22 شهریور 1400|
مقاله

آهن گالوانیزه چیست ؟

آهن سفید یا گالوانیزه چیست ؟

اگر سوال شما این است که آهن گالوانیزه نام دیگر چیست؟ باید بگوییم این آهن نام دیگر آهن سفید است. آهن روکش داده شده با فلز روی را آهن سفید یا گالوانیزه می گویند. برای تهیه ورق آهن گالوانیزه یکسری عملیات شیمیایی دقیق روی آن انجام میشود. آهن گالوانیزه نتیجه یکسری فعل انفعالات فلز روی است که به عنوان روکش بر روی آهن بکار میرود. در این فرآیند فلز روی اکسیده می شود؛ زیرا پتانسیل احیاء آن نسبت به آهن کمتر است اما پتانسیل اکسید بیشتری دارد.

انبار رول آهن گالوینزه

برای آشنایی با فرایند گالوانیزاسیون مقاله گالوانیزه کردن چیست را بخوانید.

روکش روی بر روی آهن پدیده ای بسیار مفید است. به مقاومت و دوام آن افزوده و از طرفی کارایی آن را نیز بیشتر میکند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید آهنی که سطح آن از قلع پوشیده شده است چیست؟ در روکش قلع بر روی آهن، فرایندی معکوس فرآیند بالا، اتفاق می افتد .یعنی آهن به نسبت قلع فعال تر است و پتانسیل احیای بیشتر به نسبت قلع دارد.

دلیل استفاده از آهن گالوانیزه

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، روکش روی در فرآیند گالوانیزه به آهن اضافه میشود. از آنجایی که از آهن در ساخت و سازهای زیادی استفاده میشود، دوام و ماندگاری آن بسیار مهم است. اگر آهن دچار خوردگی شود، هم برای کارفرما و هم پیمانکار هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت.

آهن بر اثر یکسری عوامل شیمیایی زنگ می زند. عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی نیز باعث زنگ زدن آهن می شوند.در فرآیند زنگ زدن سطح جسم آهنی دچار اکسایش آهن شده و آند تشکیل میشود. از طرفی در بخش دیگر (O2(g وH2O  فرآیند کاهش انجام می‌شود. به همین دلیل سلول ولتایی یا پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی خیلی کوچک تولید میشود. طبق این فرایند شیمیایی  الکترونهای تولید شده در بخش آندی در طول  آهن در سمت ناحیه کاتدی حرکت می‌کنند.

فرایند خوردگی آهن

آب نمک چه تاثیری بر آهن دارد؟

محلول آب نمک به سرعتِ زنگ زدنِ آهن کمک زیادی میکند. یون های موجود در آب نمک به منتقل کردن جریان در سلول های ولتایی یا پیلهای ولتایی کمک کرده و کنشهای الکترودی را کاتالیز میکنند.

اثر ناخالصیها در زنگ زدن آهن

آهن بسیار خالص به سرعت زنگ نمی‌زند. ناخالصیهای موجود در آهن موجب پیشرفت زنگ زدگی می‌شوند. برخی از انواع ناخالصیها، کشیدگی ها و نقصهای بلوری موجود در آهن با جذب الکترونها آنها را از محل های آندی دور می‌کنند.

طریقه گالوانیزاسیون

برای گالوانیزه کردن فلز، آن را در حمامی از روی مذاب وارد میکنند تا سطح آن خوب پوشش بگیرد.فلز روی یک فلز مقاوم و فاسدنشدنی ست. بعد از اینکه آهن از وان فلز روی خارج میشود، دارای مقاومت و استحکامی بی نظیر میشود.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

در هنگام بیان کاربردهای آهن گالوانیزه باید مهم ترین ویژگی این آهن ها را مورد توجه قرار دهید؛ یعنی همان مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی؛ بنابراین این آهن در مکان هایی که خطر زنگ زدگی وجود دارند استفاده می شوند؛ از در لوله های آب، لوله های بخاری، کابینت ها و… .

پیشنهاد می‌کنیم با ورق گالوانیزه بیشتر آشنا شوید.

از آهن گالوانیزه در چه وسایلی استفاده می شود؟

از آنجایی که آهن گالوانیزه دارای مقاومت و استحکام بالایی ست، کاربردهای زیادی دارد. استفاده از آهن گالوانیزه بسیار باصرفه و اقتصادی ست. در بعضی موارد تنها رنگ کردن آهن به دوام آن کمکی نمی کند و استفاده از آهن گالوانیزه بسیار کارآمد است.

جهت ساخت یکسری لوازم و تجهیزات پرکاربرد نیز از این آهن بسیار مستحکم استفاده میکنند؛ مانند انواع لوله های بخاری، لوله های آب، کابینت آشپزخانه، شیروانی ها و… . در مواردی که فضا باز بوده مانند دکل های مخابرات، گاردیل، دکل های فشارقوی برق و… بیشتر از نوع گالوانیزه گرم استفاده میشود.

کارگاه گالوانیزه گرمبرای ساخت و ساز لوازم ظریف که بیشتر در داخل اماکن استفاده میشوند، نوع سرد بکار می رود. مانند انواع لوازم مصرفی در صنایع بهداشتی، صنایع خودروسازی، قطعات مختلف ابزار آلات و… . این وسایل اینقدر دوام دارند که بعد از مصرف نیز به عنوان ضایعات آهن گالوانیزه باز هم بکار می روند.

مزایای آهن گالوانیزه چیست؟

  1. طول عمر زیاد

این آهن به علت استفاده از روکش روی بسیار مقاوم و ماندگار است؛ به همین دلیل دیرتر فرسوده شده و عمر بالاتری دارد.

  1. دارای مقاومت بالا در برابر ضربه

پوشش آهن گالوانیزه شده بسیار مقاوم بوده و در برابر انواع ضربه ها و کشش ها مقاومتی چشم گیر دارد.

  1. هزینه های کم در تولید و مصرف

برای تولید آهن گالوانیزه از مواد مصرفی خیلی ویژه ای استفاده نمی کنند؛ بنابراین هزینه بالایی برای اشخاص نداشته و کار اجرایی آن نیز ساده و آسان است.

  1. تمیز کردن راحت

شما می تواندی سطوح این آهن مقاوم و با کیفیت را توسط یک اسپری آب قلیایی و یک پارچه معمولی پاک کنید. این امر به سرعت و دقت در نگهداری کمک بیشتری میکند.

عمر ورق های گالوانیزه چقدر است؟

اصولا آهن پوشیده شده با روکش روی عمر بسیار بالایی دارد. طول عمر این فلز حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ سال می باشد. البته جالب است بدانید این تازه زمانی ست که این آهن در مقابل رطوبت یا اسیدهایی قلیایی قرار بگیرد. در صورتی که از این موارد دور باشد، به صورت مادام العمر می توانید از آن استفاده کنید.

 قیمت آهن گالوانیزه بر چه اساس تعیین میشود؟

امروزه خصوصا در کشور ما تعیین قیمت یک چیز قطعی نیست. قیمت آهن گالوانیزه نیز تحت تاثیر عوامل زیادی ست. مانند نرخ ارز و دلار و… . نوسان در قیمت ارز  تاثیر زیادی بر روی تعیین قیمت این محصول دارد. کیفیت و نوع موادی که برای تولید این آهن نیز استفاده میشوند، بر روی قیمت آن تاثیر گذار هستند.

باید دقت داشته باشید این آهن را از کجا تهیه میکنید. این آهن مقاوم در شرکت های معتبر ایرانی زیادی تولید و عرضه میشوند. این شرکت ها شناخته شده و مورد اعتماد افراد زیادی هستند. شرکت ما نیز محصولات خود را از برترین نوع مواد اولیه تولید میکند، به بخش فروشگاه ما سری بزنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم