روستاها و یا حومه شهر افراد زیادی باغ دارند. گاهی این باغ ها کاربری مسکونی هم دارد و گاهی خیر؛ اما در هر صورت برای همه این افراد محافظت از باغ اهمیت زیادی دارد. حصار کشی یا دیوار کشی باغ  انواع زیادی دارد. در این مطلب به بررسی انواع دیوار باغ می پردازیم. تفاوت اصلی انواع حصار باغ در نوع مصالح استفاده شده برای ساختن آنها می باشد.

هر دیوار باغی یا هر نوع دیوار کشی باغ مزایاو معایب مربوط به خود را نیز دارد.

مصالح انواع دیوار کشی

اینکه شما برای حصار دیوار باغ خود از چه مصالحی استفاده میکنید، به میزان بودجه شما و شرایط آب و هوایی محیط بستگی دارد.

شما باید در رابطه با اصول دیوار کشی و روش های دیوار کشی ارزان تحقیق کنید تا بتوانید بهترین دیوار را برای باغ خود انتخاب کنید و از طرفی هزینه دیوار کشی متناسب با بودجه شما باشد.

انواع دیوار باغ

  • دیوار سنگی
  • دیوار آجری
  • دیوار بلوکی بتنی
  • دیوار بتنی پیش ساخته
  • دیوار توری سنگی
  • دیوار نرده آهنی
  • دیوار نرده چوبی
  • دیوار نرده بتنی
  • دیوار فنس یا دیوار توری
  • دیوار فنس

 

در مقالات گذشته خواندیم که توری فلزی انواع گوناگونی دارد؛ ازجمله: توری مرغی، توری فرنگی، توری مش، توری حصاری، توری گابیون و توری پرسی. استفاده از توری حصاری یکی از گزینه های عالی دیوارکشی ارزان قیمت است. فنس دیوار باغ مقاومت زیادی در برابر رطوبت و خوردگی دارد؛ به همین دلیل مقرون به صرفه بوده و خیلی دیرتر آسیب می بیند.

از طرفی قیمت فنس دیوار باغ نیز مناسب بوده و برای شما هزینه زیادی به همراه نخواهد داشت. فنس کشی دیوار باغ باید با رعایت یکسری اصول و جزئیات دقیقی انجام شود. قیمت فنس (انواع حصاری ) را در لیست قیمت راه ساخت مشاهده فرمایید.

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: توری حصاری چیست؟

  • دیوار سنگی

جهت ساخت دیوار سنگی، سنگ هایی با اندازه های یکسان را درکنار هم قرار میدهند و با سیمان آنها را بهم متصل میکنند تا در جای خود محکم شوند. بیشتر این سنگ ها در طبیعت وجود دارند؛ بنابراین برای ما هزینه زیادی در پی نخواهند داشت. بهترین نوع سنگ برای این کار ماسه سنگ است.

دیوار سنگی

برای استحکام دیوار قبل از چیدن سنگ ها یک بستر بتنی با پهنای چندین سانتیمتر ایجاد کرده و بعد سنگ ها را روی آن قرار می دهند.

مزیت اصلی این نوع دیوار کشی، هزینه بسیار کم آن است، از جهتی اجرای آن نیاز به تخصص خاصی نداشته و محکم و بادوام است؛ اما ظاهر زیبایی نداشته و سرعت اجرای آن پایین است.

  • دیوار آجری

در کشور ما از گذشته ها آجر یکی از مصالح  ارزان برای دیوار کشی محسوب میشود. امروز به علت تولید بلوک های سیمانی از میزان استفاده این نوع دیوار سنتی باغ کمی کاسته شده است.

دیوار کشی با آجر به علت استفاده از میزان زیادی از سیمان شاید نسبت به دیوارهای سنگی مقداری بیشتری هزینه داشته باشد. ولی فرمت دیوارکشی سریع تر و ظاهر بهتری دارد.

جهت دیوارکشی یا تیغه کشی با آجر به یک بستر بتنی نیاز داریم.

مزایای دیوارکشی آجری

  1. هزینه تقریبا پایین
  2. دسترسی بالا به آجر
  3. اجرای راحت و مدت زمان دیوار چینی کم

 معایب دیوارکشی آجری

آجر نسبت به سایر مصالح دیوارچینی مقاومت کمتری دارد و شاید به راحتی تخریب شود.

  • دیوار بلوکی

دیوار بلوکی

در سال های اخیر استفاده از دیوار بلوکی که ترکیبی از ماسه و سیمان بوده، رواج پیدا کرده است. این بلوک ها در فرمت و قالب های مختلف تولید میشوند. برای ساخت این دیوار نیز به بستر بتنی نیاز است در غیر اینصورت به مرور ترک خورده و کج می شوند

مزایا دیوار بلوکی

  1. سرعت اجرای دیوارکشی باغ با بلوک بالاست
  2. هزینه کمی برای اجرا نیاز دارد.
  3. بلوک ها اندازه و زن متناسبی دارند.

معایب دیوار بلوکی

تنها عیب اصلی این مصالح مقاومت و استحکام پایین آنها در برابر ضربه است. باید سعی کنید بلوک های سیمانی مطمئن و با کیفیت خریداری کنید.

  • دیوار نرده آهنی

دیوار آهنی در کارگاه های تولید تقریبا آماده شده و در مکان نصب در کنار هم قرار میگیرند. این دیوار تقریبا مقاومت خوبی داشته و اکثرا در مکان هایی که فونداسیون بتنی (یکی از انواع فونداسیون) دارند به کار می رودند.

  • دیوار نرده چوبی

این نوع دیوار بیشتر منطقه ای ست؛ یعنی در مناطقی که چوب بیشتری در دسترس است، گزینه ای خوب است؛ مثلا در شمال ایران؛اما در مناطق دیگر شاید هزینه بردار بوانده و به صرفه نباشد.

  • دیوار نرده بتنی یا دیوار بتنی پیش ساخته

دیوار بتنی معمولا به شکل پیش ساخته آماده میشود. این دیوار دارای  دوام و کیفیت بالایی است. سرعت اجرای بالایی دارد. امکان جا به جایی بخش های مختلف دیوار وجود دارد. اما قیمت دیوارپیش ساخته معمولا بالاتر از نمونه های دیگر است.

این دیوار مقاومت بالایی داشته؛ اما ظاهر زیاد جذابی ندارند. از آنها بیشتر در پروژه های ویژه استفاده میشود.

این دیوار مقاونت بالایی دارد. معمولا در دو نوع بلوک ایستا و خود ایستا ساخته میشوند که استفاده از هر نوع به نیاز و درخواست مشتری بستگی دارد.

برای نوع ایستا ابتدا ستون‌هایی کاشته شده و دیوارها را در بین این ستون محکم میکنند. اما نوع دوم، دیوارهای پیش ساخته خود ایستا بوده و به ستون نیاز ندارند.

  • دیوار گابیونی یا  توری سنگی

گابیون یا دیوار گابیونی دارای مقاومت بالا و هزینه نصب کمی داشته و سرعت پیاده سازی زیادی دارد. در این روش با کمک  مفتول‌های محکم فولادی یک چهارچوب با ارتفاع و ضخامت استاندارد ساخته میشود. بعد داخل آن را با سنگ پر میکنند.پیشنهاد می کنیم با انواع فولاد بیشتر آشنا شوید.

دیوار گابیون یا توری سنگ

 

ساخت این دیوار نیز به یک بستر محکم و بتنی نیاز دارد. یک بستر محکم بتنی به ارتفاع چند سانتیمتری زمین درست کرده و سپس گابیون (توری سنگ) یا همان شبکه توری فولادی را جایگذاری میکنند. این دیوار ظاهر زیبا داشته، مقاومت بالایی دارد و باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه نصب شود.

بهترین مصالح برای دیوارکشی باغ :

برای این که شما از چه دیواری برای باغ استفاده کنید، باید گزینه هایی مانند میزان صرف هزینه، وقت و مکان را در نظر بگیرید.

بستگی دارد که شما چه سبک کاری را دوست دارید. اگر طرفدار سبک کلاسیک هستید، از دیوارهای آجری با سنگ نمای تراورتن استفاده کنید.

در صورتی که سبک‌های مدرن‌ را می پسندید، استفاده از بلوک‌های بتنی پیش ساخته و دیوارهای توری سنگی برای شما مناسب تر هستند. درنهایت باید بگوییم ارزان ترین دیوارکشی استفاده از آجر و بلوک های سیمانی می باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم