28 شهریور 1401|
مقاله

چند نوع سقف وجود دارد؟

انواع سقف ساختمان :

در این مقاله به بررسی انواع سقف ساختمان ، سقف کاذب و به طور کلی ویژگی های آنها می پردازیم.

سقف تیرچه بلوک:

یکی از مرسوم ترین سقف هایی که در ساخت و ساز استفاده میشود؛ سقف تیرچه بلوک است. در این نوع سقف، نقش تیر فرعی را به تیرچه ها می دهند و فاصله بین آنها با بلوک پر میکنند. به عبارتی می توان گفت که بلوک ها نقش سازه ای ندارند. این نوع سقف وزن سبکی دارد. اما مقاومت خوبی در برابر خیلی از عوامل محیطی و غیره دارد. سقف و اسکلت در این کار به شکل یکپارچه اجرا میشود. به علت استفاده از بلوک به جای بتن، یک سقف مناسب از لحاظ اقتصادی است. بیشتر از این نوع سقف برای ساختمان های اسکلت فلزی، بتن و آجر استفاده میشود.

سقف عرشه فولادی:

این نوع سقف توسط ورق های گالوانیزه تولید میشود. عرشه فولادی با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ساخته می شود و اجزای آن شامل ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل میخ، میلگرد و بتن می باشد. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و اجرای آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است.

اگر از این نوع سیستم استفاده شود، هم می توان سقف گذاری را انجام داد هم فرآیند بتن ریزی را همزمان با آن. سقف عرشه فولادی یک جایگزین مناسب برای تیرچه بلوک است. از آنجایی که وقتی ورق های گالوانیزه، به کار متصل شدند یک سطح یکپارچه ایجاد میشود، برای کارگران ایمنی بالایی دارد.

عایق سقف

سقف تیرچه کرومیت :

یکی از انواع سقف های تیرچه بلوک، سقف تیرچه کرومیت است. فضای بین تیرچه ها در این فرمت با پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت و سایر پرکننده ها پر میشود.این نوع سقف بسیار منسجم بوده و سرعت بالایی در اجرا دارد.

در برابر تیرچه بلوک از نوع معمولی، سبک تر می باشد. بنابراین در کل وزن سازه نیز کم میشود. زمانی که این سقف را اجرا میکنند یک تسمه و یک میلگرد خم یا به نوعی میلگرد بستر برای اتمام اجرای کار استفاده میشود.

سقف وافل:

این نوع سقف بوسیله سیستم دال قابلمه ای ساخته میشود. به این نوع سقف، مشبک هم میگویند. هزینه اجرایی زیادی ندارد.در اجرای این سقف، به روان کننده، میلگرد تقویتی و.. نیاز نداریم.

سقف یوبوت:

این نوع از سقف برای سبک تر کردن، دال سقف بکار می رود. به شکل مشبک بوده و برای اینکه بتن را حذف کنند یا داخل دال حفره ایجاد کنند،  بکار می رود.

سقف متحرک:

این نوع سقف با نیرو برق کار میکند. متریال خاصی در ساخت انها استفاده میشود، یک گزینه عالی برای کافه ها، استخرها و.. هستند.

سقف کاذب:

سقف های کاذب در انواع مختلف تولید میشوند. این سقف ها سبک بوده و کاربردهای مختلفی دارند. مثلا برای پوشاندن تجهیزات و تاسیسات ساختمان، افزایش مقاومت گچ و.. به کار می روند. از این نوع سقف ها می توان به سقف کاذب رابیتس، کناف، پی وی سی و… اشاره کرد. به کمک الیاف مصنوعی مانند پشم شیشه و برخی توری های گالوانیزه مانند توری مرغی می توان سقف های کاذب دیگری برای عایق سازی ساختمان ایجاد کرد.  سقف های کاذب، بسیار در برابر حرارت و رطوبت مقاومت دارند. بسیار سبک هستند.

سقف کامپوزیت:

سقف های نوع کامپوزیت بیشتر در اسکلت فلزی اجرا میشوند. کاربرد آنها در سقف هایی که ترکیب بتن و فلز هستند بیشتر است. اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف: آرماتور حرارتی، بتن، تیر فرعی و برش گیر است. استفاده از یونولیت در این نوع سقف کاربرد ندارد. برای نازک کاری این نوع سقف ها از رابیتس یا سقف کاذب استفاده میشود.جهت اتصال های مهم در این نوع سقف از گل میخ استفاده میکنند.

رابیتس

سقف تیردال:

این سقف ها هم مثل کامپوزیت ها اجرا شده و تیرهای فرعی آنها، بتنی هستند. در اسکلت های فلزی، تیردال ها به شکل درجا و پیش ساخته اجرا میشوند.

سقف کوبیاکس:

این نوع سقف مدت هاست که جای خو را در ساخت و ساز باز کرده است.ساختار انها شبیه، دال دو طرفه است. تفاوت عمده انها این است که ؛ در کوبیاکس، گوی های توخالی سبکی از جنس پلی اتیلن، پلی پروتئین را به شکل منظم قرار میدهند. این گوی ها مانع از پر شدن بخشی میشوند که در آن قرار دارند.هزینه اجرا این سقف بسیار بالا می باشد. از طرفی سرعت اجرای آن نیز بسیار کم است.

سقف پیش تنیده:

در سقف پیش تنیده به جای میلگرد و مفتول آرماتوربندی از کابل هایی با مقاومت کششی بالا استفاده میکنند. کابل ها را با یکسری کشش خاص در دو مسیر تیر محکم کرده و گره میزنند.این کابل ها توانایی خنثی کردن بارهای ثقلی را دارند. این نوع سقف  در اجرای دال بتنی، ساخت پل و تونل بکار می رود. به کاهش وزن سازه کمک زیادی میکند.

سقف طاق ضربی:

از طاق ضربی برای ساخت سقف های قدیمی استفاده میشود. مصالح این نوع سقف بسیار در دسترس است.اما استحکام زیادی ندارد. 

بررسی سقف ساختمان ها:

در زیر به نکات مهم در بررسی سقف های ساختمانی و سقف کاذب می پردازیم.

۱.سالی دوبار بهتر است سقف ها بررسی شوند. مثلا یکبار در اوایل بهار، یکبار در اوایل پاییز. این کار باید به منظور بررسی سقف از لحاظ آسیب رطوبتی انجام شود.

۲.سقف باید تمیز باشد و هر چیز اضافه ای را از سطح آن پاک کنید.

۳.آب در داخل ناودان نباید لبریز یا به قولی سریز شود. زیرا باعث تخریب شدن خانه میشود.

۴.قارچ و جلبک نباید بر روی سقف شما وجود داشته باشد. برای برطرف کردن آن می توانید از مواد شوینده استفاده کنید.

۵.باید رطوبت و آب را حتما از سقف پاک کنید، منبع رطوبت را از بین ببرید.

۶.بعد از هر بارندگی سقف را خوب چک کنید.

۷.باید عایقسازی ساختمان به خوبی انجام و هر سال قبل از زمستان و بعد از آن چک شود.

مشکلات سقف ساختمان:

۱.وجود داشتن شکاف ها و درزها در سقف ساختمان

۲.دریچه های تاسیساتی یا سیستم تهویه مطبوع که شل شده اند و باید تعمیر شوند.

۳.ناودان های آویزانی که آسیب دیده اند.

۴.مصالحی که در روی سقف رها شده اند.

۵.جلبک و قارچ های سطح سقف

۶.رطوبت ها و نم زدگی های سقف

و…

شما می توانید برای تجهیزات عایقکاری ساختمان خود محصولاتی مانند توری مرغی، پشم شیشه، رابیتس و… سایر محصولات لازم را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم