13 شهریور 1400|
مقاله

دیوارهای سیل بند چند نوع هستند؟

سیل بند چیست؟

قبل از اینکه با انواع دیوار سیل بند آشنا شویم. بهتر است بدانیم سیل بند جیست؟ اصولا محدود کردن جریان سیلاب در عرض مشخص  از رودخانه توسط  سازه هایی مانند گوره ها و دیواره های سیل بند انجام میشود.معمولا این دیوارها با توری گابیون پوشش داده می شوند.همان طور که می دانید گابیون از مفتول گالوانیزه تهیه شده و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی دارد.اگر در هنگام خرید آشنایی کافی با توری ها ندارید ممکن است توری فرنگی را با گابیون اشتباه بگیرید حتما از مکان های معتبر خرید کنید.

این سازه ها از  گسترش سیلاب به اطراف رودخانه جلوگیری میکند و آن را به یک مسیر دیگر هدایت می کند. از زمان های خیلی دور،  گوره ها (خاکریزهای سیل بند)  ، رایج ترین و همینطور مهمترین روشهای مهار سیلاب هستند.

با انواع توری فلزی بیشتر آشنا شوید.

گوره چیست؟

گوره, یک بند خاکی کوتاه است  که در فاصله های متفاوت  از کناره رودخانه و در امتداد آن ساخته میشود و نقش سواحل مصنوعی را در دوره های طغیان را اجرا میکنند.گوره ها بیشتر زمین های طراف رودخانه را از آب گرفتگی حفظ میکنند . بیشتر در مناطق مسکونی شهری و یا مکان هایی که ارزش بالاتری دارند از  دیواره های سیل بند از جنسهای مختلف بتنی, سنگی, آجری و …. ساخته میشوند.

مقطع تیپ سیل بندها:

در کل طرح ساخت  سیل بندها و دیواره های  سیل بند باید  مشابه سدهای معمولی باشد. در گوره از مصالح ارزان قیمت می توان استفاده کرد که یکی از مزایای آن است.

گوره ها از مصالح معادن قرضه که به موازات گوره میباشند ساخته می شوند. این مصالح باید  در لایه ها ریخته و کوبیده شود. مصالح مناسب برای هسته بندرت در دسترس هستند و بیشتر سیل بندها, خاکریزهای همگن می باشند.

زیبای سازی سیل بندها:

جهت زیبایی, شیب گوره رامیتوانند ملایم تر از میزان لازم احداث نمایند با این شرایط  سیل بند کمتر مشخص بوده و رفت و آمد مردم آسانتر میشود.. زهکش های پاشنه ای جهت حفظ ایمنی گوره ها در مقابل آبشستگی و جلوگیری از خروج آب از شیب پایین دست لازم است.

بعلت عرض زیاد گوره در پایین و ارزش بالای زمینهای شهری ، در این مناطق معمولا از دیواره های سیل بند استفاده میشود این دیواره ها به نحوی طراحی میشوند که درمقابل فشار هیدرواستاتیکی (فشار بالا بر آب) مقاومت کنند و از گابیون ها استفاده می شود برای آشنایی بیشتر به صفحه گابیون های راه ساخت مراجعه فرمایید.

مقاطع مختلف دیواره های سیل بند:

از مسائل مهم در طراحی گوره ها, زهکشی مناطق داخلی است  که از راه حلهای مختلف, بشرح زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

  • حوضچه جمع آوری و ایستگاه پمپاژ
  • زهکشی درونی گوره ها
  • زهکشی انحرافی
  • کانال زهکشی
  • تخلیه از لوله های تحت فشار

نگهداری سیل بندها:

شرایط و مصالح ساختمانی خیلی کم راضی کننده هستند در نتیجه با توجه به عدم قطعیتهای مهندسی آب حتی با بهترین فنون احداث, خطر تخریب وجود دارد.عدم قطعیتهای مهندسی آب حتی با بهترین فنون احداث ، خطر تخریب وجود دارد .

در صورت تخریب سیل بندها، عواقب میتواند از شرایطی که اصلا” سیل بندی احداث نشده باشد بسیار وخیم تر شود.

انواع دیوار سیل بند :

دیوارهای سیل بند چند نوع هستند؟.هدف اصلی دیوار‌های سیل‌ بند هدایت رواناب و پیشگیری از گسترش سیل در منطقه ای می باشد که مد نظر ماست. دیوارهای سیل بند، از یک طرف تحت تأثیر بارگذاری فشار هیدرواستاتیک سیلاب و از طرف دیگر تحت تأثیر فشار خاک و آب زیرزمینی می باشند. به طور کلی دو نوع سیل بند داریم که عبارت اند از:

  • سیل بندهای رودخانه‌ای

سیل بند رودخانه ای

سیل بندهای رودخانه‌ای در یک طول معین از ساحل رودخانه یا مسیل اجرا می شوند  و در زمان سیلاب با جلوگیری از ورود سیل به اراضی کشاورزی و شهری، با تأثیر از فشار هیدرواستاتیک از سمت رودخانه تا تراز سیلاب قرار داده میشوند.

  • سیل بندهای ساحلی

سیل بندهای ساحلی اصولا در کنار دریاها اجرا شده و  تحت تأثیر بارهای کوتا‌ه مدت حاصل از بالا آمدن آب در اثر موج، ضربات موج، یا اثر جزر و مد دریا می باشند. امواج ساحلی ماهیت دینامیکی داشته و در مدت چند ثانیه روی سازه تاثیر می گذارد. هنگام باد و طوفان به دلیل  سرعت باد و شدتی که  امواج به اطراف برخود میکند  ، اجرای عملیات ترمیمی در دیوار ساحلی  شریان‌های حیاتی مربوط به آن ها کار ساده ای نیست.بنابراین باید تعدادی طرح در دستور کار قرار بگیرید که برای شرایط بحرانی مناسب باشد.

انواع دیوارهای سیل بند ساحلی:

دیوارهای سیل بند ساحلی دارای دو نوع صلب و انعظاف پذیر هستند. هرکدام از این ها انواعی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

دیوارهای سیل بند صلب:

  • دیوارهای وزنی سیل بند

دیوارهای سیل بند وزنی در کاربردهای خاکی، بنایی و بتنی استفاده میشوند. بیشتر در ایران نوع سنگی جهت ساحل سازی رودخانه‌ها و مسیل‌ها بکار میرود و  شرط استفاده از این دیوارها وجود زمین با مقاومت کافی می باشد.
نوع خاکی هم جهت ترفیع دیواره‌های رودخانه‌ یا هدایت رواناب در کناره‌های مسیل و مواجه با هجوم سیلاب به اراضی کشاورزی و شهری کاربرد دارد.

  • دیوارهای طره‌ای T معکوس

بیشتر ساخت و ساز دیوار سیل بند از این نوع هستند. این دیوارها دارای  شالوده و دیوار (سیل بند) می باشند و اگر روی خاک احداث شوند، جهت افزایش ضریب اطمینان در مقابل لغزش می‌توانیم، زبانه برشگیربکار ببریم. ولی اگر روی سنگ احداث شوند، نیازی به زبانه برشگرنداریم. اگر روی  زمین نامناسب احداث شوند، فونداسیون شمعی نیاز داریم. باید توجه کنیم برای جلوگیری از فرسایش پای دیوار حایل در مقابل جریان آب باید راه حل های مناسبی پیدا کنیم.

سیل بند طره ای

مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: آشنایی با انواع فونداسیون

  • دیوار طره‌ای I و L

دیوار طره‌ای I و L دارای سپر یا شمع فولادی می باشند و در بالای آنها دیواری احداث شده که این دیوارها در زمین‌های نرم با ظرفیت باربری  کم که احتمال فرسایش ناشی از جریان آب در آنها زیاد است بکار می روند.

  • دیوارهای صندوقه‌ای

سیل بند صندوقه ای

این نوع دیوا از انواع دیگر دیوارهای ساحلی بوده که در آنها جهت کاهش وزن، حفر‌ه‌های توخالی بوسیله دیوارهای بتنی ایجاد میشوند.

  • دیوارهای بتن مسلح پشت بنددار

این نوع دیوار در مواردی که ارتفاع دیوار بلند باشد، کاربرد دارند و به دلیل  وزن زیاد، استفاده از آنها در زمین‌های با مقاومت بالا امکان دارد.

  • سپرهای بتنی مهار شده

این نوع از دیوار دارای سپرهای بتنی می باشند و در مجاورت یکدیگر کوبیده می شوند، در بالای آنها کلاف بتنی درجا ریخته میشود و باعث میشود که یکپارچه باشند. یکپارچگی آنها می‌شود. از طرفی کلاف نیز به کمک اتصالات برشگیر با سپرهای پیش ساخته یکپارچه می‌شود. از این دیوارها جهت دیوارهای ساحلی خیلی زیاد استفاده میشود.این نوع دیواردر مکان هایی که سطح آب زیرزمینی بالاست، یک گزینه عالی می باشد.

دیوارهای انعطاف پذیر:

  • دیوارهای گابیونی (توری سنگی)

به علت وفور سنگ قلوه، در رودخانه‌های آبرفتی، دیوارهای گابیونی یک انتخاب مناسب و اقتصادی می باشند. در این روش سنگ قلوه درون صندوقه‌های ساخته شده از توری ریخته شده و این توریها با ابعاد بزرگ، همانند دیوارهای سنگی روی هم چیده می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین نوع دیوار سیل بند است.

  • شمع‌های پهلو به پهلو

در مکان هایی مانند سواحل رودخانه‌ها که آب زیرزمینی بالا و خاک ضعیفی دارند ، شمع‌های پهلو به پهلو گزینه‌ای مناسب جهت جایگزینی سپرهای فولادی و بتنی است. در این شیوه شمع‌ها در کنار یکدیگر به صورت چسبیده اجرا شده و  کلافی در بالای شمع‌ها ساخته می‌شود. این کلاف باعث یکپارچگی شمع‌ها است.

  • سپرهای فولادی

یک نوع دیگر از دیوارهای سیل بند،سپرهای فلزی می باشند که به حالت مهار شده‌ یا مهار نشده هستند.‌ بکارگیری سپرهای فولادی به عنوان دیوارهای سیل بند از نظر اجرا، ساده و سریع و مناسب است اما هزینه آن خیلی بالاست.

نتیجه گیری:

دیوار سیل بند انواع گوناگونی دارد. دو دسته کلی آن ساحلی و رودخانه ای می باشد. نوع ساحلی انواع گوناگونی دارد که در این مقاله به آن پرداختیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

3 دیدگاه "دیوارهای سیل بند چند نوع هستند؟" ثبت شده است

  1. فرزاد محمودی گفت:

    باسلام
    احتراما جهت توضیحات خوب شما جای تشکر دارد ، فقط لطف کنید نوع بتن را در هر مدل دیواره را توضیح بدید

    1. hoseinzadeh گفت:

      سلام وقت شما بخیر تشکر از همراهی شما چشم به زودی مقاله مربوطه در سایت منتشر و میتوانید مطالعه فرمایید.. لینک خدمت شما ارسال میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم