27 اردیبهشت 1400|
مقاله

توری حصاری یا فنس چیست ؟

 توری حصاری چیست؟ فنس یا توری حصاری

توری حصاری چیست؟  توری حصاری یا به عبارت عمومی تر فنس یکی از انواع توری فلزی  است که با مفتول گالوانیزه گرم یا سرد و یا با فولاد ضد زنگ تولید میشود . یکی از دلایل اصلی دوام و کیفیت بالای این محصول جنس فولاد آن است . مغتوا گااوانبره کاربردهای بسیاری دارد؛ ازجمله در ساخت توری مرغی ، توری فرنگی، توری پرسی، توری حصاری، توری مش، توری گابیون و… .

این توری به دلیل اینکه روکشی از روی دارد، در هر نوع شرایط آب و هوایی نه زنگ میزند و نه خورده می شود و به بهترین شکل ممکن با کیفیت و مرغوب باقی می ماند؛ بنابراین گزینه ای عالی برای شرایط آب و هوایی خاص است. این توری به دلیل اینکه قیمت بالایی دارد، بیشتر در موارد خاص نظامی،سالن های ورزشی و موارد مشابه استفاده میشود.

توری حصاری

 

تاریخچه توری حصاری

فنس یا توری حصاری یا به اصطلاح عموم حصاری، نوعی حصار می باشد که از مفتول گالوانیزه گرم بافته می شود و کاربرد زیادی جهت حصار کشی زمین ها و اراضی،باغ ها،ساختمان ها و…دارد

عموما این نوع توری از مفتول گالوانیزه و گاهی از پلی اتیلن تولید میشود.ممکن است جهت مصارف تزئینی از چوب بامبو برای ساخت فنس استفاده شود.
در سال ۱۸۴۰ فنس ها بیشتر از جنس چدن تولید می شدند؛ اما این نوع از حصار قیمت بالایی داشته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. البته این مسئله استفاده از چدن جهت تولید فنس هنوز هم در برخی از کارگاه ها مرسوم است و برای فنس کشی ها نیز بعضی از افراد ترجیح می دهند از فنس چدنی استفاده کنند.

تاریخچه طولانی

در گذشته های دورتر افراد برای محافظت از باغ ها و زمین های کشاورزی خود از فنس های چوبی استفاده می کردند تا به این طریق از ورود افراد و اشخاص متفرقه و یا حیوانات جلوگیری کنند. خرده چوب ها و شاخه درختان از اولین حصارها به شمار می روند. در بعضی از روستاها هنوز هم کشاورزان عادت دارند که به جای استفاده ار توری حصاری یا فنس های گالوانیزه از برگ های درختان و چوب جهت حصارکشی استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: انواع دیوارکشی باغ

نکات جالب:

امکان دارد که برای شما فنس های چوبی جالب و جذاب باشند؛ ولی این نوع از فنس عمر زیادی نداشته و بر اثر رطوبت ، بارندگی و یا هر نوع حادثه دیگر آسب می بینند. در صورتی که فنس های آهنی و یا به طور کل حصارهای فلزی بادوام تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر انواع حوادث دارند .
پیشینه تولید فنس آهنی به اروپا برمی گردد و به مرور تولید و استفاده از این نوع حصار رونق زیادی پیدا کرد. اصولا این فنس ها ۳۵ درصد کربن کمتری را شامل می شوند.

اگر فنس از آهن معمولی تولید شود ، شیوه ساخت آن بسیار راحت تر و آسان تر است و نسبت به نوع استیل بادوام تر و منعطف تر می باشد.اکثرا در کنار دریا و جنگل ها از فنس آهنی استفاده میشود این نوع از فنس اصولا بصورت فرفورژه تولید میشود.
در آمریکای شمالی جهت حصارکشی مکان های مسکونی و ساختمان ها، فنس بکار می رود.اگر از توری حصاری گالوانیزه استفاده شود مزایای زیادی دارد مانند : حمل و نقل راحت ، استفاده دوباره از حصار در مکانی دیگر ، عدم جلوگیری از نور ورودی،قیمت مناسب و…

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: ترفندهایی برای زیباسازی فنس

روش های بافت توری حصاری

فنس ها را به چند روش میتوان بافت:

  • دو سر قلاب
  • دو سر پیچ
  • یک سر قلاب و یک سر پیچ
    بافت دو سر پیچ بیشتر در تولید بکار می رود و حمل و نقل آسانتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

روش های تولید توری حصاری

توری حصاری یا فنس معمولا به دو روش دستی و اتومات ( صنعتی ) تولید می شود.

در روش صنعتی اکثر مراحل به روش اتوماتیک انجا میشود و یا امکان دارد مرحله ای به روش نیمه اتومات باشد یعنی هم صنعتی و هم دستی و گاهی این روش، تولید توری نیمه اتوماتیک نامیده میشود.

شیوه بافت توری حصاری

شیوه بافت توری حصاری

  • شیوه اتوماتیک

در شیوه تولید فنس با دستگاه اتوماتیک ، جهت شروع، مفتول گالوانیزه را تهیه میکنند و باید توجه داشت که ضخامت آن بستگی به سفارش مشتری، دارد . بعد از اینکه مفتول تهیه شد آن را در بخش مربوط به مفتول قرار می دهند و در ابتدا انحنای مربوط به مفتول را باز کرده و اگر نیاز بود بر روی آن یک روکش قرار می دهند .
اگر در این بخش روی توری روکش قرار بگیرد نیازی به رنگ کردن در زمان استفاده ندارد. بعد از روکش دادن، آنرا توسط هوا خنک می کنند، سپس مفتول به بخش توری بافی وارد می گردد. ابتدا ردیف اول بافته میشود و سپس با یک مفتول اندازه خود پیچ داده میشود کل این مراحل به صورت اتوماتیک انجام میشود.

نکات مهم تر:

اما تکنسین ها میتوانند تنظیمات لازم را انجام دهند. در بخشی که دو مفتول پیچ خوردن ابعاد چشمه‌ی فنس توری تعیین میشود. چشمه، همان قالب های لوزی شکلی هستند که ساختار توری حصاری را تشکیل می دهند تا پایان یافت رول مفتول این عملیات ادامه میابد .بعد برش خورده به این ترتیب توری ایجاد میشود و توسط سیم پیچی اتوماتیک ، محکم میشود.

علت انجام این امر برای مستحکم تر کردن توری می باشد تا در آینده به راحتی باز نشود و مفتول برش خورده به بالا هدایت می گردد در نهایت ما یک ردیف توری بافته شده داریم .بعد از پایان یافتن بافت یک ردیف ، رشته دیگری از مفتول ها را وارد دستگاه میکنند و همه مراحل بالا تکرار می شود تا ردیف آخر توری نیز بافته شود.

با تکرار عملیات توری حصاری بصورت کامل بافته می شود. زمانی که میزان مورد نظر از توری بافته شده آن را به بخش بسته بندی هدایت میکنند و فنس ما بصورت رول مورد نظر آماده میشود.
طول این رول ها بسته به سفارش مشتری بین ۲۰ الی ۳۰ متر متغییر است.

دستگاه بافت توری حصاری

  • شیوه دستی

در این شیوه نیز همه مراحل شیوه اتوماتیک انجام می شود تنها به جای اینکه این مراحل توسط دستگاه انجام شود به کمک یک یا دو نفر مسئول انجام می شود، توسط یک موتور الکتریکی توری روی یک قالب چشمه توری پیچیده میشود. قالب چشمه ی توری حصاری برای مشخص کردن چشمه ی توری حصاری بکار می رود با تعویض کردن قالب می توانیم سایز چشمه ی توری حصاری را تغییر دهیم.
کاربر یک اهرم موتور الکتریکی را روشن کرده سپس مفتول گالوانیزه دور قالب پیچیده میشود و زمانی که فرم گرفت به شکل سینوسی بین رج های دیگر بافته میشود بعد از آن برای اینکه توری باز نشود مثل آرماتوربندی رج های بافته شده با یک پیچ گوشتی اریب بافته می شود زمانی که میزان طول مورد نظر رسیدیم شخص آن را رول کرده و کار برای عرضه آماده می شود.

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: آرماتوربندی چیست؟

 توری حصاری چگونه بافته می شود؟

 

فنس معمولی با فنس پی وی سی چه تفاوت هایی دارد؟

  1.  مهم ترین تفاوت در روکش این توری ها می باشد که نوع پی وی سی، پلاستیکی و نوع معمولی آن روکش از گالوانیزه می باشد.
  2.  حصاری های معمولی، به علت اینکه از جنس گالوانیزه گرم هستند اصلا زنگ نمی زنند ولی در مکان هایی که میزان رطوبت بسیار بالا بوده و در محیط هایی که درصد نمک و آهک خیلی زیاد است. انتخاب نوع توری ،باید کمی با احتیاط بیشتری انجام شود و بهتر است نوع پی وی سی بکار ببریم.

فنس با روکش پی وی سی چه ویژگی هایی دارد؟

اصولا جهت مناطق آب و هوایی خاص نیاز است که برای حصارکشی و حصار فضاهای باز از یک گزینه ویژه تر استفاده شود که آن فنس با روکش پی وی سی است این محصول دارای یک روکش بسیار عالی از پی وی سی می باشد که یک گزینه مناسب برای مناطق مرطوب است.

فنس گالوانیزه

کاربردهای فنس با روکش پی وی سی

  1.  فضاهای آب شور و یا آهکی و در مواردی استخرهای پرورش ماهی.
  2. جهت تقسیم بندی زمین های کشت برنج.
  3. جهت محافظت از کابل ها در زیر بستر دریا.
  4. جهت نواحی که سیل خیز هستند و یا در مسیر سیلاب ها قرار میگیرند.
  5. .در محوطه سازی پالایشگاه و پتروشیمی ها و …

ویژگی های فنس با روکش پی وی سی

  • ضخامت مفتول آن ها بین ۲.۲ میل تا ۵ میلیمتر بوده و به سفارش مشتری تغییر میکند.
  • چشمه های آن ها در سایزهای ۵*۵ – ۵.۵*۵.۵ – ۶*۶ – .۶.۵*۶.۵ – ۷*۷ سانتی متر تعیین مشود.
  • طول هر رول فنس با روکش PVC از ۱۵ الی ۲۰ متر تولید میشود. ع
  • رض رول ها ۱۵۰ ، ۱۸۰ و ۲۰۰ سانتیمتر است.

مقاله پیشنهادی ما: فنس الکتریکی چیست و چگونه اجرا می شود؟

شیوه صحیح فنس کشی چگونه است ؟

زمانی که بخواهیم یک قطعه زمین را از بقیه زمین ها جدا کنیم ، فنس یا توری مناسب میتواند در این راه به ما کمک کند.
یک راه مناسب و ارزان برای ایجاد حصار و مرز در زمین ها و یا امکان شخصی و بطور کل ایجاد حریم، فنس و فنس کشی می باشد.

  • آماده سازی فنس برای نصب

ابتدا باید مجوزهای لازم برای نصب فنس دریافت شود .اگر فنس، مجوز نداشته باشد ، احتمال دارد آن را از بین ببرند.در مرحله بعد ، خطوط قطعه زمین و یا مکانی که می خواهیم فنس کشی کنیم را تعیین میکنیم.برای به دست آوردن این اطلاعات، می توانیم از پرونده های شهر، یک طرح نقشه خط ملک یا استخدام یک نقشه بردار کمک بگیریم.باید قراردادهای محلی را نیز علاوه بر قوانین اجرا شده توسط قانون کشور بررسی کنیم.

  • نصب پایه توری

خط های محدوده را تعیین میکنیم.برای گودال های فنس خود، حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر را در داخل آن خطوط در نظر می گیریم، باد پایه های فنس همسایه را نیز در نظر بگیریم و فضای کاری را در تمام مکان فنس کشی پاک کنیم تا فنس راحت تر نصب شود.باید طول کل محیط فنس کشی را اندازه گیری کنیم تا بتوانیم مقدار توری حصاری مورد نظر را مشخص کنیم.
جهت پیدا کردن محل نصب پایه حصاری، نقطه دقیق را با یک رنگ معمولی یا رنگ اسپری تعیین میکنیم.

پایه، انتها، گوشه یا دروازه را مشخص میکند.بعد از آن حفره های پایه فنس را حفاری میکنیم.. حفره های پایه توری حصاری باید ۳ برابر عرض و یک سوم طول پست باشد، با ۴ اینچ اضافی (۱۰.۲ سانتی متر) برای ماسه حفاری می شود. شیب دو طرف به طوری که سوراخ در پایین از سمت چپ گسترده تر می باشد.

مرحله دوم :

حفره های پایه را با ۴ اینچ (۱۰.۲ سانتی متر) ماسه پر میکنیم.ماسه را جهت ایجاد یک پایه توری حصاری جمع و جور برای پست ها و بتن ها، آماده میکنیم.. یک پایه فنس را در مرکز حفره میگذاریم و با استفاده از نشانگر یا گچ، کنار پست را در سطح زمین ، نشانه گذاری میکنیم.

ارتفاع بالای خط باید برابر با ارتفاع فنس+ ۲ اینچ (۵.۱ سانتی متر) باشد. پست را می بندیم، بستن یک پست کمک می کند که حصار خود را به سمت راست نگاه دارد.
باید پست را در شرایط و موقعیت امن قرار دهیم و با کمک کرپی ها در دو طرف زاویه دار ، پست را در موقعیت شیب آن توسط کرپی به زمین و پیچ وصل میکنیم.

دو بار قبل از تأیید آن به مواد ترموکوپل، تمام اندازه گیری ها، فاصله پست ها و ارتفاع یک بار قبل از تأیید آن را بررسی میکنیم. حفره را با بتن پر میکنیم، بتن را در اطراف پست میکشیم یا فقط میگذاریم ، سطح را صاف میکنیم .اینکار را برای همه پایه های فنس انجام می دهیم ، ۲۴ ساعت بعد از ریختن بتن ها میتوانیم فنس ها را بگذاریم.

در مورد فنس چه نکاتی باید رعایت کنیم؟

توسط فنس و حصار کشی میتوانیم امنیت و آرامش را به محیط خود ببریم. در بخش های زیادی در مورد توری حصاری و برتری نسبی آن نسبت به انواع دیگر فنس صحبت کردیم و بر همگان واضح است که یک گزینه خیلی خوب برای حصارکشی مورد نیاز شما می باشد.
یکی از برتری های مهم توری حصاری نسبت به فنس های دیگر این است که نسبت به آنها از زمانی که شروع به استفاده میکنیم نیاز به نگهداری کمتری دارند بنابراین خرید این نوع توری برای ما در دراز مدت خیلی مقرون به صرفه تر و بهتر است.

مسائل مهم در نگهداری و مراقبت از انواع فنس

  • باید به صورت دوره ای میخ های فرو رفته در پرچین ها را چک کنیم و در صورت نیاز به تعویض آنها را عوض کنیم.
  • باید هر چند ماه یکبار فنس را تمیز کرده و مطمئن شویم که لک یا کثیفی بر روی آنها نمانده است.
  • باید هر چند سالی فنس ها را رنگ کنیم تا رنگ و ظاهری موجه و تمیز داشته باشند.
  • در صورتی که از فنس چوبی استفاده میکنیم باید بین میله و پنل چوبی را هر چند وقت بتونه کنیم تا آسیب نبیند و فنس دچار خوردگی یا رطوبت نشود.

روش های نگهداری از فنس

همانطور که قبلا بارها با یکدیگر مرور کردیم توری حصاری یا فنس یکی از گزینه های بسیار پرکاربرد برای ایجاد امنیت در محیط زندگی یا باغ و کارگاه ما می باشد بنابراین ما باید راه های نگهداری از فنس را نیز بدانیم تا مدت زمان بیشتری بتوانیم از آن در محیط مورد نظر استفاده کنیم.تا دیرتر مجبور به تعویض توری یا فنس شویم.

مسائل مهم در نگهداری از فنس

  • استفاده از جلا دهنده برای پیشگیری از پوسیدگی فنس

اگرچه توری ها مقاومت و دوام بالایی دارند اما باز هم امکان دارد در یکسری از شرایط خاص و تحت تاثیر برخی شرایط از بین رفته و یا اکسید شوند اما نگران نباشید ما می توانیم با کمک جلا دهنده از این امر جلوگیری کرده و با ایجاد یک روکش مناسب برای توری آن را در مقابل آب و رطوبت محفوظ نگه داشته و مانع از زنگ زدگی آن شویم.دوام و مقاومت فنس ها به کمک جلا دهنده افزایش پیدا خواهد کرد و باعث میشود که شما مجدد مجبور به تهیه توری و حصار جدید نشوید بدین ترتیب در هزینه های شما نیز صرفه جویی چشم گیری میشود.

  • واکس زدن و شست و شوی فنس

به دلیل عوامل طبیعی مثل باد و خاک و یا حرکت پرندگان روی فنس ها و یا شاخ و برگ درختان احتمال دارد فنس شما آلوده و یا کثیف شود بنابراین باید هر چند وقت یکبار فنس و حصار خود را با آب بخوبی شست و شو دهید تا ظاهر آن همیشه مرتب و تمیز باشد و یا به کمک روغن ها و واکس های مخصوص فنس آن را چرب کرده تا تحت تاثیر عوامل محیطی آسیب ظاهری نبیند.

چه مسائلی به فنس آسیب می رسانند؟

می دانیم که فنس و توری حصاری برای ایجاد امنیت بکار می روند بنابراین هر چه کمتر آسیب ببینند برای ما مفیدتر خواهند بود.

مسائلی که به فنس آسیب می رسانند

  • رشد گیاهان

گیاهان یکی از عوامل محیطی هستند که اکثرا امکان دارد دور تا دور فنس به و جود آیند. اگر این گیاهان ظاهری زیبا به فضا می بخشند باید به آنها رسیدگی کنیم و از رشد بی رویه آنها جلوگیری کنیم تا باعث آسیب رساندن به حصار نشوند بشتر توری حصاری ها و فنس ها از فلز یا گالوانیزه سخت تولید می شوند و در مقابل گیاهان نازک مقاوم هستند ولی در برابر درختان شاید نتوانند مقاومت لازم را از خود نشان دهند.

بنابراین باید این مسئله کنترل شود که نهال یا درختی در نزدیکی فنس کاشته نشود و اگر خودرو بودند از آسیب رساندن به فنس جلوگیری شود.

  • استفاده نامناسب از فنس

گاهی کودکان از فنس ها آویزان میشوند و به آنها آسیب می رسانند گاهی افراد بزرگ نیز برای انجام کاری از حصار بالا رفته و باعث خم شدن آن می گردند و این امر در مرور زمان اگر بیشتر تکرار شود باعث می شود که مجبور به تعویض حصار خود شوید.بهتر است برای مواجه با این مسائل ابتدا تمام دقت خود را برای تهیه توری حصاری مناسب به کار ببرید و در وهله دوم مراقبت های کامل را از حصار داشته باشید.

  • حمله حیوانات اهلی و وحشی

گاهی حیوانات اهلی و یا وحشی آسب های جدی به توری حصاری وارد میکنند آنها برای ورد به باغ یا مزرعه وزن خود را بر روی توری انداخته و باعث خم شدن یا تابیده شدن توری می شوند.

چگونه ارتفاع فنس را بیشتر کنیم ؟

برای بنا نهادن توری حصاری یا فنس در منزل ارنفاع تعریف شده و استاندارد معمولا ۱/۲ متر می باشد. ولی امکان دارد نیاز داشته باشیم که ارتفاع فنس را تغییر دهیم تا از ورود هر فرد غیرمجاز یا حیوانات مختلف به محیط مورد نظر جلوگیری کنیم یا اگر حیوان خانگی داشته باشیم تمایل داشته باشیم که او نتواند از حصار بیرون بپرد. اگر فنس ما فلزی باشد که باید برای افزایش ارتفاع میله های آن را باز کرده و میله های بلندتری را جایگزین  کنیم تا به این ترتیب ارتفاع آن افزایش پیدا کند.

جهت افزایش ارتفاع فنس ابتدا باید حصاری و ریل های بالای آن را باز کنیم اما میله ها سرجایشان بمانند.به دلیل کشش میله و کشش توری ،  فنس توری به میله ها متصل میشود. پیچ ها را باز میکنیم تا این کشش از بین برود. بعد جهت افزایش دادن ارتفاع همه ریل ها را باز می کنیم . میله های را از بیرون و داخل اندازه گیری میکنیم. اما کلا برای افزایش طول فنس اصولا لازم است همه قسمت ها را اندازه گیری کنیم . میله ها، ارتفاع توری و پهنای توری را اندازه گیری میکنیم. زمانی که توری ها باز بودند میتوانیم توری های پهن تر و میله های بلندتر را به راحتی خریداری و جایگزین کنیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

3 دیدگاه "توری حصاری یا فنس چیست ؟" ثبت شده است

  1. احمدرضا گفت:

    سلام، شما تولیدکننده فنس هستید.

    1. hoseinzadeh گفت:

      سلام .. بله دوست عزیز ما تولید کننده فنس هستیم..

      جهت کسب اطلاعات بیشتر میتونید با ما در ارتباط باشید ۰۹۰۲۴۵۶۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم