25 مهر 1401|
مقاله

قالب بندی ساختمان

قالب بندی چیست؟

قالب بندی ساختمان یا سازه یکی از اصلی ترین بخش های ساخت سازه می باشد. زمانی که میخواهند یک سازه را ایجاد کنند ابتدا، بتن خمیری را باید در قالب هایی بریزند. وقتی همه قالب ها را پرکردند و این قالب ها سفت شدند، سازه به فرمت دلخواه ایجاد میشود. بعد قالب را با میگلردهای شبکه بندی شده یا با همان مش جوشی یا توری پرسی و به کمک مفتول قالب بندی مستحکم تر میکنند.  شخصی که به عنوان مجری ساخت پروژه است باید بر همه این موارد نظارت کامل را داشته باشد. قبل و بعد از اتمام کار مستقر شدن قالب ها در محیط، باید بازدیدهای لازم انجام شود.

توجه کنید:

به هیچ وجه نباید بتن ها از اطراف به بیرون ریخته شوند. قالب ما باید یک قالب پایدار و مقاوم باشد.
در صورتی که مهاربندی پایه ها و یا مهاربندی سکوها به صورت افقی، کافی نباشد. یا از طرفی تنظیم نبودن تعادل افقی بتن‌ریزی، باعث پرت شدن، بخشی از قالب و خالی شدن بخش دیگر میشود. در صورتی که در زیر قالب شالوده نیز کف نامناسب باشد، یا کارگر ماهر حضور نداشته باشد، احتمال خراب شدن قالب وجود دارد. حتی اگر قالب خوب بسته شود، بارهای زنده و مرده در نظر گرفته نشوند نیز احتمال خراب شدن قالب وجود دارد. قالب بندی ساختمان باید با رعایت کلیه استانداردها و ضوابط ساخت و ساز انجام شود.

مفتول سیاه برای قالب بندی

این مقاله برای شما مفید است… قالب بندی چیست ؟ انواع قالب بندی

تجهیزات و تدارکات قالب بندی ساختمان :

مرحله قبل از بتن :

قالب هایی که با بتن در ارتباط هستند را باید به خوبی مد نظر داشت. ابتدا باید درز بین تخته ها و همینطور درز بین بازشوها، به طور کامل آبندی شوند. این آبندی از آن جهت انجام میشود که شیره بتن بیرون نریزد. باید توجه داشت که اجزای قالب نسبت به جای خود و سایر قالب ها نباید حرکت کنند.
جهت برداشتن یکسری از قطعاتی که در تدبیر حفظ فاصله تخته های دو طرف قالب بکار میروند، باید دقت کرد تا در داخل بتن باقی نمانند. روش برداشتن آنها نیز باید به شکلی باشد که روی بتن اثر بدی نگذارند.یکی دیگر از اموری که مهم است ترازبودن قالب هاست.

و اما نکته مهم :

این تراز نباید از بین برود. با ریسمان بندی می توان قالب ها را به یکدیگر وصل کرد. این اتصال باید دقیق انجام شود تا وقتی بتن ها لرزیدن، این اتصال شل نشود.جهت ساده تر کردن متراکم سازی دیواهاری بلند و مشابه آن، باید در تمامی نقطه های لازم، بازشوهایی را تعبیه کرد. این بازشوها میتوانند درهایی باشند که به راحتی باز میشوند. برای پایداری مجموعه قالب ها نیز از پایه های اطمینان استفاده میشود. باید دقت شود که پایه ها به زمین های منجمد و سست تکیه داده نشوند.  کلیه مقررات مربوط به کارگران ساختمانی نیز باید رعایت گردد.

دیوار قالب باید به یکسری از مواد آغشته شده تا زمانی که بتن خودش را گرفت به قالب نچسبد. اینکار به برداشتن راحت تر قالب نیز کمک میکند. از طرفی سطح بتن نیز آسیب نمی بیند.

روش های کمکی راحت برداشتن قالب :

۱.استفاده از یک مایع که جدار قالب را روغنی کند.

۲.استفاده از روغن جلا یا رزین که باعث خشک شدن، جدار لغزنده قالب میشود.

۳.استفاده از یکسری مواد دیرگیر روی دیوار قالب جهت ممانعت از هیدراتاسیون .

۴.به کار بردن پوشش های سخت و صاف مثل قالب های پلاستیکی و فایبرگلاس.

نکات افزایش دوام قالب:

۱.بعد از اتمام کار قالب بندی، فورا باید قالب تمیز شود.

۲.از اجرای کار در شرایط آب و هوایی به شدت گرم یا به شدت خشک،یا به شدت سرد و مرطوب باید جلوگیری کرد.

۳.اطمینان از کیفیت موادی که قالب را با آن آغشته میکنیم.

۴.اطلاع دقیق از عدم آسیب رسانی مواد شیمیایی به میلگردها و قالب

مفتول قالب بندی ارزان

بعد از بتن ریزی و ثبات آن :

زمانی که دیگر به قالب ها نیاز نباشد باید به سرعت آنها را برداشت.

نکات مهم در زمان مناسب برای برداشت قالب :

۱.اثرگذاری قالب برداری در خراب شدن بتن.

۲.میزان مقاومت سازه‌ای و خیز بتن.

۳.میزان مراقبت از بتن.

۴.مواردی که به پرداخت و استفاده مجدد از قالب مربوط هستند.

نکته مهم این است که همیشه نمونه ای از بتن ابتدا در آزمایشگاه نگهداری میشود و براساس  آئین نامه ACI  ما وقتی اجازه برداشتن قالب را داریم که مقاومت نمونه استوانه ای از موارد زیر کمتر نباشد:

۱.بتن در بخش هایی که به آنها تنش کششی یا خمشی وارد نمیشود. یعنی بیشتر در این بخش ها، قالب بیشتر کاربرد تکیه گاه را داشته است. در این بخش ها اگر قالب را برداریم حتی با فعالیت های ساختانی به قالب بندی ساختمان خسارتی وارد نمیشود.
۲. بتن در بخش هایی که برعکس بالا ممکن است دچار تنش کششی یا خمشی زیادی قرار بگیرند. در این بخش ها، قالب، نقش تکیه گاه قائم را ایفا میکند. این بخش ها فقط در برابر بار مرده قرار میگرند.
۳. بتن بخش هایی که ممکن است به آنها بار مرده یا زنده تحمیل شود. به عنوان مثال : ستون ها، دیوارهای جانبی تونل ها و…
۴ بتن بخش هایی که در معرض تنس های خمشی زیادی قرار میگیرند. در این بخش کلیه بارهای قائم آنها به قالب وارد میشود. به عنوان مثال : سکوها و گذرگاه ها، تیرها، پل هاو…

شما می توانید تجهیزات لازم برای قالب بندی ساختمان را از فروشگاه راه ساخت تهیه فرمایید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم