03 شهریور 1400|
مقاله

چند نوع عایق رطوبت برای ساختمان وجود دارد ؟

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی نوعی عایق است که از آن جهت جلوگیری از نفوذ آب و یا رطوبت به داخل ساختمان استفاده کنیم. یکی از مشکلات مهم ساختمان ها در فصل زمستان و پاییز نم زدگی است. در صورتی که در ساختمان نم زدگی وجود داشته باشد، ممکن است خسارت زیادی به بار آید. عایق رطوبتی پوششی ست که از ساختمان در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت میکند. در تمامی بخش های ساختمان که احتمال ورود آب و نم وجود دارد، باید از عایق استفاده شود.

کاربرد عایق رطوبتی ساختمان در بازسازی:

معمولا در بازسازی ساختمان، قسمت های زیادی مانند پشت بام ،کف سرویس های بهداشتی و آشپزخانه، تراس و استخر را حتما باید عایق کاری کرد. طول عمر عایق رطوبتی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری آن بستگی دارد.

در ادامه این بخش شما را با مزایای این عایق آشنا می کنیم.

مزایای استفاده از عایق های رطوبتی در ساختمان سازی:

  • در برابر آب و رطوبت دوام و مقاومت بالایی دارد.
  • میتوانیم آن را در سطوح مختلفی پیاده سازی کنیم.
  • قیمت آن ارزان است.
  • در برابر اشعه uv معمولا مقاوم است.

انواع عایق رطوبتی بر چه اساسی دسته بندی می شود؟

این نوع عایق،  براساس ترکیبات تشکیل دهنده و نوع اجرا می توانیم، دسته بندی کنیم. در ابتدا انواع عایق رطوبتی را براساس ترکیبات تشکیل دهنده توضیح می دهیم.

انواع عایق رطوبتی براساس ترکیبات تشکیل دهنده آن

  • عایق قیر و گونی

در کشور ما این نوع عایق رواج زیادی دارد. دارای چسبندگی بالا و نفوذپذیری زیاد است. در مقابل آب و مواد شیمیایی و نمک ها نیز بسیار مقاوم است. اما یکسری معایبی نیز دارد؛ ازجمله اینکه در دمای بالا تجزیه شده و در برابر فشار تغییر شکل پیدا میکند. قیر و گونی یک پوشش ضد آب و اقتصادی است. از این نوع جهت، پشت بام منازل زیاد استفاده میشود.

  • عایق ایزوگام

عایق ایزوگام

این عایق، یک لایه پیش ساخته بوده که جهت چسباندن آن از چسبنده های خاصی استفاده میشود. در واقع این عایق نوعی از الیاف مصنوعی و قیر بوده که از رسیدن آب و رطوبت به سطح های زیری خود جلوگیری میکند. وزن خیلی کمی داشته و دارای انعطاف پذیری بالایی ست. ایزوگام معمولا به صورت رول عرضه میشود. دارای مقاومت بالا در مقابل انبساط و انقباض است. تقریبا ۱۰ سال دوام داشته و نمی پوسد

در مقاله نحوه نصب توری مرغی با نصب توری مرغی روی ایزوگام بیشتر آشنا شوید.

  • عایق رطوبتی پیش ساخته

این نوع عایق از یک لایه پشم شیشه و پلی استر که با قیر پوشیده میشوند، تولید میگردد.  از موادی مانند قیر صنعتی، فیلم پلی اتیلن، پودر تالک، باند و چسب، مواد پلیمری، پشم شیشه و پلی استر سوزنی ساخته میشود.

عایق پیش ساخته

عایق پیش ساخته بسیار سبک و منعطف است. از آنجایی که دارای لایه های پلی استر است، در برابر انبساط و انقباض مقاومت زیادی دارد؛ حتی در دمای ۱۳۰+ درجه و ۴۰- درجه نیز مقاوم است. به هیچ عنوان نمی پوسد و شکسته نمی شود. با این حال باز هم عمر کمی دارند، هزینه بالایی برای شما خواهند داشت. در برابر اشعه ماوراء بنفش تجزیه میشود. اگر این محصول را در شرایط مناسبی نگهداری نکنید بعد از ۶ ماه فاسد میشود.

  • عایق رطوبتی مایع

این عایق مایع بوده و توسط دستگاه اسپری و یا قلم مو روی سطح پیاده میشود. باید سطح را از قبل تمیز کنید.در صورتی که سطح برآمدگی داشته باشد، باید اصلاح شود. عایق رطوبتی مایع دارای مزایای زیر است:

  • این عایق رطوبتی توانایی چسبندگی به سطوح مختلف را دارد.
  • یک مایع ضد اشتعال است.
  • هیچ نوع آسیب فیزیکی و یا آلودگی ایجاد نمی کند.
  • امکان رنگ پذیری دارد.
  • کاربری ساده داشته و به افراد متخصص برای اجرا نیاز نیست.

 

  • عایق پلیمری پاششی

این نوع عایق از مواد پلیمری تولید میشود. دارای مقاومت خیلی بالایی بوده و به هیچ عنوان در محیط آلودگی ایجاد نمی کند. برای اجرا به حرارات نیاز ندارد. تنها کافی ست که آنرا روی سطح پخش کنید یا بپاشید. گوشه و کنار کنج ها به شکل یکنواخت پوشش داده می شود. عمر مفید آن، ۲۰ سال است.

  • عایق آرت فلکس

عایق آرت فلکس

این عایق طبق تکنولوژی های مدرن ساخته میشود. آسان نصب میشود، هزینه کمی داشته اما عمر زیادی دارد. انعطاف پذیری عایق آرت فلکس نیز زیاد است. در کنج ها به راحتی استفاده میشود برای اجرا به حرارت نیاز ندارد و خیلی سریع و ساده اجرا می شود.

  • رنگ عایق نانو

این نوع رنگ یک عایق رطوبتی عالی است. کافی ست شما سطوح را با آن رنگ آمیزی کنید. یک جایگزین ایزوگام پشت بام و یا جایگیزین قیر بوده و طول عمری حدود ۱۵ سال دارد. رنگ نانو با مواد نانو تقویت شده و مقاومت خیلی زیادی در مقابل شرایط جوی، نور آفتاب، سرما و گرما و نفوذ آب از خود نشان میدهد. بدون هیچ نوع حلالی استفاده میشود. از این نوع عایق در هر جایی میتوانید استفاده کنید. در پاسیوها، کف حمام و سرویس بهداشتی، استخرها، پشت بام های سیمانی و آسفالتی به راحتی استفاده میشود. هیچ آلودگی برای محیط زیست ندارد.

عایق زنگ نانو

برای اجرای این عایق نیازی به تخریب لایه های زیری نیست. به راحتی با رول، اسپری یا قلمو بکار می رود. قیمت پایینی نسبت به سایر عایق های رطوبتی دارد.

  • عایق رطوبتی استخر

نکات مهم در احداث  استخر ، بکار بردن عایق استخر است. برای استخر از عایق های مختلفی استفاده میشود.این عایق ها عبارتند از : عایق های پلیمری، اپوکسی، اکرلیک ها و سیمان پلمیری.

  • عایق رطوبتی نما

برای اماکنی که بارندگی زیاد دارند بهتر است، از این نوع عایق برای نما استفاده شود. زیرا اگر این کار اجرا نشود، نما به مرور آسیب دیده و دچار خوردگی می شود.

انواع عایق رطوبتی از لحاظ روش اجرا

  • عایق رطوبتی گرم اجرا

عایق رطوبتی گرم اجرا مانند ایزوگام و قیرگونی است که در زمان اجرا برای چسباندن آنها به لایه زیرین نیاز به گرم کردن و شعله است.

  • عایق رطوبتی سرد اجرا

از این نوع عایق می توان به  MCI و عایق رطوبتی RCI اشاره کرد. اگر جزء پودری و مایع را مخلوط کنیم، با کمک قلم مو یا غلطک رنگ می توانیم از آن استفاده کنیم.

کاربردهای عایق رطوبتی

  1.  جهت سرویس های بهداشتی، پشت بام و..
  2. جهت رنگ کردن و آب بندی سقف ها
  3. جهت عایق کاری و ضدزنگ کردن کف و بدنه ورق
  4. جهت تزئین کردن قطعات سفالی و گلدان
  5. جهت آب بندی استخر و منابع آب
  6. جهت بندکشی و آب بندی لای درز کاشی و متصل کردن سنگ های لق شده
  7. جهت آب بندی کردن و جهت نگهداری پاشنه درب چوبی
  8. جهت متصل کردن قطعات یونولیت بهم و روی دیوار
این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم