22 مرداد 1400|
مقاله

میلگرد آجدار یعنی چه ؟ میلگرد آجدار چیست ؟

در این مقاله تصمیم داریم درباره اینکه میلگرد آجدار چیست صحت کنیم. قبل از اینکه با میلگرد آجدار آشنا شویم، پیشنهاد می کنیم مقاله میلگرد چیست؟ را بخوانید.

میلگرد محصولی فلزی ست که برای افزایش مقاومت کششی پایین بتن در برابر نیروهای وارده کاربرد دارد. میلگرد در دو نوع ساده و آجدار تولید میشود. این محصول در  دو نوع شاخه و کلاف در بازار به فروش می رسد. در ادامه این مقاله درباره میلگرد آجدار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدا همانطور که از نامش پیداست دارای آج است .این آج ها به شکل مارپیچ، جناقی (دوکی) و یا مرکب تولید میشوند. درصد کربن، سختی و قابلیت خم‌پذیری‌ میلگردهای آجدار با یکدیگر تفاوت دارد. میلگردها در چهار دسته A1 تا  A4 تولید میشوند که  میلگردهای  A2، A3 و A4 آجدار هستند. از این نوع میلگرد در صنایع ساختمان سازی استفاده زیادی می شود.

از مهم ترین مصالح ساختمانی میلگرد آجدار است که قیمت آن تاثیر زیادی در مجموع قیمت ساختمان دارد.

ویژگی های و مشخصات میلگرد آجدار

میلگرد آجدار با ۳ گرید A3 و A2  و A4 تولید می شد. هر یک از این گروه ها خصوصیات مربوط به  خود را دارند.

انواع میلگرد

 

  • گروه A2  اصولا نیمه سخت هستند و به علت اینکه میزان کربن در آنها کم است، خم پذیری قابل توجهی دارند. این میلگردها بیشتر جهت ساخت خاموت بکار می روند. تنش سیلان این نوع ۳۰۰۰ کیلوگرم و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد.
  • میلگرد آجدار گروه A3 هم از نوع نیمه سخت می باشد و آج‌های این میلگرد به‌ صورت جناغی یا هفت و هشتی هستند. این محصول نسبت به نوع گروه ۲ مقاومت بالاتری دارد. تنش سیلان این میلگرد ۴۰۰۰ و تنش گسیختگی آن ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد.

این دو نوع میگلرد علاوه بر اینکه در شکل ظاهری آج ها تفاوت دارند، در کاربری نیز متفاوت می باشند. میلگرد A2 به عنوان میلگرد عرضی و A3 به عنوان میلگرد طولی بکار می رود. میلگرد آجدار A2 انعطاف‌پذیر تر از A3 بوده و اجازه نداریم بر روی آن جوشکاری انجام بدهیم.

  • محصول نوع A4 سخت بوده  و شکل آج‌های آن مرکب می باشد .قیمت این میلگرد نسبت به دو نوع دیگر بالاتر است؛ زیرا سازه‌های ساخته شده با آن سبک‌تر و مستحکم‌تر از گروه‌های دیگر می باشد.

روش تولید میلگرد آجدار

روش تولید میلگرد آجدار به این صورت است که  شمش‌های فولادی در کوره‌ها با حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب میشوند و بعد از آن توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف‌های معینی به ترتیب داخل کوره رفته و آماده نورد میشود. به این ترتیب که  غلتک‌های  دستگاه نورد، در ۳ مرحله با اعمال فشار و کشش، فولاد را به قطر استاندار می رسانند.

پیشنهاد می کنیم مقاله شمش فولادی چیست را بخوانید.

زمانی که نورد تمام شد، میلگردها به قفسه‌های نورد انتقال داده شده و در نهایت به استندهای آج‌زنی ارسال می گردند. آج‌زنی فولادهای A2 در مرحله نورد انجام میشود؛ اما در انواع دیگر بعد از اینکه محصول خنک شد، صورت می گیرد. در پایان کار میلگردها با طول های ۱۲ متر برش خورده  بسته بندی شده و .به صورت کلاف و یا شاخه در بازار عرضه میشوند.

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: نورد چیست؟

کاربرد هر کدام از انواع میلگرد آجدار

کاربرد میلگرد آجدار  در ساختمان به ۴ دسته زیر تقسیم می‌شود:

استفاده از میلگرد در فونداسیون ساختمان

استفاده از میگرد آجدار در فونداسیون

زمانی که پی‌ریزی ساختمان اجرا میشود ، اطمینان از استحکام موردنیاز ساختمان بسیار مهم است . زیرا ساختمان باید مقاومت لازم در برابر حوادث را داشته باشد. اگر از میلگرد در فونداسیون استفاده شود به مقاومت ساختمان کمک زیادی خواهد شد. میلگرد از بروز ترک در پی ساختمان جلوگیری می کند.

با انواع فونداسیون و همچنین روش های مقاوم سازی فونداسیون بیشتر آشنا شوید.

استفاده از میلگرد در ساخت دیوار حائل

دیوار حائل دیواری ست که فشار ایجاد شده بر اثر اختلاف تراز را تحمل میکند. این اختلاف تراز به علت خاک ریزی ، خاک برداری و یا عوامل طبیعی به وجود می آید. در صورتی که بخواهیم دیوار حائل ما مقاومت کافی داشته باشد، باید در ساخت آن از میلگرد استفاده کنیم. علاوه بر این میلگرد به چالش‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی نیز کمک میکند.

استفاده از میلگرد در ساخت دال بتنی

استفاده از میلگرد در دال بتنی

دال بتنی یک نوع سقف است که از بتن و میلگرد ساخته میشود. دال در اجرای عرشه، انواع پل و کف‌سازی‌ بکار میرود.

  1. استفاده از میلگرد در نما

جهت مستحکم کردن نما نیز معمولا از میلگرد استفاده میشود. کاربرد میلگرد در نمای ساختمان به اینگونه است که در بخش خارجی دیواره ساختمان خراشی ایجاد میکنند و میلگرد را در راستای دیوار وارد میکنند. این خراش باعث ایجاد یک ارتباط قوی بین ملات و میلگرد میشود. در مرحله بعد سنگ را نصب می‌کنند.

نکته : از میلگرد در ساخت سقف وافل نیز استفاده میشود.

در خرید میلگرد آجدار چه نکاتی مهم است؟

  1. هنگام خرید به نوع میلگرد توجه کنید

میلگرد آجدار A2 برای کارهایی که جوشکاری دارند، مناسب نیست و بیشتر برای مواردی به کار می رود که استحکام زیادی نیاز ندارند. برای ساخت سازه های کم ارتفاع نیز مناسب هستند.

میلگرد آجدار A3 برای کارهایی که جوشکاری دارند، مناسب نیست و به شکل طولی در ستون یا دیوار بکار می روند.

میلگرد آجدار A4 برای کارهایی که جوشکاری دارند، مناسب است و جهت کارهای صنعتی و سخت استفاده میشوند.

  1. به سایز میلگرد مورد نیاز خود توجه کنید.

سایز میلگرد آجدار با قطر آن یکسان است. در کشور ما، میلگردهای آجدار در سایزهای ۸ تا ۴۰ میلی متر عرضه میشوند.

  1. به هزینه حمل و نقل توجه کنبد.

هزینه حمل‌ونقل میلگرد در برابر قیمت آن بیشتر است. پس سعی کنید از کارخانه ها یا کارگاه های نزدیک پروژه خود، خرید کنید.

  1. با توجه به شرایط آب و هوایی پروژه، میلگرد آجدار را خریداری کنید.

این نکته بسیار مهم است . اگر مکانی رطوبت زیادی داشته باشد، امکان دارد، میلگرد زودتر زنگ بزند. پس بهتر است از میلگردهای ضدزنگ و گالوانیزه استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون چیست؟

  1. تعیین میزان مورد نیاز میلگرد آجدار

قبل از خرید میزان دقیق  میلگرد مورد نیاز خود را تعیین کنید .

  1. خرید از تولید کننده معتبر

حتما قبل از خرید خوب تحقیق کرده و میلگرد خود را از مراکز معتبر خریداری کنید.

  1. حساب و کتاب دقیق داشته باشید.

قیمت میلگرد دارای نوسانات زیادی ست . قیمت میلگرد آجدار از این قضیه جدا نیست .. پس سعی کنید قبل از اقدام به خرید از نوسانات ارز مطلع شوید تا به نسبت بودجه خود خرید کنید. قیمت فولاد جهانی نیز تاثیر زیادی بر قیمت میلگرد دارد پس به این مورد هم توجه کنید. گاهی به علت کمبود محصول قیمت آن افزایش پیدا میکند.پس حتما روند بازار را بررسی کنید. قیمت میلگرد به شرکت تولید کننده نیز بستگی دارد.بنابراین، توجه کنید از چه برندی میخواهید خرید کنید.

با میلگرد حرارتی بیشتر آشنا شوید.

  1. دریافت پیش فاکتور

از آنجایی که خرید میلگرد هزینه بالایی را در پی دارد. حتما قبل از پرداخت ، پیش فاکتور ریز قیمت را از فروشنده دریافت کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

یک دیدگاه برای "میلگرد آجدار یعنی چه ؟ میلگرد آجدار چیست ؟" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم