20 اسفند 1402|
مقاله

عملیات مرسوم در کشش مفتول گالوانیزه

عملیات کشش مفتول گالوانیزه

  • زنگ زدایی

در طی عملیات کشش مفتول گالوانیزه در کارخانجات نورد به علت داشـتن حـرارت بسـیار زیـاد،سطح مفتول بـا اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود. در حین سرد شدن یـک ﻻیـه اکسـید آهـن بـر روی آن تشکیل می شود. در دمای باﻻ آهن میل زیادی جهت ترکیب با اکسیژن دارد و بنابراین اکسید آهن تشکیل می گردد.

درباره آهن گالوانیزه بیشتر بدانید.

ایـن ﻻیه با اینکه بسیار سخت بوده ولی شکننده نیز میباشد. با توجه به شـرایط انبـار و نحوه حمل و نقل مفتـول بـه کارخانجات کشش این امکان وجود دارد؛  که این مواد اولیه دچار زنگ زدگی هم بشوند. بنابراین در کارخانجـات کشـش مفتـول، اولین مرحله پاک کردن ایـن اکسـیدها و زنگهـا از روی مفتـول یا همان زنگزدایی است که به علت سختی زیاد، اگر این اکسیدها به قالب کشش برسند، سریعا آن را از بین میبرند.

روشهای مختلف زنگ زدایی

۱.زنگزدایی مکانیکی

زنگزدایی مکانیکی در این شیوه از طریق عبور دادن مفتول از بین چندین قرقره که به صورت زیگزاگ قرار گرفته اند. پوسته مفتول که بسیار سخت و شکننده میباشد، از سطح مفتول جـدا می شود و میریـزد. بـه ایـن مجموعه دستگاه زنگگیر هم میگویند.

۲. اسیدشویی

در مواردی مانند زیاد بودن زنگ سطح مفتول و یا مجاز نبودن استفاده از زنگ گیری مکـانیکی از روش اسیدشـویی استفاده میشود.

اسیدشویی مفتول

 

تعدادی ترک های خیلی ریزی روی اکسیدآهن وجود دارد که اسید با نفوذ از طریق این ترکهـا بـه پایـه آهن می رسد و با آهن ترکیب می شود، بعد از ترکیب اسید و آهن ،هیدروژن آزاد می گردد که این هیدروژن به صورت گاز یک انفجار خفیفی را ایجـاد می نماید و باعث جدا شدن پوسته از سطح مفتول میگردد.

۳.شات بلاست ( پرت کردن ساچمه)

مفهوم انفجار سایشی به عنوان سندبلاست شناخته میشود و این عملیات ،عملیاتی ست که جهت صاف کردن یا پاکسازی یک سطح خشن بکار می رود.سند بلاست یک راه حل مناسب برای استفاده مجدد از قطعات فلزی ست که دچار زنگ زدگی و یا خوردگی شده اند.

دستگاه شات بلات

از سند بلاست میتوانیم جهت آماده سازی سطوحی که نیاز به رنگ آمیزی دارند نیز استفاده کنیم. فرآیند سندبلاست یعنی انفجار سایشی و توسط آن یک ماده ساینده (به نام رسانه) مورد استفاده قرار گرفته و از طریق یک سطح به یک انفجار تبدیل می گردد و آن را صاف کرده و یا ناخالصی را از بین می برد. جهت خارج شدن از شن و ماسه فشار بسیاری وجود دارد و باعث انفجار میگردد معمولا کیفیت و سرعت روند کار عملیات توسط فشار تعیین می شود.

۴. زنگزدایی مکانیکی همزمان با برس سیمی

گاهی ممکن است این چند روش با هم بکار روند.

عملیات روکش :

دربعضی از کارخانه ها کشش، علاوه بر کشش ساده که روی مفتول انجام می شود، سطح آنها هم با فلز دیگری پوشش میدهند. مرسوم ترین این روش ها عبارتند از :

  •  مسوار

این عمل قبل از آخرین کشش روی مفتول و به شکل پیوسته انجام می شود معمولا به سفارش صنایع زیر دستی مانند لوازم خانگی انجام میشود.چون مفتـولی کـه سـطح آن بوسیله مس روکش میشود:
الف ـ بسیار تمیز و براق بود و هیچ چربی و مواد روانساز کشش ندارند.
ب ـ زیر کار مناسبی برای آب کرم کاری میباشد.
ج ـ رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است.
زمانی که در سطح گسترده جوشـکاری روی مفتول انجام میشود. به علت اینکه مسوار عاری از هرگونه چربی و… است.  از ایجـاد دود زیـاد ناشـی از جوشکاری و سوختن چربی سطح مفتول جلوگیری میشود.

  •  گالوانیزه

روکش گالوانیزه، برای مفتول هایی انجام می شود که در هوای آزاد یا مرطـوب استفاده می شود، چون از زنگ زدگی مفتول جلوگیری می شود. این روکش به شکل پیوسـته و دو روش گرم و سرد با نشاندن یک ﻻیه روی بر روی مفتول انجام می گردد.به این نوع مفتول، مفتول گالوانیزه گفته میشود.از این مفتول جهت بافت انواع توری فلزی گالوانیزه مانند توری فرنگی، توری مرغی ، توری مش، توری حصاری، توری پرسی و…استفاده میشود.

  • فسفات روی

    روکش به شکل غوطه وری روی مفتول انجام می گردد. یک ﻻیـه بسـیار نرم و صیقلی بر روی مفتول ایجاد می کند. این ﻻیه ها برای صنایع پیچ و پرچ و سایر موارد کوبشـی بسیار مناسب است. چون از برخورد مستقیم سنبه دستگاه کله زنی با آهن جلوگیری می کند و باعث تسهیل شدن قطعه از قالب دستگاه می شود.مقاله چند نوع مفتول وجود دارد؟ برای شما مفید خواهد بود.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم