30 آذر 1401|
مقاله

دیوار گابیونی چیست؟

دیوار گابیونی چیست؟

دیوار گابیونی یا قفس سنگی سازه ای است که توسط توری گابیون (یکی از انواع توری فلزی) ساخته می شود و امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است . دیوار گابیونی از توری فلزی تولید شده و داخل آن را با مواد طبیعی یا سنگ پر میکنند. این دیوار ابعاد و سایزهای مختلفی دارد. این سازه بسته به ارتفاع مدنظر در ردیف هایی تولید میشود که ابعاد آن از بسیار کوچک تا خیلی بزرگ قابل تغییر است. در بیشتر مواقع فرمت این دیوار شبیه یک قفسه فلزی بهمراه قطعات سنگی است.

پیشنهاد می کنیم  مقاله گابیون چیست را بخوانید.

تاریخچه دیوارهای گابیونی

اوایل از دیوار گابیونی بیشتر برای امور نظامی استفاده میشد. برای این منظور قفس های بزرگی درست و داخل آن را از سنگ و گِل پر کرده تا از تجهیزات و اماکن نظامی محافظت کنند. در مصر باستان جهت جلوگیری از طغیان آب نیز دیوارهای چوبی شبیه به دیوارهای گابیونی امروزی تهیه کرده، داخل آن را از سنگ پر کرده تا از طغیان آب جلوگیری کنند. هنوز از این شیوه در نقاط زیادی از جهان از جمله شمال ایران استفاده میشود.

مشخصات فنی دیوارگابیونی

دیوار گابیون یا قفس سنگی از مفتول گالوانیزه گرم تهیه میشود. قطر مفتولی هایی که توری گابیون با آن بافته میشود، حدودا بین ۲/۵ تا ۵ میلی متر و دارای چشمه های شش ضلعی در ابعاد مختلف است. چشمه ها، روزنه هایی هستند که، از بافتن مفتول ها به وجود می آیند. ابعاد چشمه های دیوار گابیونی در اندازه های ۸*۸ – ۸*۱۰ – ۱۰*۱۲  میلی متر بوده و در صورت استفاده از گابیون در آبراهه ها از چشمه های ۵*۶ استفاده میشود.

کاربرد دیوار گابیون

گابیون از سال های خیلی دور در طراحی های ساختمانی کاربرد داشته است. ساخت دیوار گابیون جهت زیباسازی محیط داخلی و یا محوطه های ساختمان کاربرد گسترده ای دارد. زمانی که شما می خواهید از انواع  دیوار گابیون برای باغ یا باغچه خود استفاده کنید، گابیون ها را باید به شکل باکس های کوچک و بصورت لایه لایه روی هم قرار دهید.

چیدمان در این نوع می تواند به شکل پله ای باشد. به طور کلی چیدمان و میزان فضای اطراف در این نوع دیوار آزاد بوده و به متراژ کار بستگی دارد. شما در این فرمت از دیوار گابیونی امکان تغییر شکل دادن باکس ها به استوانه یا دیوارهای حلقه ای را دارید. بعد از این که باکس ها آماده شد، زمان اجرای فونداسیون برای مقاوم سازی دیوار است.

اگر پی در آن محل، بتنی باشد که نیاز به کار خاصی ندارید؛ در غیر اینصورت حتما باید از تراز بودن دیوار مطمئن شده و سپس به نصب دیوار گابیون و بعد هم به پرکردن این دیوار با سنگ های تهیه شده بپردازید.

موارد استفاده و کاربردهای دیوار گابیون

از آنجایی که قفس های گابیون را می توانید در هر شکل و طرحی ایجاد کنید یا می توانید آن را با رنگ های مختلف رنگ کنید، به شما در زیباسازی محیط کمک زیادی می کند.

برای  طراحی فضای بیرونی خانه، قفس های  گابیون را می توان به عنوان دیوارهای تزئینی جذاب به کار برد. از طرفی از باکس های گابیونی برای ساخت انواع مبلمان های بروز و مدرن و انواع ساختارهای خاص ساختمانی استفاده میشود.

در ادامه به موارد دیگری از کاربردهای گابیون اشاره می کنیم:

  • راهسازی

جهت مقاوم سازی و جلوگیری از ریزش سنگ ها در پیاده سازی جاده و بزرگراه و یا راه آهن، از دیوار گابیون استفاده میشود که در اینجا به دیوار حائل گابیون معروف است.

  • کانال‌های آب

برای کم کردن سرعت آب و کاهش اثرات فرسایش از دیوارهای گابیونی با ارتفاع کم در کانال ها استفاده میشود. درواقع دیوار گابیونی در اینجا نقش سیل بند را دارد.

  • ساختمان‌سازی

از دیوار های گابیونی ، گاهی به عنوان باربر در ساخت و ساز استفاده میشود.

  • دیوار گابیونی رودخانه

  • مهندسی رودخانه

گاهی جهت ممانعت از خوردگی دیوارهای دریایی، محافظت از مخازن، دریاچه ها و.. از دیوار گابیون استفاده میشود.

  • حفاظت از خاک

جهت ممانعت از فرسایش خاک، نگهداری از خاک و یا تقویت آن برای امور مهم تر مانند حفاظت از بخش های زیریِ زمین از دیوار گابیونی استفاده میشود.

  • در معماری مدرن و در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی

طراحی دیوار گابیون جهت زیباسازی منازل، مراکز تجاری و اداری و.. کاربر زیادی دارد. جهت ساخت دیوارهای جداکننده یا دیوارهای دکوراتیو از این دیوار استفاده میشود.

  • بکار بردن دیوار گابیونی در دیوار کشی، حصار کشی باغ و محیط های مشابه
  • بکار بردن دیوار گابیون جهت زیباسازی نمای بیرونی ساختمانها
  • بکار بردن دیوار گابیون برای جذاب تر کردن دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار
  • بکاربردن دیوار گابیونی در حیاط منازل،مراکز مختلف یا محوطه های پارک و …

مزایا و معایب دیوار گابیونی

۱. دیوار گابیون سازگاری زیادی با طبیعت دارد؛ زیرا می توان آن را با مواد طبیعی پر کرد که هم زیباست هم در طبیعت اختلالی ایجاد نمی کند.

۲. این سازه به دلیل اینکه از جنس مفتول سفید گرم می باشد، دوام بالایی داشته و به همین دلیل مقرون به صرفه است.

دیوار گابیونی دکوراتیو

دیوار گابیونی در مهندسی چگونه استفاده می شود ؟

اگر سازه های گابیونی در فرمت های خیلی بزرگتر ساخته شوند (با توجه به ساختار قابل توجه و کاربردی شان) می توانیم در ساخت و سازهای مهندسی از آن استفاده کنیم؛ زیرا این نوع سازه استحکام و مقاومت بالایی داشته و گزینۀ خیلی خوب برای مواردی مانند : خاکریز، دیوار نگهدارنده ، حفاظ شیب، کف آبراهه ،سدسازی و… باشد. این نوع سازه با توجه به جنس گابیون، نفوذ بالایی داشته و آب راحت از آنها می گذرد؛ بنابراین آسیب زیادی به آنها نمی رسد. این امر یک دلیل موجه استفاده از گابیون در سدسازی می باشد.

نحوه اجرا دیوار گابیونی و مصالح لازم برای آن

مصالح لازم جهت تهیه دیوار گابیون به این بستگی دارد که کاربری یا نقش آن کدام یک از این موارد است: دیوار محافظ، حصار، برای طراحی دکوراسیونی یا… .

هر چقدر مورد استفاده مهم تر و کاربردی تر باشد، به مواد سنگین تری نیاز داریم. سنگ ها و مصالح سخت تر از موارد مهم در این نوع می باشد. اگر هدف زیباسازی محیط باشد، می توانیم با مصالح جالب تر مثلا سنگ های ریز یا قطعات کاشی رنگی یا میوه های کوچک خوش عطر استفاده کنیم.

همانطور که اشاره کردیم، مفتول دیوارهای گابیون از گالوانیزه گرم و یا گاها از جنس استیل در وزن های گوناگون با قطرهای متفاوت تولید می شوند؛ اما باید در نظر داشته باشیم که هدف ما از تولید دیوار گابیونی چیست. آیا مهم است که در برابر آب و رطوبت مقاومت داشته باشد یا فقط هدف زیباسازی است.

باید نیاز خود را به افراد متخصص شرح داده تا بتوانیم به هدف خود رسیده و طرح و محصولی ایده آل داشته باشیم. وقتی از دیوار گابیونی استفاده کنیم، موارد انتخابیِ زیاد پیش روی ماست؛ زیرا این محصول انعطاف پذیری زیادی داشته و ما می توانیم آنرا در ابعاد و اندازه های مختلف مونتاژ کنیم.از دیوار گابیونی برای حصارکشی نیز می توان استفاده کرد گاهی افراد از این دیوار به عنوان تکیه گاهی برای گیاهان نیز استفاده می کنند.

دیوار گابیونی جاده

آیا برای پیاده سازی دیوار گابیونی به فونداسیون نیاز داریم ؟

مطلب قابل توجه و خوب این است که هیچ کدام از انواع سازه های گابیونی، مثلا دیوار گابیونی یا نرده گابیونی نیازی به اجرا و پیاده سازی فونداسیون یا پی ندارند.

اما در هر صورت باید یک زیرسازی درست و قابل قبول طبق استاندارهای لازم انجام داد تا سازه ما، واژگون نشود.

اجرای این پی یا پایه بتنی به گزینه های زیادی وابسته است ؛مانند موادی که قرار است در دیوار ریخته شود، وضعیت فضای اطراف دیوار گابیونی و کف آن؛ مثلا اگر خاک نرم است باید یک پایه سخت تر مثلا بتنی را جایگزین آن کنیم.

زمانی که بخواهیم دیوار را روی بستری بسازیم باید حدود ۲۵ میلی متر پایه داشته باشیم. بطور کل دیوار گابیونی نیازی به پی در قالب بتنی ندارد؛ اما برای مصالحی که احتمالا سنگین تر باشند باید از پایه دوجداره استفاده کنیم. هدف اصلی این است که وزن دیوار به صورت مساوی تقسیم شود و اگر دیوار کوچک باشد نیازی به تست استحکام نیست؛ ولی اگر وزن دیوار بیشتر باشد، باید این بررسی حتما توسط متخصصان صورت گیرد.

قیمت دیوار گابیونی چگونه محاسبه میشود ؟

قیمت دیوار گابیون به طرح کلی ما و از طرفی به مساحت محیط مورد نظر بستگی دارد. هزینه اصلی به مصالحی بستگی دارد که در مونتاژ گابیون استفاده میشود؛ به همین دلیل هزینه تمام‌شده نسبت به مساحت، مواد استفاده‌شده و.. متفاوت است. این امری طبیعی ست؛ زیرا تنوع دیوار بسیار زیاد است و براساس قطر، وزن و مواد مفتول تعیین می شود.

به دلیل اینکه سازه های گابیونی در مقابل سازه ها و دیوارهای دیگر که به عنوان نگه دارنده بکار می روند، ظاهری زیباتری دارند طرفداران بیشتری نیز به خود اختصاص داده اند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

2 دیدگاه "دیوار گابیونی چیست؟" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم