26 مهر 1400|
مقاله

گالوانیزه گرم چگونه انجام میشود؟

مراحل فرایند گالوانیزه گرم قطعات فلزی

اصولا برای تولید بیشتر محصولات فولادی از روش گالوانیزه گرم استفاده میشود، محصولات اصلی این فرآیند مانند انواع مفتول گالوانیزه بسیار کاربردی هستند، در این مطلب به بررسی این فرآیند می پردازیم.

 

گالوانیزه کردن فلزات شامل سه مرحله اصلی است :

این مراحل عبارتند از : آماده کردن سطوح ، اجرای فرآیند گرم و بررسی کیفی محصول

در صورتی که قطعه ما رزوه داشته باشد، باید بعد از اجرای عملیات گالوانیزه اسیون، عمل سانتریفیوژ نیز اجرا شود. اجرای این کار به این علت است که مواد مذاب اضافی را بتوانیم خارج کنیم.

برای اجرای هر کدام از مراحل گالوانیزاسیون، یکسری استانداردهای بین المللی وجود دارد. این استانداردها بوسیله کمپانی ASTM آمریکا سرچ، بررسی و منتشر میشود.در ابتدای اجرای عملیات گالوانیزه گرم، قطعات فلزی را با تعدادی قلاب به آویزهای مورد نظر وصل کرده و به قسمت اجرای فرایند منتقل میکنند. در صورتی که قطعات نیاز به سانتریفیوژ داشته باشند، آنها را داخل سبد می ریزند.
چنانچه  روی قطعات قبلا روغنکاری انجام شده باشد باید توسط یکسری عملیات تمیزکاری مکانیکی مثل بلاست، تمیزه شده و بعد گالوانیزه شوند.

در زیر بصورت کاملتر به مراحل اجرای گالوانیزه گرم می پردازیم:

مراحل اجرای گالوانیزه گرم

۱.آماده سازی سطحی

مهم ترین بخش فرآیند گالوانیزه گرم در ابتدای شروع کار، آماده سازی سطح است. علت اهمیت این بخش در این است که اگر سطوح به خوبی تمیزنشوند، واکنش های ضروری بین سطح فلز و روی انجام نشده و پوشش ما کیفیت لازم را نخواهد داشت. امکان دارد که سطح یک پوشش نامسطح پیدا کند.

۱-۱چربی گیری

نوع چربی گیری که بیشترین استفاده را دارد، چربی گیری قلیایی می باشد. در این روش یک حمام در دمایی بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد آماده میکنند. سپس فلز را در آن غوطه ور نموده تا ذرات خاک، اثرات رنگ، چربی، روغن، و .. را پاک کنند.

اینکه چقدر فلز غوطه ور بماند به میزان آلودگی بستگی دارد. اما معمولا بین ۵ تا ۱۵ دقیقه در وان می ماند. اگر در حین اجرا حمام را هم بزنیم نتیجه بهتری در اجرای کار به دست خواهیم آورد. البته این هم زدن باید کاملا آرام باشد.

۲-۱ اسیدشویی

در مرحله اسیدشویی، ،قطعه در محلولی از اسید هیدروکلریک و در دمای محیط غوطه ور میشود. در این مرحله، زنگ زدگی و پوسته های اکسید آهن از سطح فولاد پاک میشود. با توجه به میزان آلودگی، میزان غلظت اسید تعیین میشود. ولی به طور کلی محلول باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد حجمی اسید داشته باشد.

جهت جلوگیری از خورده شدن فولاد یک* اینهیبیتور*هم به محلول افزوده میشود. به کمک این ماده امکان خوردگی دیواره تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا میکند.زمانی که اسید شویی پایان یافت، قطعه را در حمام آب شست و شو می دهند.
معمولا با اسیدشویی، اکسیدها و زنگ زدگی شدید سطحی  پاک نمیشوند. بنابراین این مواد، وارد حمام گالوانیزه شده و موجب، افزایش میزان تولید سرباره و خاک بر روی فلز میشوند.بنابراین میزان مصرف روی نیز افزایش پیدا کرده و برای پوشش گالوانیزه یک نکته منفی به شمار می رود.
ممانعت کننده یا اینهیبیتور یک افزودنی عالی برای وان های شیمیایی بوده که موجب، ایجاد تغییر روی سطح فلز، محیط و یا هر دو میشود. این ماده خوردگی سطح فلز را کنترل میکند. با اختلال در واکنش‌های آندی، کاتدی و یا هر دو، موجب کاهش سرعت خوردگی میشود.

۳-۱ فلاکس زنی

در این مرحله، یک محلول کلرید آمونیوم – کلراید تهیه کرده و قطعه را در آن غوطه ور میکنند. بنابراین تمامی اکسیدهای باقی مانده از سطح کنده شده و یک پوشش نازک مناسب را به وجود می آورند. این پوشش عالی از دوباره اکسید شدن جلوگیری کرده و شرایط واکنش آهن و مذاب روی را به وجود می آورند.  فلاکس زنی، از مراحل مهم گالوانیزه گرم بوده و به کیفیت بهتر آن کمک میکند. اگر قطعه فلاکس زنی نشود، گالوانیزه خوبی نیز نخواهد داشت. بعد از این مرحله قطعه را در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد خشک میکنند.

گالوانیزه گرم چگونه انجام میشود؟۲.گالوانیزه گرم

خوب حالا قطعه  کاملا از لحاظ سطح آماده شده است. باید آنرا وارد وان گالوانیزه کنند. قطعه را در وان مذاب روی وارده کرده این وان دمایی برابر ۴۵۰ درجه سانتی گراد دارد. روی مذاب، در این دمای بالا، سیالیت بالایی دارد. به همین علت با سطح قطعه چسبندگی بهتری خواهد داشت. زمانی که کار گالوانیزه گرم تمام شد، قطعه را از وان خارج کرده آنرا می لرزانند تا روی اضافی از سطح آن شره کند.

۳.کنترل کیفیت

زمانی که قطعات گالوانیزه کاملا سرد شده و دمای اتاق را پیدا کردند. زمان آن می رسد که روی های مازادی که روی سطح فلز خشک شده را با سوهانکاری ی سنباده زنی  از سطح البته این سنباده زنی معمولا به صورت برقی انجام میشود. سپس محصول کاملا از لحاظ فنی بررسی میشود. عیب های احتمالی آن بررسی و رفع میشود. در صورتی که عیب های آنقدر زیاد باشد که قابل برطرف شدن نباشد، گالوانیزه مردود اعلام و باید مجدد تکرار شود.
وقتی این مرحله تمام شد، قطعه گالوانیزه شده از نظر تمامی استانداردهای لازم بررسی و کنترل میشود. کلیه کارشناسان و مدیران پروژه نیز باید در این بررسی حضور داشته باشند تا در صورت لزوم اقدامات لازم انجام شود.

۴.انبارداری، بسته بندی و جابجایی

مرحله آخر زمان نگهداری و انبار محصول است که اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر محصول به خوبی نگهداری نشود، آسیب دیده و خسارت به بار خواهد آورد. باید دقت شود که هوا در لابه لای محصولات در جریان باشد.در غیر اینصورت احتمال زدن شوره سفید روی محصول وجود دارد. از طرفی اگر قطعات ریز در کیسه نگهداری میشوند. باید هر چند وقت این کیسه ها باز شده و محصولات در معرض هوای مستقیم قرار گیرند.

برای اطلاعات تکمیلی خود در رابطه با گالوانیزه گرم و به طور کلی ورق گالوانیزه مقاله ورق گالوانیزه و کاربردهای آن را مطالعه کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

یک دیدگاه برای "گالوانیزه گرم چگونه انجام میشود؟" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم