30 آبان 1402|
مقاله

مقایسه توری های فلزی

مقایسه توری های فلزی پرکاربرد در ساختمان سازی:

یکی از مصالح پرمصرف در صنعت ساختمان توری های فلزی هستند که از سیم مفتول ساخته می شوند؛ توری های فلزی انواع گوناگونی دارند؛ ازجمله: توری حصاری، توری مرغی و توری فرنگی. در این مطلب می خواهیم به مقایسه این سه توری بپردازیم و تفاوت ها و شباهت ها و کاربری آن ها را در ساختمان سازی بیان کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کند تا خرید بهتری داشته باشید.

آشنایی با سه توری گالوانیزه پرکاربرد:

توری مرغی، فرنگی و حصاری از مفتول گالوانیزه تولید می شوند؛ بنابراین جزو توری های گالوانیزه به حساب می آیند؛ ممکن است با نگاه کردن به ظاهر این محصولات، به راحتی متوجه تفاوت آنها نشوید؛ اما بهتر است بدانید هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند.
ازآنجایی که مفتول گالوانیزه ضخامت های مختلفی دارد، برای ساخت توری های مختلف با ضخامت های متفاوت از آن استفاده میشود. ضخامت مفتول یکی از ویژگی های مهم توری محسوب می شود و نقش مهمی در کاربری و قیمت آن دارد؛ به عنوان مثال اگر ضخامت مفتول بیشتر باشد، مقاومت محصول نهایی بیشتر بوده و از طرفی وزن آن نیز افزایش پیدا میکند. در نتیجه قیمت ان نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین ارتباط مستقیمی بین ضخامت سیم مفتول به کار رفته در توری و قیمت آن وجود دارد.
از آنجایی که توری های گالوانیزه (ازجمله سه توری پرکاربرد،مرغی، فرنگی، حصاری ) روکشی از جنس فلز روی (zn) دارند، بسیار مقاوم و بادوام هستند. به همین علت در ساخت و سازها و یا برای امور محافظتی بسیار استفاده می شوند. شاید در بسیاری از کشورهای دنیا فرمت تولید و ساخت این توری های متفاوت باشد؛ اما کاربردهای آن تقریبا یکسان است.برای ساخت توری های مختلف به این نکته حتما دقت میکنند که مفتول مناسب انتخاب شود تا در زمان استفاده توری کارایی لازم خود را داشته باشد. زمانی که توری ها بافته میشوند معمولا دارای سوراخ ها یا روزنه های ریزی هستند که به آنها چشمه می گویند.

توری گالوانیزه

بررسی سه توری پرکاربرد در صنایع مختلف:

در زیر به بررسی ۳ توری پرکاربرد توری مرغی، توری فرنگی و توری حصاری (فنس) می پردازیم. ابتدا باید به توری مرغی که یکی از پرکاربردترین توری های گالوانیزه است اشاره کنیم.

• توری مرغی

توری مرغی یک توری گالوانیزه و بادوام است. ضخامت مفتول های آن بین ۴/۰ الی ۷/۰ میلی متر است. این توری ساختاری بافتنی دارد؛ به عبارتی برای تولید این توری مفتول ها را می بافند. چشمه های توری مرغی معمولا در اندازه های یک اینچ یا ۲/۱ و یا ۴/۳ اینچ می باشد. توری مرغی دارای روزنه هایی به شکل شش ضلعی ست و معمولا در رول های ۴۵ متری در بازار عرضه میشود.
این توری در مقایسه با توری حصاری و فرنگی در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد؛ توری مرغی در ساختمان سازی، ساخت سوله، ساخت سقف و ستون های ساختمانی بکار می رود.

• توری فرنگی

توری فرنگی نیز یکی دیگر از توری های گالوانیزه پرکاربرد است. این توری از مفتول با ضخامت ۸/۰ تا ۲/۱ میلی متر ساخته میشود و دارای چشمه های ۵/۱ اینچ است. چشمه های این توری نیز مانند توری مرغی شش ضلعی های منظم است؛ اما این توری در رول های ۲۰ متری عرضه میشود. از توری فرنگی بیشتر در ساختمان های در حال ساخت جهت جلوگیری از سقوط مصالح استفاده میشود.

• توری حصاری

توری حصاری که به فنس نیز شهرت دارد، یکی دیگر از توری های گالوانیزه است. ضخامت مفتول این توری ۲ الی ۷۵/۴ میلی متر است. توری حصاری برخلاف توری مرغی و فرنگی چشمه های لوزی شکل دارد؛ هرچند این توری نیز دارای بافتی بسیار منظم و دقیق است

شباهت ها:

• توری مرغی و توری فرنگی و توری حصاری هر سه از مفتول گالوانیزه تهیه میشوند.
• هر سه نوع توری دارای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند.
• هر سه نوع توری دارای داوام بسیار بالایی هستند.

تفاوت های کلی :

• توری مرغی نسبت به  فرنگی ضخامت مفتول کمتری دارد؛ به همین دلیل از آن در کارهای ظریف ساختمانی استفاده میشود؛ ازجمله استفاده در کنار سقف سوله جهت عایق بندی و در ستون ها جهت جلوگیری از ترک خوردن گچ یا پوشش زیر کاشی کاری جهت انسجام بخشیدن به آن.

• از طرف دیگر استفاده از  فرنگی به دلیل ضخامت بیشتر در کارهایی که مقاومت بیشتری نیاز است، گزینه بهتری است. مثلا وقتی یک ساختمان در حال ساخت است این توری را در اطراف ساختمان نصب میکنند تا از سقوط مصالح و یا تجهیزات بر سر عابرین پیاده جلوگیری کنند.

کاربردها:

• از حصاری بیشتر برای ساخت انواع حصار استفاده میشود. یکی از دلایل اصلی که از توری حصاری در ساخت حصار استفاده میشود، ضخامت مفتول و از طرف دیگر نوع چشمه های آن است؛ این ویژگی ها باعث می شود این توری به آسانی آسیب نبیند؛ بنابراین گزینه ای عالی برای محافظت از اماکن در برابر سرقت و یا ورود غیرمجاز است؛ زیرا بریدن یا باز کردن این توری بسیار مشکل است. توری حصاری در فرمت های مختلفی تولید میشود. بهتر است بدانید معمولا برای ساخت حصار از ترکیب توری حصاری و سیم خاردار استفاده میشود؛ این ترکیب امنیت بسیار بالایی دارد.

قیمت توری ها :

• قیمت توری مرغی به نسبت دو نوع دیگر کمتر می باشد؛ زیرا ضخامت مفتول آن نازک تر است. در بالا نیز اشاره کردیم هر چه ضخامت مفتول بیشتر باشد وزن ان بیشتر شده و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا میکند. شاید علت اصلی پرکاربردتر بودن توری مرغی قیمت ارزانتر آن باشد.استفاده از این توری در ساخت و سازهایی که کلی مصالح دیگر استفاده میشود، توصیه می شود؛ زیرا باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.

• در خصوص توری فرنگی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که به علت ظاهر زیباتر آن در ساخت و سازهایی استفاده میشود.که ممکن است ظاهر اهمیت داشته باشد؛ زیرا بافت این توری کمی جذاب تر و منظم تر به نظر می رسد.

نتیجه گیری و کلام آخر

به طور کلی قبل از خرید توری باید به کارایی آن توجه داشته باشید. اگر تخصص و آشنایی کافی برای خرید توری ندارید، حتما از مجموعه ای معتبر خرید کنید. قبل از خرید نیز اطلاعات لازم را از کارشناسان مجموعه بپرسید.

بافت توری

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم