13 مرداد 1401|
مقاله

عایق چیست؟ چند نوع عایق ساختمان وجود دارد؟

چند نوع عایق ساختمان وجود دارد؟

جهت عایق سازی ساختمان از انواع مختلفی، مواد و تجهیزات استفاده میشود. هر کدام از آنها هدف خاصی را دنبال میکنند: عایق حرارتی، عایق رطوبتی، عایق صوتی.

از نام هر کدام تا حدودی می توان به هدف آنها پی برد. مثلا عایق صوتی از ورود صداهای مختلف به محیط جلوگیری میکند. عایق حرارتی مانع از ورود شعله یا حرارت به محیط های مجاور میشود.استفاده از تجهیزات عایقسازی به کاهش هزینه های جانبی ساختمان کمک زیادی میکند. حالا قبل از بررسی اجمالی به موضوع بهتر است با خود این مفاهیم بیشتر آشنا شویم.

عایق به چه معناست؟

عایق یکسری از مواد است که برای ممانعت از انتقال برخی از انرژی ها از محیطی به محیط دیگر به کار می رود. عملیاتی که این مواد را پیاده سازی میکند، عایقکاری گفته میشود.

عایق حرارتی:

این نوع از عایق پرکاربرد تر و معروف تر است. از جا به جایی حرارت به محیط های اطراف جلوگیری میکند.

عایق رطوبتی:

این نوع از عایقکاری نیز در ساختمان بسیار با اهمیت است. کیفیت و دوام مواد آن باید بسیار زیاد باشد. اجرای کار نیز باید با استانداردهای لازم انجام شود.

عایق صوتی:

از این عایق جهت ممانعت از ورود صداهای مزاحم بیرون ساختمان استفاده میشود. بیشتر آن را در دیوار، سقف، یا کف ساختمان اجرا میکنند.

پشم شیشه:

یکی از الیاف معدنی که با ذوب کردن شیشه به دست می آید پشم شیشه است. این محصول هم برای عایق صوتی و هم برای عایق حرارتی به کار میرود. از ترکیب آن و توری مرغی در سقف ساختمان، جهت جلوگیری از ورود حرارت و گرما استفاده میشود. اما برای ممانعت از ورود آب و جلوگیری از رویش و رشد قارچ ها بهتر است از یک روکش آلومینیومی استفاده شود.

مشخصات پشم شیشه:

۱.جلوگیری از ورود سرما و گرما به داخل ساختمان.

۲.جلوگیری از ورود صوت به داخل محیط

۳.در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد.

۴.گاهی ایجاد حساسیت در محیطعایق پشم شیشه

پشم سنگ:

این محصول نیز از الیاف معدنی تهیه میشود. در برابر صوت و حرارت مقاوم است. پایه اصلی آن،  سنگ آتشفشانی بازالت است. این عایق را می توانید در شکل های تخته ای، رولی، لحافی و پتویی در بازار پیدا کنید. از آن می توانید در سقف، دیوار، لوله هاو..استفاده کنید.

فوم پلی یورتان:

این محصول یک ماده شیمایی است و بر پایه دو ماده ایزوسیانات و پلی ال تولید میشود. در برابر حرارت نسبتا مقاوم است. فوم را هم به صورت دستی و هم با دستگاه می توان تزریق کرد. همه سوراخ ها و روزنه های ساختمان را می پوشاند. با اینکه بعد از استفاده شبیه کف است اما چند دقیقه بعد سفت میشود. به علت راحتی در استفاده در سطوح ناصف کاربرد زیادی دارد.

ایزوپل:

این محصول بر پایه آب تولید میشود. خیلی ساده اجرا میشود و مهارت خاصی نیاز ندارد.آن را می توان روی سطوح بتنی، سنگ، کاشی و آسفالت اجرا کرد.سطوح بعد از اجرای آن یکنواخت بوده هیچ سوراخی خالی نمی ماند. یک گزینه عالی جهت کف و دیوارها محسوب میشود.

آرت فلکس:

آرت فلکس را بیشتر برای مکان هایی که با آب و رطوبت در تماس هستند استفاده میشود. اصلا آب از آن عبور نمیکند. بسیار سبک و کم حجم  است. یک عایق ارزان بود و می توانید به جای ایزوگام در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. گزینه مناسب برای این محصول، حمام، استخرو..می باشد.

پوشش سیمانی:

درست است که میلگرد ها مقاومت بالایی دارند اما به طور کلی سازه های فولادی که دارای تیر و ستون هستند شاید در برابر حرارت مقاومت زیادی نداشته باشند. از اینرو بهتر است از یک پوشش سیمانی ضد حریق برای این سازه ها استفاده شود. این پوشش یک ملات است که به شیوه شاتکریت روی اجزای سازه ای پاشیده میشود و مقاومت آن در برابر حرارت را افزایش میدهد.این پوشش از رنگ ضد حریق هم از لحاظ هزینه و هم از نظر مقاومت بهتر است.

فوم الاستومری:

این نوع از عایق دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. جهت جلوگیری از رطوبت زدگی، حرارت و صوت هر سه مورد مناسب است. برای کلیه سطوح می توان از آن استفاده کرد. آب را جذب نمی کند، دچار خوردگی نمی شود. یک گزینه عالی برای تاسیسات، مخزن ها، چیلرها و.. می باشد.

فوم پلی استایرن یا XPS:

این فوم شبیه به سلول بسته است. برای هر سه هدف عایق به کار میرود. به راحتی قابل نصب است. چگالی یکنواختی داشته، دوام و مقاومت بالایی دارد. جهت ساخت سازه ها و دیوارهای مختلف به کار می رود.

یک گزینه عالی جهت مناطق مرطوب است. زیرا به هیچ عنوان آب در آن نفوذ نمیکند. پوسیده نمیشود. این فوم درجه یک بوده و به همین دلیل هزینه های ما را به میزان زیادی کاهش میدهد.

ایزوگام:

ایزوگام از مرسوم ترین عایق های رطوبتی ساختمان ها می باشد. این محصول بوسیله چسب مخصوصی یا توسط حرارت به سطوح می چسبانند.انعطاف پذیری بالایی داشته و وزن سبکی دارد.اگر استانداردهای لازم درتولید و اجرای آن رعایت شود عمر مفیدی برابر ۱۰ سال خواهد داشت. مقاومت بالایی داشته و به هیچ عنوان نمی پوسد. یک گزینه عالی برای سقف منازل، حمام، یا کف سرویس های بهداشتی است.

خود آن دارای دو نوع ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده است. از طرفی با توجه به لایه های به کار رفته در تولید آن دارای دو نوع  تک لایه و دولایه می باشد. از نظر دسته بندی نیز در انواع  فویل دار، رنگی، پودری و سنگریزه‌ای عرضه میشوند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

یک دیدگاه برای "عایق چیست؟ چند نوع عایق ساختمان وجود دارد؟" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم