24 آذر 1401|
مقاله

روش سوله سازی

در این مطلب با روش سوله سازی و مراحل ساخت سوله آشنا میشویم. مصالح لازم برای ساخت سوله تنوع زیادی داشته و از طرفی روش های ساخت و ساز و شیوه های ساخت سوله هر روز تغییر میکند. شاید شرایط  جدید برای هر شخصی مناسب نباشد.

مراحل ساخت سوله

  • بازدید از زمین

سوله سازی مانند همه ساخت و سازها نیاز به طراحی اولیه سوله مطابق با آئین نامه های نظام مهندسی کشور دارد که باید بوسیله تیم طراحی حرفه ای، متناسب با شرایط آب و هوایی و میزان بارش برف و باد و زلزله سوله مناسب ساخته شود.

برای ساخت سوله در ابتدا مهندس های پروژه از زمین مدنظر بازدید میکنند، جنس خاک و تراکم آنرا بررسی کرده و سپس نقشه ای را طراحی میکنند که با زمین تناسب دارد.

  • طراحی نقشه

برای طراحی و ساخت سوله صنعتی یا به طور کلی انواع سوله بهتراست از نرم افزارهای طراحی مهندسی پیشرفته مانند XSTEEL , ARCHICAD  استفاده شود.

  •   خرید ورق

برای ساخت سوله مورد نظر با توجه به میزان نیاز و متراژ باید ورق های فلزی لازم خریداری شوند.

  • اجرای فونداسیون سوله

در این مرحله باید فونداسیون براساس نقشه های طراحی و کنترل‌شده اجرا شود. این مرحله خود شامل یکسری محاسبات است که بخشی در مرحله اول (مرحله بازدید)انجام میشود و برخی در زمان آماده سازی محل ساخت سوله.

پیشنهاد می کنیم با انواع فونداسیون بیشتر آشنا شوید.

  • آماده سازی قطعات ساخت سوله

طبق نقشه فونداسیون ورق ها را برش می دهند و بر روی آنها سوراخ های مورد نظر را ایجاد میکنند. بعد از انجام سوراخکاری، جوشکاری لازم روی صفحات انجام و صفحات رنگ میشوند. جهت ساخت و مونتاژ اسکلت فلزی سوله معمولا این کار با دستگاه اتوماتیک سوله صورت می گیرد.

دقت این دستگاه ها در دقت و کیفیت سوله تاثیرگذار است. آماده سازی قطعات سوله اصولا بوسیله دستگاه های Co2 و توسط فرد مجرب انجام میشود. سوله ها در مناطق معتدل، خشک و مرکزی ایران به  شیوه  اسپاترزدائی و تمیز کاری و رنگ آمیزی الکیدی رنگ میشوند. برای منطقه جنوبی کشور بیشتر قطعات سندبلاست و اسپاتر زدائی و پرایمر و در لایه های مختلف رنگ آمیزی اپوکسی و پلی اورتان استفاده میشود.

  • آماده کردن مکان ساخت سوله

بعد از اینکه سوله تا حدودی آماده شد، در صورتی که سوله پیش ساخته باشد نوبت به زمین مورد نظر می رسد. باید کارهای خاکبرداری، آرماتوربندی و… بر روی زمین همزمان انجام شود. اما اگر قرار است سوله در مکان زمین سرهم و ساخته شود باید ابتدا زمین از لحاظ قالب بندی و پی ریزی آماده شود.

حتما بخوانید: آرماتوربندی چیست؟

  مراحل تکمیلی سوله سازی

  • اجرای پوشش سقف سوله

زمانی که تمامی کارهای مربوط به مونتاژ و جوش کاری سوله انجام شد و سوله در مکان مورد نظر تعبیه شد، باید برای سقف سوله پوشش مناسبی را پیاده سازی کنیم. در مقاله های قبلی به تشریح انواع پوشش سقف سوله پرداخته ایم. در اینجا اگر به طور مختصر بخواهیم اشاره کنیم، انواع پوشش سقف سوله با ورق های رنگی و گالوانیزه با انواع عایق پشم شیشه، پشم سنگ، فوم، کارتن پلاست، پلی کربنات، توری مرغی، توری پلاستیکی، ساندویچ پانل و غیره انجام میشود و با دوام ترین روش استفاده از توری های گالوانیزه و توری مرغی می باشد.

پشنهاد می کنیم با  انواع توری فلزی بیشتر آشنا شوید.

بهتر است سقف سوله عایق مناسبی در برابر سرما، رطوبت ، ریزش برف و باران داشته باشد و در برابر حوادث طبیعی مقاوم باشد و از طرفی هزینه زیادی برای ما به همراه نداشته باشد.

  • دیوار چینی

دیوارچینی سوله

روش دیوارچینی سوله به نوع سوله بستگی د ارد

زمانی که کار سقف سوله تمام شد، باید مرحله دیوارچینی را اجرا کنیم. این کار با ساندویچ پانل، قوطی کشی و ورق بندی یا قوطی کشی و پلی کربنات و یا آجرنماانجام میشود. دیوارچینی سوله باید کمترین وزن را داشته باشد، طبق استاندارد بوده و حتما با نظارت متخصص انجام شود.

  • کف سازی

پس از اجرای دیوارچینی نوبت کف سازی سوله است. این کار با بتن معمولی و ماله پروانه ای، بتن ریزی مسلح با انواع مش بندی و عملیات تخصصی دیگر اجرا میشود. باید درزها به خوبی بررسی شوند؛ زیرا مسئله کف سازی اهمیت زیادی دارد.

  • عملیات نهایی

زمانی که عملیات کف سازی انجام شد، نوبت نصب درب، پنجر، قوطی کش و… می رسد. برای ساخت سوله بیشتر از پنجره های دو جداره و درب های لولائی یا ریلی استفاده میشود.

ابعاد سوله استاندارد

ابعاد استاندارد سوله

برای ساخت سوله همانطور که قبلا گفتیم رعایت یکسری استانداردهایی لازم است که در زیر به آنها می پردازیم:

  • ارتفاع سوله

سوله یکی از سازه هایی است که ارتفاع بلندی دارد. ارتفاع سوله اهمیت بسیاری دارد. ارتفاع استاندارد سوله ها ۴ الی ۲۵ متر می باشد.

  • شیب سوله

معمولا شیب سوله با دهانه سوله رابطه معکوس دارد. یعنی هرچه دهانه بیش تر باشد، شیب سازه کم تر در نظر گرفته میشود. این شیب میزانی بین  ۱۰% الی ۳۰% در نظر گرفته میشود.

  • طول سوله

طول سوله ها به کاربری آنها بستگی دارد. اما استاندارد حداکثر ۹۰ متر بوده و فاصله بین ستون ها ۶ الی ۹ متر می باشد.

  • عرض سوله

استاندارد دهانه سوله بین ۲۰ الی ۳۵ متر است؛ اما امروزه از سوله هایی با دهانه ها بزرگ تر استفاده میشود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!

4 دیدگاه "روش سوله سازی" ثبت شده است

    1. hoseinzadeh گفت:

      سپاس از نظر خوب شما

  1. به سازه های فلزی با سقف شیبدار
    که برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می
    شود، سوله گویند. سازه های شیب دار یا سوله به لاتین Gable Bents یا Ridge Bents نامیده می شوند.
    سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند.
    از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های
    صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ
    ها، مرغداری ها، دامداری
    ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود.
    نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت سوله این است
    که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود

    1. hoseinzadeh گفت:

      تشکر از نظر ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم