11 مهر 1401|
مقاله

میلگرد و مفتول چه تفاوتی دارند؟

تفاوت  میلگرد با مفتول در چیست ؟

اگر شما در حوزه ساخت و سازهم فعالیت نداشته باشید شاید دورا دور نام مفتول و میلگرد را شنیده باشید. اما شاید تفاوت میلگرد و مفتول را به خوبی نداید. از طرفی از آنجایی که هر دو اینها شاید بارها در مصالح ساختمان شما استفاده شده باشند، ولی با کاربرد یا ویژگی های آن ها آشنایی نداشته باشید. جنس هر دو محصول از فولاد می باشد اما ساختار آنها، روش تولید و کاربردهای هر یک متفاوت است.

شاید بپرسید از مفتول استفاده کنیم یا میلگرد؟

اینکه شما از کدامیک از این دو محصول بخواهید استفاده کنید به یکسری عوامل بستگی دارد:

۱.وزن و حجم کار یا پروژه

۲.مقاومت محصول و کار در مقابل فشارهای برشی، خمشی

۳.میزان انعطاف پذیری کار

به طور حتم تفاوت اصلی میلگرد و مفتول در مقدار مقاومتی است که هر کدام از آنها در برابر فشارها دارند. یا هزینه ای که در زمان نگهداری و نصب برای ما به وجود می آورند و.. یکسری عوامل دیگر که در زیر بیشتر با آنها آشنا می شویم.

میلگرد

میلگرد چیست؟

برای آشنایی بیشتر با تفاوت میلگرد و مفتول به صورت مختصر با هر دو محصول آشنا می شویم. میلگرد یک محصول فولادی است که جهت تقویت بتن ها و فونداسیون های ساختمانی به کار می رود. میلگرد یک محصول فلزی بوده که تنوع زیادی در ساختار و شکل دارد.
میلگرد به افزایش میزان مقاومت کششی بتن در ساخت و سازهای ساختمانی کمک زیادی میکند. فونداسیون و بتن را در برابر ترک و ریزش محافظت میکند. این محصول در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت زیادی دارد.زمانی که تعدادی از این محصول  بصورت شبکه ای در کنار یکدیگر قرار میگیرند، توری پرسی را ایجاد کرد و این شبکه منسجم به ثبات بیشتر بتن ها کمک میکند. میلگرد ها به طور کلی در دو نوع ساده و آجدار تولید میشوند، نوع آجدار کاربرد بیشتر در بتن ریزی دارد.

چند نوع میلگرد وجود دارد؟

میلگرد اروپایی:

در ساخت این میلگرد، میزان منگنز بیشتری برای آلیاژ استفاده میشود. بنابراین مقاومت خمشی بالاتری دارد. از این محصول زمانی که بخواهیم عملیات خمکاری در محل پروژه انجام دهیم می توانیم استفاده کنیم. فقط توجه داشته باشید این میلگرد مقاومت زیادی در برابر رطوبت نداشته و گزینه مناسبی برای مناطق مرطوب نیست.

میلگرد گالوانیزه:

میلگرد گالوانیزه، از نوع کربن معمولی است.  از آنجایی که دارای یک روکش از فلز روی است در برابر زنگ زدگی، رطوبت و خوردگی مقاومت بالایی دارد. حتی این مقاومت به میزان ۴۰ برابر سایر میلگردها می باشد.برای گالوانیزه کردن این میلگرد آن را وارد وان مذابی که حاوی روی است میکنند. حرارت این وان مذاب، ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد می باشد.میلگرد گالوانیزه طول عمری معادل ۷۰ سال دارد. از این رو میتوان گفت که یکی از مقرون به صرفه ترین میلگردها می باشد.

میلگرد با روکش اپوکسی

از آنجایی که فولاد بدون روکش در مقابل خوردگی شاید مقاومت زیادی نداشته باشد، استفاده از یکسری پوشش های ضدزنگ مفید خواهد بود. برای اینکار از پوشش های اپوکسی استفاده میشود. این پوشش ها به فولاد کمک میکنند که در مناطقی که رطوبت بیشتر است، زنگ نزند. این مصول به علت استفاده از مواد خاص قیمتی گرانتر دارد.

میلگرد سیاه:

میلگرد کربن فولادی یا میلگرد سیاه یکی از پرمصرف ترین نوع میلگرد در ساخت و ساز است. اما با اینکه کاربرد زیادی دارد بهتر است در مناطقی که امکان پوسیده شدن میلگرد وجود دارد از این محصول استفاده نشود.

مفتول

مفتول چیست؟

حالا که میلگرد را شناختیم بهتر است برای درک بهتر تفاوت میلگرد و مفتول با این دو محصول، بیشتر آشنا شویم. مفتول رشته سیمی فلزی است که برای اتصال یا افزایش مقاومت سازه ها به کار می رود. برای آشنایی بیشتر با مفتول ها بهتر است مقاله مفتول و انواع آن  را مطالعه فرمایید..

از مفتول ها یکسری توری های گالوانیزه یا فولادی مانند  فنس ، یا یکسری محصولات مفتول پرکاربرد مثل سیم خاردار ساخته میشود. این محصولات، کاربردهای زیادی در ساخت و ساز یا صنایع مختلف دارند.برای آشنایی بیشتر با این محصولات نیز می توانید مقاله توری فلزی چیست و چه انواعی دارد؟  را مطالعه کنید.

مثلا توری مش جوشی یا مش جوشی یک شبکه از مفتول است که برای فونداسیون یا حتی بخشی از دیوارهای ساختمان بکار می رود. اگر در فونداسیون به جای میلگرد از مفتول استفاده شد، برآمدگی های روی مفتول ها به اتصال بهتر بتن کمک میکند. مفتول بیشتر از فولاد کم‌کربن و فولاد ضدزنگ تولید میشود. مفتول علاوه بر حفظ و نگهداری سازه و بتن وطایف دیگری نیز دارد. مفتول مانع از نفوذ آب به لایه های پایین تر از خود میشود. همینطور مفتول از حرکت لایه های بتنی پایین تر از خود جلوگیری میکند.

بررسی تفاوت های میلگرد و مفتول:

میزان حفاظت از ساختارهای بتی :

بدون شک میلگرد از مفتول قوی تر است. بنابراین اگر سازه ما وزن بیشتری داشته باشد بهتر است از میلگرد استفاده شود. گاهی باید از هر دو محصول در ساخت سازه استفاده کرد. هر دو محصول از ایجاد ترک در بتن جلوگیری میکنند اما دقیق نمی توان گفت در این رابطه کدام قوی تر هستند.

تفاوت میلگرد و مفتول در روش نصب:

میلگرد در کف سازه یا در ستون های سازه و با عمق معینی کاشته میشود. اما مفتول در نقاطی در وسط دال های بتن یا عمق ۵ سانتی متری قرار داده میشوند.

میزان انعطاف پذیری:

مفتول که در سازه به شکل شبکه های توری مانند استفاده میشود، یا در سقف به شکل سقف کاذب مثلا رابیتس استفاده میشود؛ انعطاف پذیری بالایی دارد. هر دو محصول میلگرد و مفتول به صورت عمودی وارد سازه میشوند اما میلگرد به اندازه مفتول انعطاف پذیر نیست. اگر اندازه سلول و ضخامت مفتول کم باشد، شبکه توری، انعطاف پذیری بالاتری دارد. اما باید برای ساخت توری، مفتول بیشتری بکار برد. اما برای ساخت شبکه های توری توسط میلگرد ما یکسری محدودیت ها داریم.

کاربری مفتول و میلگرد:

اصلی ترین تفاوت مفتول و میلگرد در تفاوت آن هاست. اگر قطر دال بتن کمتر از ۳۰ سانتی متر باشد از مفتول استفاده میشود و برعکس.

وزن مفتول و میلگرد :

وقتی سازه ما نمی تواند وزن زیادی را تحمل کند بهتر است از توری مش مفتول استفاده کنیم.

هزینه تولید و استفاده :

هزینه تولید مفتول از میلگرد کمتر است. زیرا مفتول نسبت به میلگرد ، وزن کمتر و روش تولید ساده تری دارد. هزینه نصب و حمل و نگهداری مفتول نیز کمتر است. زیرا نصب مفتول نسبت به میلگرد ساده تر بوده و به نیروی کمتری نیاز دارد.

میزان مقاومت در برابر خمش:

اگر در ظاهر مفتول و میلگرد را مشاهده کنید متوجه میشوید که مقاومت میلگرد در برابر خمش و برش بیشتر است. یعنی احتمال برش شبکه مفتول نسبت به میلگرد بیشتر است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم