10 تیر 1402|
مقاله

محاسبه میلگرد بستر


میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر یک نوع میلگرد است که به عنوان بستر زیرین در ساختمان‌ها و سازه‌ها استفاده می‌شود. این نوع میلگرد شناخته شده برای مقاومت بالا و استحکام مناسب در بارگذاری است. میلگرد بستر عموماً از فولاد کربنی ساخته می‌شود و در سازه‌های مختلفی مانند پل‌ها، بنادر، خطوط راه‌آهن و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

میلگرد بستر چه کاربردی دارد؟

میلگرد بستر به صورت فولادهای کم کربن با روش های مختلف تولید می‌شود. روش های تولید این بسترها عبارتند از:

۱. فرایند تولید برجسته:

در این روش، قوطی‌های فولادی به شکل دو قوسی به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا شکل نهایی میلگرد حاصل شود. در این فرایند، با استفاده از جریان الکتریکی بین قوطی‌ها، جریان گرمایشی ایجاد می‌شود که باعث اتصال و جوشش اجزاء فولادی میلگرد می‌شود.

۲. فرایند ریخته‌گری مستقیم:

روش دیگری که برای تولید میلگرد بستر استفاده می‌شود، فرایند ریخته‌گری مستقیم است. در این روش، ذوب فولاد در کوره‌های الکتریکی صورت می‌گیرد و به صورت مایع به کانی قالب‌های خاص برای خنک شدن ریخته می‌شود. سپس بسترهای آماده در مطابقت با نیازهای مشتریان برش داده می‌شوند.

۳. فرایند سردکاری:

در این روش، جوشکاری کمپرسوری یا نوارهای فولادی به صورت رول به خم می‌شوند و سپس از طریق فرایند سردکاری به شکل موردنظر تغییر شکل داده می‌شوند. این روش به صورت پیوسته انجام می‌شود و به روش‌های دیگری نیاز کمتری دارد.

در هر صورت، روش تولید میلگرد بستگی به نیازهای مشتریان، استفاده نهایی از بسترها و دسترسی به تجهیزات و فناوری های مربوطه دارد.

میلگرد بستر چند نوع دارد؟ انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر یکی از انواع میلگردهای فولادی است که عمدتاً در صنعت ساختمانی و ساخت و ساز استفاده می شود. این نوع میلگرد دارای مقطع مستطیلی بوده و در ابعاد مختلف و با ضخامت های متفاوت تولید می شود. اندازه و ضخامت میلگرد بستر معمولاً برای تأمین نیازهای مختلف پروژه ها تنظیم می شود.

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر خرپایی :

میلگرد بستر خرپایی معمولاً به عنوان یک عنصر سازه‌ای در ساخت و ساز و همچنین در صنایع دیگر استفاده می‌شود. این نوع میلگرد دارای شکل بستری یا مربعی است که توسط آن داربست ها و سیستم های بسته بندی میلگردها روی خرپاهای آن دسته بندی و نگهداری می‌شوند. این نوع بستر خرپایی به دلیل نصب و خریداری آسان، سرعت بالا در بسته بندی و حمل و نقل میلگردها و همچنین کنترل و منظم بودن آنها، بسیار پرکاربرد است.

روش اجرای میلگرد بستر:

برای اجرای میلگرد بستر، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

۱. آماده‌سازی بستر:

ابتدا بستر مورد نظر را آماده کنید. این شامل ته‌بغل یا سنگ پایه‌ها جهت نگهداری بستر، احتمالاً لایه‌های ماسه و سنگدانه نیز به منظور استحکام بیشتر بستر می‌شود.

۲. نصب قواره‌ها:

قواره‌های مورد نیاز را بر روی بستر نصب کنید. قواره‌ها می‌توانند از جنس بتن، فولاد یا چوب باشند و با دقت و استحکام مناسب نصب شوند.

۳. قالب‌بندی بستر:

در این مرحله، با استفاده از قالب‌ها و فرم‌بندی‌های مناسب، شکل نهایی بستر را خواهید ساخت. به عنوان مثال، اگر بستر شامل مسیری برای وسایل نقلیه است، قالب گذرگاه‌ها و جاده‌ها مشخص خواهد شد.

۴. قالب‌گیری و ترازکاری:

با استفاده از قالب‌های مناسب، میلگردهای مورد نظر را قالب‌گیری کنید و سپس با استفاده از ابزار مناسب، میلگردها را به طول و ارتفاع صحیح تراز کنید.

۵. بتن‌ریزی:

مرحله بعدی عملیات بتن‌ریزی است. بتن مطابق با استانداردهای مورد نظر در فضای داخل قالب قرار می‌گیرد. به منظور دستیابی به استحکام و سطح صاف، بتن به میلگردها فشار داده می‌شود.

۶. تسطیح و ترازکاری نهایی:

بعد از بتن‌ریزی، سطح بتن را به کمک دستگاه‌های تسطیح اصلاح کنید و از استحکام و صافی مطمئن شوید.

۷. خشک کردن:

با توجه به شرایط جوی و نوع بتن استفاده شده، زمان خشک کردن بتن را تعیین کنید. حین این مرحله، باید بتن مرطوب نگه داشته شود تا ترک‌ ایجاد نشود.

۸. اتمام و تکمیل:

در نهایت، میلگردهای بستر را پاک کنید و در صورت نیاز، روی آن ترک‌ها یا ریزش‌های موجود را تعمیر کنید.

لازم به ذکر است که این توصیفات به صورت کلی بوده و بسته به نوع پروژه و شرایط خاص، ممکن است مراحل متفاوتی نیز داشته باشند.

نحوه محاسبه میلگرد بستر برای ساختمان:

برای محاسبه میلگرد بستر ساختمان، نیاز به اطلاعات دقیقی درباره نوع و اندازه ساختمان و بارهایی که بر آن اعمال میشوند داریم. اما به طور کلی، میلگردهای بستر برای ساختمان باید توانایی تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی ساختمان را داشته باشند.
برای محاسبه میلگرد بستر، مراحل زیر را میتوانید دنبال کنید:

۱. انتخاب مواد:

نیاز است از میلگردهایی که مقاومت کافی برای تحمل بارها داشته باشند، استفاده کنید. این شامل استفاده از میلگردهای فولادی (مانند میلگردهای آرماتور) با قطر و ضخامت مناسب است.
۲. تعیین بارها: بارهای استاتیکی و دینامیکی که بر ساختمان اعمال میشوند را محاسبه کنید. این شامل وزن ساختمان نهایی، بارهای زنده (مثل بار مرده‌ی ساکن، بار باد، بار زلزله و غیره) و بارهای موقتی (مانند بار سقوط مواد ساختمانی و غیره) است.

۳. انتخاب سیستم بستر:

نحوه قرارگیری میلگردها در ساختمان را تعیین کنید. این شامل استفاده از میلگردهای فولادی در قالب میلگردهای کفی، خمیری یا شبکه‌ای می‌باشد.

۴. محاسبه حداقل مقطع:

براساس بارها و نوع میلگرد انتخابی، میلگردهای بستر باید حداقل مقاطعی را داشته باشند که نیروها را با سلامتی تحمل کنند.

۵. رسم و بررسی دیاگرام برش و لحاظ تاثیرروی سهولت اجرا:

بر اساس محاسبات انجام شده، نیاز به رسم نمودار برش و ارزیابی سهولت اجرا با توجه به طبیعت ساختمان دارید.

۶. انتخاب میلگردهای نهایی:

بر اساس محاسبات و راهنمایی‌های استانداردهای مربوطه (مثل استاندارد ACI 318)، میلگردهای نهایی را با قطر و تعداد مشخص انتخاب کنید.

۷. بررسی نیاز به مهارها و اتصالات:

در صورت لزوم، مهارها و اتصالات مناسب را برای میلگردهای بستر ساختمان در نظر بگیرید.

این توضیحات عمومی بوده و در صورت نیاز به محاسبه دقیق تابع دستور ارجاع به استانداردها و متخصصین حوزه ساختمانی است.

تعیین میزان مورد نیاز میلگرد بستر در ساختمان :

برای محاسبه میلگرد بستر و تعیین مقدار میلگرد بستر مورد نیاز برای هر متر ساختمان باید اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار داشته باشیم. این مقدار بستگی به نوع و ابعاد ساختمان، نوع بارهای وارده، شرایط خاک و دیگر عوامل سازماندهی و طراحی ساختمان دارد. به طور کلی، برای ساختمان‌های بتنی معمولاً پیشنهاد می‌شود که برای هر متر مربع بستر ساختمان، چهار تا هشت کیلوگرم میلگرد استفاده شود. اما با توجه به شرایط خاص پروژه، این مقدار ممکن است متغیر باشد و بهتر است با مهندسین معماری یا مهندسین سازه مشورت کنید.

میلگرد بستر چه تفاوتی با وال پست دارد؟

فرق اصلی بین والپست  و میلگرد بستر در ساختار و استفاده آن‌ها قرار دارد. وال پست یک نوع بستر فلزی است که توسط وزن و بارهای عمودی، هیدرواستاتیکی یا دیگر نیروها از جمله بارهای باد یا زلزله پشتیبانی می‌شود. وال پست معمولاً از جوشکاری قطعات فولادی تشکیل شده است.

میلگرد بستر، همچنین به عنوان بامداد (I-beam) و یا برجسته (Universal Beam) نیز شناخته می‌شود، یک نوع بیرونی L-شکل فولادی است که در ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی استفاده می‌شود. میلگردها به عنوان عناصر اصلی برای تحمل بارهای عمودی در سازه‌ها عمل می‌کنند و عموماً از فولاد استاندارد ساخته می‌شوند.

بنابراین، میلگرد بستر به طور عمده برای تحمل بارهای عمودی در ساختمان‌ها، در حالی که وال پست از بسترهای فلزی استفاده می‌کند تا بتواند بارهایی مانند بارهای عمودی و افقی را تحمل کند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم