13 شهریور 1400|
مقاله

توری فلزی چیست و چه انواعی دارد؟

توری فلزی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع توری فلزی از نوع فولادی بپردازیم. در ادامه از کلمه توری فلزی به‌ تنهایی استفاده می کنیم. در ابتدا بهتر است بدانیم توری فلزی چیست؟ توری حاصل از بافته شدن مفتول های فلزی را توری فلزی می نامند.

توری فلزی به دسته های کلی زیر تقسیم می شود

در برخی موارد محدود برای تولید توری از ورق های فلزی یا ورق های گالوانیزه نیز استفاده می شود؛ بنابراین در یک دسته بندی کلی توری ها به دو دسته مفتولی (توری سیمی) و توری فلزی ورق تقسیم می‌شوند. توری فلزی انواع زیادی دارد؛ ازجمله: توری فلزی استیل، فولادی، آلومنیومی، مسی، برنجی و… . در ادامه مطلب با انواع و روش ساخت توری های فلزی مختلف آشنا می شویم؛ ازآنجایی که این توری های فلزی از مفتول یا سیم ساخته می شوند و گالوانیزه هم هستند، در بعضی جاها از کلمه توری سیمی یا توری سیمی گالوانیزه استفاده می کنیم.

توری فلزی چیست؟

توری های فلزی مفتولی یا همان تور سیمی اصولا به شکل شبکه های منظم یا متقارن ساخته میشوند. شبکه های توری فلزی می تواند شکل های مختلفی داشته باشد؛ ازجمله لوزی، چند ضلعی، دایره ای، در بیشتر مواقع شش ضلعی و… . زیبایی ظاهری این توری ها یک مزیت مهم برای آن ها محسوب شده؛ زیرا تأثیر بدی روی جلوه‌های بصری محیط نمی گذارند.

به دلیل اینکه مقاومت توری ها در برابر بارندگی اهمیت زیادی دارد (بارندگی باعث ایجاد رطوبت در سطوح ساختمانی می شود)، در ساخت و سازهای ساختمانی از توری های فلزی مقاوم استفاده می‌کنند. توری های  سیمی گالوانیزه برای این منظور بسیار مناسب بوده؛ زیرا در زمان تولید روکشی از روی را دریافت کرده در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم می شوند. وزن توری فلزی به میزان تراکم بافت و ضخامت سیم آن آن بستگی دارد.

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که توری فلزی از کجا بخرم؟ یا برای خرید توری فلزی سوال دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با بعضی کاربردهای توری فلزی

  • توری های فلزی در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جهت غربال کردن حشرات  و جلوگیری از ورود آنها به داخل ساختمان توری فلزی را در پنجره نصب می کنند.
  • جهت محافظت در برابر اشعه فرکانس رادیویی بکار می رود.
  • در برنامه های کاربردی مانند موانع ایمنی، نرده های امنیتی، ظروف ذخیره سازی، تقویت بارهای سنگین و… استفاده می شوند.
  • و… .

البته بهتر است بدانید که هرکدام از انواع توری فلزی کاربردهای خاص خودشان را دارند. هرکدام از توری های فلزی را در ادامه این مطلب معرفی می کنیم و کاربردهایشان را ذکر خواهیم کرد.

تعریف چشمه توری فلزی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای تهیه توری از مفتول های فلزی استفاده میشود. مفتول ها به صورت شبکه هایی با اشکال مختلف به یکدیگر تابیده شده و روزنه هایی به نام چشمه را ایجاد میکنند. اشکال چشمه ها مختلف بوده و چشمه شش ضلعی نسبت به سایر اشکال بیشتر تولید می شود.

به طور کلی طراحی توری ها متناسب با کاربرد آن‌هاست. نوع عمده توری های فلزی (توری فلزی گالوانیزه) در ضخامت و وزن های مختلفی تولید میشود.

انواع توری فلزی (توری سیمی گالوانیزه)

توری فلزی تولید شده از فولاد انواع مختلفی دارد که در فهرست زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  1. توری مرغی؛
  2. توری فرنگی؛
  3. مش جوشی یا توری مش؛
  4. توری حصاری؛
  5. توری گابیون؛
  6. توری پرسی؛

در ادامه این مقاله با هرکدام از این توری ها بیشتر آشنا می شویم.

توری فلزی مرغی:

تاریخچه پیدایش

آهنگر خوش‌ذوق بریتانیایی بنام چارلز برنارد در سال ۱۸۴۴ برای اولین بار یک ماشین بافت اختراع کرد که توسط آن نوعی توری مفتولی تولید شد. طبق گفته خود این فرد او ایده اش را از ماشین های بافندگی گرفت. وی این ایده را بسیار جدی دانسته و شرکتی بنام Bishop & Barnard در نورویچ تأسیس کرد و به‌کار تولید توری مفتولی پرداخت که کم‌کم نام توری مرغی را به خود گرفت. او این محصول را در کل دنیا به‌صورت انبوه به فروش رساند و طرفداران زیادی برای اختراع خود پیدا کرد.

آشنایی با توری مرغی

توری مرغی در میان انواع توری فلزی یکی از پرکاربردترین‌ها بوده و در صنایع زیادی از آن استفاده میشود. این توری که چشمه های شش ضلعی دارد و در کشور ما بیشتر به روش گالوانیزه گرم تولید میشود، استحکام و کارایی بیشتری دارد. توری فلزی مرغی تولید شده با روش گالوانیزه سرد به دلیل شیوه تولید ممکن است گاهی دچار آسیب شود.

این توری در وزن و عرض های مختلف تولید میشود. اگر سری به بخش لیست قیمت ما بزنید به صورت کامل میتوانید محصولات این محصول و انواع متنوع آن را مشاهده کنید. به توری های مرغی بر اساس وزن، چشمه و عرض آن کاربردهای مختلفی نیز تخصیص داده میشود. کاربرد آن به این بستگی دارد که در چه بخشی از ساخت و ساز می خواهید از آن استفاده کنید.

روش تولید

دو روش جهت تولید توری مرغی وجود دارد:

  • روش دستی

در روش دستی همه مراحل کارِ توری بافی به صورت دستی انجام شده و توری توسط دو یا چند نفر بافته میشود. در این روش مفتول های گالوانیزه دور قالب پیچیده میشود تا فرم بگیرد. سپس این مفتول ها را به یکدیگر می بافند. دو طرف توری را یک فرد با پیچ گوشتی بافته و محکم میکند، سپس توری ها رول میشوند.

  • روش خودکار

در این روش مفتول در دستگاه قرار گرفته و روکش روی بر روی آن قرار می گیرد. بعد از آن مفتول ها برای پیچش وارد دستگاه توری بافی شده و بافته میشود. این مفتول ها به گونه ای بافته میشوند که چشمه های شش ضلعی منظمی را ایجاد کنند. ردیف شروع و ردیف پایان توری به صورت اتومات به یکدیگر تابیده و محکم میشوند. بعد از این توری ها به بخش رول کردن هدایت میشوند.

توری مرغی در چه جاهایی استفاده میشود؟

توری مرغی از پرکاربردترین توری های فلزی ست؛ از جمله:

  1.  برای مستحکم کردن سقف ها خصوصا سقف سوله ها بکار می رود؛ پیشنهاد می کنیم مقاله انواع پوشش سقف سوله را بخوانید.
  2.  در زیر سازی کاشی و سرامیک یا موزاییک از توری مرغی برای یک کار مستحکم و دقیق استفاده میشود؛
  3. برای محکم کردن گچ کاری دیوار توری مرغی تاثیر بسیار مهمی دارد و از ترک خوردن آن جلوگیری میکند؛
  4. اگر به دنبال توری فلزی برای قفس پرندگانتان هستید، از این توری استفاده کنید؛
  5. این توری کاربردهای صنعتی و عمرانی بسیاری دارد؛
  6. و… .

توری فرنگی

به صراحت میتوان گفت توری فرنگی جز پر مصرف ترین انواع توری فلزی گالوانیزه است. این توری جنس گالوانیزه داشته و چشمه های شش ضلعی منظم دارد. توری فرنگی مانند توری مرغی در عرض و وزن های مختلف تولید می شود. در شرکت فولاد راه ساخت امیر این توری در رول های با طول ۲۰ متر تولید شده و عرض های ۱۸۰، ۱۵۰، ۱۲۰ سانتی متر را دارا می باشد.

تاریخچه

در گذشته های خیلی دور برای مردم حفاظت و نگهداری از مزارع و باغ های کشاورزی اهمیت زیادی داشت. با هر ابزاری که پیدا میشد، سعی در نگهداری آن داشتند. هر راهی به یکسری مشکلات منتهی می شد و یا دوامی از لحاظ جنس نداشت و از هم پاشیده میشد. به همین دلیل کم کم به فکر استفاده از فلزات برای ساخت توری افتادند. این فرمت به مرور زمان پیشرفت کرد و به توری فرنگی این دوره تبدیل شد.

روش تولید

توری فرنگی در دو نوع گالوانیزه سرد و گرم تهیه میشود. ابتدا مفتول گالوانیزه بصورت چشمه های شش ضلعی منظم در دستگاه توری بافی بافته میشوند. این چشمه ها سایزهای مشخصی دارند که نسبت به نوع کاربری تعیین میشوند. در شرکت ما این توری ها با چشمه های ۱.۵ اینچ تولید میشوند.

برای تهیه این توری لوله ها و ورق هایی در مخزن و یا همان حوضچه روی قرار داده می شوند. با توجه به شیوه گالوانیزاسیون، ورق ها و لوله ها در این مخزن در زمانی مشخص قرار می گیرند تا لایه روی بر روی آنها تشکیل شود و بعد آن را خارج میکنند. جهت افزایش مقاومت سطحی فلزات راه دیگری نیز مانند رنگ کردن آنها وجود دارد که خیلی هزینه بر است. پیشنهاد می کنیم مقاله گالوانیزه کردن چیست را بخوانید.

کاربردهای توری فرنگی

  • در حصارکشی های خاص و نظامی به کار می رود؛ مانند فرودگاه ها، ترمینال ها و…؛
  • در صنایع کشاورزی کاربرد زیادی دارد؛
  • برای حفاظت خانه یا محل کار در برابر حشرات کاربرد دارد؛
  • برای ممانعت از سقوط مصالح در ساختمان های در حال ساخت بکار میرود؛

توری حصاری

قبل ار مطالعه ادامه این مطلب پیشنهاد می کنیم مقاله توری حصاری چیست را بخوانید. برعکس دو توری قبلی توری فنس فلزی یا توری حصاری دارای چشمه های لوزی می باشد. از این توری در حصار کشی ها خصوصا باغ ها و مزارع استفاده زیادی میشود. در مقاله انواع دیوارکشی باغ، دیوار فنس را توضیح داده ایم. توری حصاری در نوع های گالوانیزه، گالوانیزه زنجیری یا با روکش pvc تولید میشود. در استفاده از توری حصاری مهم است که با آب و هوای منطقه شما سازگار باشد و عمر طولانی داشته باشد.توری حصاری به فنس نیز شهرت دارد.

حصاری یا فنس

توری حصاری دارای چشمه های لوزی می باشد.

تاریخچه

همه میدانیم که درگذشته نیز حصارکشی اهمیت ویژه ای داشته است. افراد از انواع و اقسام مواد مانند چوب، سنگ، گیاهان و شاخه های آن ها برای اینکار استفاده میکردند؛ اما به هر حال هیچ کدام از این موارد استحکام و دوام کافی در برابر بارندگی ها و آسیب های دیگر نداشتند. بالاخره در سال ۱۸۴۴ میلادی یک شرکت تولید کننده محصولات بافتی ، تصمیم به تولید توری فلزی برای حصار گرفت . شاید این محصول ابتدا زیاد کیفیت و دوام نداشت؛ اما به مرور علمِ تولید آن پیشرفت کرده و امروزه دوامی منحصربفرد و عالی دارد.

روش تولید

  1. به صورت اتوماتیک یا خودکار

توری حصاری نیز بیشتر از مفتول گالوانیزه تهیه میشود. در شیوه اتوماتیک تولید ابتدا مفتول در محلی که برای آن در نظر گرفته شده قرار می گیرد. این مفتول، به علت اینکه رول میشود، یکسری انحناهای حلقوی دارد. در ابتدا این رول ها صاف میشوند. سپس وارد بخش بافت شده و در ابتدا ردیف اولیه فنس برش میخورد و به یک مفتول دیگر در همان اندازه تابیده میشود.

قبل از بخش بافت اگر به دریافت روکش نیاز باشد، باید این کار انجام شود. کار پیچش تا پایان بافت متراژ مورد نظر از توری ادامه پیدا کرده و در نهایت ابتدا و انتهای توری پیچیده و محکم میشود. ردیف توری به سمت بالا هدایت شده و جا را برای مفتول جدید باز میکند. به همین ترتیب یک رشته جدید از مفتول به دستگاه وارد میشود و تا پیچ خوردن در ردیف مفتول آخر ادامه میابد. در پایانِ کار، مفتول نهایی هم برش خورده و بالامیرود.

  1. به صورت دستی

در شیوه تولید توری حصاری دستی همه مراحل بالا بصورت دستی است. به جز بخش پیچیدن که توسط موتور الکتریکی هدایت میشود، سایر موارد دستی انجام میشود.

توری حصاری در چه جاهایی استفاده میشود؟

  • به دلیل استحکام و امنیت بالا در مرزبندی کشورها بکار می رود؛
  • در محیط های حساس مثل مراکز نظامی، فرودگاه و… توری حصاری کاربرد زیادی دارد؛
  • یک گزینه عالی جهت حصارکشی باغ (توری فلزی باغی)، منزل و… می باشد.

توری فلزی جوشی یا توری مش جوشی:

یکی دیگر از انواع توری فلزی توری مش جوشی است. این توری بیشتر از جوش دادن میلگردها به صورت عمودی و افقی تولید میشود. در بعضی از موارد مش جوشی یا همان توری مش از مفتول سیاه تولید میشود. در کارگاه شرکت فولاد راه ساخت مفتول سیاه خام با دستگاه و فرآیند کشش آماده میشود و سپس توری مش توسط آن تولید می گردد.توری مش دارای ساختاری مشبک بوده و در دو نوع ساده و آجدار تولید میشود.

توری مش جوشی

این توری بیشتر از جوش دادن میلگردها به صورت عمودی و افقی تولید میشو

روش تولید:

توری مش از مفتول سیاه پر کربن، مفتول گالوانیزه یا استنلس استیل تولید میشود. این توری یا از بافت مفتول های گالوانیزه تولید میشود یا از جوش خوردن میلگردها. بهتر است بدانید نوع فولاد پرکن نسبت به مفتول های گالوانیزه انعطاف پذیر نیست. در تولید این توری از میلگرد، میلگردها به صورت افقی و عمودی یا به عبارتی تار و پود روی یکدیگر قرار گرفته و جوش داده میشوند. مفتول های گالوانیزه نیز بصورت تار و پود در کنار یکدیگر قرار گرفته و بافته میشوند. این کار بخشی با دستگاه و بخشی دستی انجام میشود.

موارد استفاده:

  1. برای مستحکم کردن پی ساختمان از مش جوشی استفاده میشود؛
  2. در ساختمان سازی برای اثبات کف سازی نیز از مش جوشی استفاده میشود.

توری پرسی یا توری فلزی مشبک:

توری پرسی از بافته شدن رشته های فلزی، فولادی، فیبر و یا مواد انعطاف پذیر تولید میشود. توری‌های مشبک معمولا از مفتول کششی آهن و با عملیات بافت و به کمک دنده ها تولید می‌شوند. این توری بافتی موج دار دارد؛ یعنی برای تولید این توری مفتول ها را به شکل موج دار تولید کرده و سپس پرس میکنند. چشمه های این توری مربع یا مستطیل است و از آنجایی که فرمتی مشبک دارد، به توری مشبک نیز شهرت پیدا کرده است. در شرکت فولاد راه ساخت امیر سه نوع توری مشبک تولید میشود: توری مشبک سبک، سنگین و توری فولادی.

توری پرسی چیست

شرکت فولاد راه ساخت امیر تولیدکننده انواع توری مشبک سبک، سنگین و فولادی

تاریخچه:

توری پرسی تاریخچه قابل توجهی دارد. ابتدای این تاریخچه بر میگردد به مصر باستان. اصولا روش ساخت توری پرسی الهام گرفته از روشی می باشد که مصریان باستان جهت تولید طلا و جواهر از آن استفاده می کردند. در دوره های بعدتر واایکینگ‌ها نیز از این شیوه که به گروه بافی شهرت پیدا کرده بود، جهت تولید جواهرات خود استفاده میکردند.

در قرن پنجم میلادی یعنی بعد از میلاد مسیح، بافتن سیم ها به یکدیگر بسیار محبوب و پرکاربرد شد؛ زیرا از آنها جهت ساخت زره پوش استفاده میکردند. در آن زمان اکثر محصولات توسط دست و از سیم آهن فرفورژه تولید میشدند. این دوره گام مهمی در صنعت توری بافی به حساب می آید. طبق توضیحاتی از محققان و تاریخ نویسان، زره بافته شده به این شکل از ۳۰۰ سال قبل از میلاد کاربرد داشته؛ اما بعد از  دوره رنسانس محبوبیت خیلی بیشتری پیدا کرده است.

قرن های بعد :

در قرن ۱۸ میلادی یعنی حدودا سال ۱۷۹۸ در کشور فرانسه، یک کارگر کاغذ سازی،  توری پرسی را برای تولید دستگاه کاغذی بکار برد. این کار او یک تحول بزرگ در صنعت کاغذ به وجود آورد و به طور کلی سبب استفاده از این روش جالب در سایر صنایع نیز شد. در همین دوره بود که متوجه شدند امکان استفاده  از پایه‌های نساجی جهت بافتن توری پرسی وجود دارد. بافت توری پرسی خیلی سریع در کل انگلستان گسترش یافت.

در دوره جنگ جهانی دوم یا بهتر است بگوییم بعد از انقلاب صنعتی، نیاز به استفاده از توری پرسی در جنگ افزایش پیدا کرد. این توری کاربردهای زیادی مثل تولید تجهیزات و وسایل نقلیه نظامی، فیلتر هواپیما، پتروشیمی و تجهیزات غربالگری مواد منفجره داشت. کمپانیR.Cadisch and Sons که در حال حاضر با نام  Cadisch Precision Meshes شهرت دارد، این محصول را به صورت گسترده تولید میکرد.

در جوامع امروزی نیز این توری همچمنان یکی از پرطرفدارترین توری های فلزی است. دستگاه های تولید این توری پیشرفته تر و بروزتر شده اند.در کل دنیا از توری پرسی برای اهداف زیادی استفاده میکنند.

روش تولید:

در ابتدا فولاد در کوره‌ای با دمای ۴۵۰ درجه حرارت داده شده و تا زمان مشخصی در کوره باقی می ماند. سپس آنرا خارج کرده و با لایه‌ای از جنس کربن و اکسیژن می‌پوشانند. سپس بر روی این ماده فشار وارد کرده و آنرا به شکل مفتول تبدیل میکنند. مفتول توری پرسی معمولا به شکل موج دار است. این مفتول ها به صورت تارو پود در دستگاه بافته میشوند. شکل چشمه های این مفتول بصورت مربع یا مستطیل می باشد.

کاربردها:

  1. این محصول، کاربرد وسیعی در ساختمان سازی دارد. از این توری نیز مانند سایر توری های گالوانیزه (توری های تولید شده از مفتول گالوانیزه) در ساختمان سازی استفاده زیادی میشود؛
  2. یک گزینه عالی برای محافظ درب و پنجره است؛
  3. از آن برای ساخت پروفیل استفاده میشود.

پیشنهاد می کنیم با تفاوت پروفیل سبک و سنگین بیشتر آشنا شوید.

توری گابیون یا توری سنگ

گابیون یا توری سنگ به معنای قفس بزرگ است. کلمه GABBIONE که از زبان ایتالیایی وارد زبان انگلیسی شده در واقع از ترکیب کلمه ایتالیایی GABBIA و کلمه لاتین CAVEA (به معنای قفس) برگرفته شده است. توری گابیون را به شکل محفظه هایی مربعی یا به طور کلی باکس مانند شکل داده و داخل آن را از سنگ ها و سنگ ریزها پر میکنند؛ به همین دلیل نام دیگر گابیون توری سنگ است.

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: گابیون چیست؟

آشنایی با گابیون یا توری سنگ

کاربرد گابیون در زیباسازی محیط و حفاظت از سیل

این توری در کنار رودخانه یا مسیر سدها از نوع سیل بند استفاده میشود، چشمه های ۱۰*۸ دارد و ضخامت مفتول های آن ۳ میلی متر است. جلوگیری از طغیان آب به صورت مستقیم یکی از کاربردهای اصلی توری گابیون می باشد.

تاریخچه:

با قاطعیت میتوان گفت کاربردهای اصلی و اولیه، گابیون جنبه نظامی داشته و به خیلی سال ها قبل برمی گردد. در دوره های پیشین قفس های بزرگی می ساختند و داخل  آن را از گل و سنگ پر می کردند، از آنها جهت حفاظت از محیط های حساس نظامی و آبی استفاده میکردند.

در آمریکا اولین بار در در سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵، پروژه استفاده از گابیون در داخل رودخانه های شمالی، ویرجینیا، زلاند و نیو همپشایر طرح ریزی و بیش از ۱۵۰ سازه سنگ چینی آبگیر در دو سایت جنگلی آمریکایی اجرا شد. در آن هنگام، ناگهان تعداد زیادی از سازه های داخل آبی به علت پی برداری و عدم رعایت فشردگی سبدها خراب شدند. در واقع ، خوردگی و سایش مفتول ها با حرکات بار داخل آن، سازه را خراب کرده و منجر به از هم گسیختگی و ربزش سازه به درون کانال ها شد.

ویژگی ها:

  • نقاط تقاطع در الگوی سیم مش شش گوشه؛
  • پیچ و تاب های دوگانه در سیم جهت مقاومت بیشتر؛
  • شامل سیم های تقویت کننده؛
  • دارا بودن یک دیافراگم که به صورت ایمنی در بخش پایه متصل می شود و مانع از تغییر سازه و باعث تقویت میشود.

کاربردها:

  1. در مسیر سدها و رودخانه برای جلوگیری از طغیان آب؛
  2. جهت زیباسازی منازل و محیط های کاری (توری فلزی تزیینی)؛ البته بسیاری از مشتریان از توری مش به شکل گابیون در زیباسازی منزل خود استفاده میکنند.
  3. جهت محافظت در جاده ها و جلوگیری از ریزش کوه در وسط جاده و… .

چه نکاتی در زمان خرید توری سیمی اهمیت دارند؟

  • وزن توری 

هنگام خرید هر نوع توری باید دقت کنید تا وزنی متناسب با پروژه و کار خود انتخاب کنید. اگر میخواهید یک ساختمان پیش ساخت بنا کنید، بهتر است از توری با وزن کمتر استفاده کنید. دقت کنید که هر چه قطر مفتول بیشتر باشد، وزن توری بییشتر میشود.

  • ابعاد چشمه

باید دقت کنید که توری را برای چه منظوری تهیه میکنید؛ به عنوان مثال از توری فرنگی در محل ساختمان های در حال ساخت استفاده میشود تا از سقوط مصالح بر روی سر افراد جلوگیری شود؛ بنابراین نباید قطر چشمه های آن به گونه ای باشد که ابزارها یا مصالح از داخل آن قابل عبور باشند.

  • قیمت توری فلزی

در خرید هر توری موارد زیادی حائز اهمیت داشته و تعیین قیمت توری ها به موارد زیادی بستگی دارد. با توجه به متراژ موردنیازتان باید دقت کنید که کدام توری مقرون به صرفه تر خواهد بود. این نکته نیز مهم است که توری را برای چه کاری لازم دارید؛ مثلا استفاده از توری مش برای ساخت گابیون دکوراتیو از خود توری گابیون هزینه کمتری برای شما در بر خواهد داشت. اگر این موارد را در نظر بگیرید، هیچ گاه در هنگام خرید متضرر نشده و خریدی بد را تجربه نخواهید کرد.

توری فلزی از کجا بخرم؟

اگر به دنبال خرید توری با کیفیت و با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد می کنیم به فروشگاه ما سری بزنید و همچنین لیست قیمت ما را ببینید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

3 دیدگاه "توری فلزی چیست و چه انواعی دارد؟" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم