13 اسفند 1401|
مقاله

علل استفاده از میلگرد بستر

جهت مقاوم کردن سازه ها، مصالح و روش های مختلفی وجود دارد. یکی از علل استفاده از میلگرد بستر در ساختمان ها مقاوم سازی سازه ها می باشد. میلگرد بستر، سازه ها را در برابر بارهای احتمالی اطراف مقاوم میکند. از طرفی از ترک خوردن و ایجاد تنش در دهانه های ساختمان جلوگیری میکند.

روش اجرای میلگرد بستر در سازه :

میلگرد بستر از سیم های فولادی با ضخامت ۴ میلی متر ساخته میشود.استفاده از میلگرد بستر بسیار اقتصادی می باشد. زیرا روکشی از روی داشته و در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. بنابراین طول عمر بالایی داشته، کیفیت و دوام بالایی نیز دارد.  

در دنیا سال های زیادی است که استفاده از میلگرد بستر رونق گرفته است. زیرا این محصول ساختمان ها را در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاوم میکند.از آنجایی که استفاده از میلگرد بستر گسترش پیدا کرده است، روز به روز بهینه تر و با کیفیت تر نیز گشته است.سعی میشود که محصول را از مفتول های کنگره ای تولید کنند. میلگرد بستر ساختمان را در برابر انواع نیروها محافظت میکند. این محصول به طور مستقیم با ملات و چسب های دیوار درگیر بوده و به مقاومت آنها میافزاید. میزان هزینه استفاده از میلگرد بستر تنها ۰.۵ درصد هزینه های ساخت است.

مشخصات میلگرد بستر:

۱.جنس فولادی

۲.تولید شده از مفتول گالوانیزه

۳.دوام و کیفیت بالا

۴.ضخامت مفتول تولید ۴ میلی متر

۵.ضد زنگ

۶.مقاوم در برابر فرسایش

چرا از میلگرد بستر استفاده میکنیم؟

برای تولید میلگرد بستر از روش جوشکاری خاصی به نام مقاومتی استفاده میشود. علت استفاده از این روش ، افزایش میزان مقاومت سازه در برابر زلزله می باشد. از آنجایی که سازه های آجری و سفالی مقاومت زیادی در برابر زلزله ندارند می توانیم برای افزایش مقاومت سازه در برابر این نوع فشارها از میلگرد بستر استفاده کنیم. 

از میلگرد در چه مکان هایی از ساختمان استفاده میشود؟

استفاده از میلگرد بستر در دیوار سفالی، آجری، باربر، غیر باربر و … توصیه میشود. اصولا میلگردهای استفاده شده در سازه باید دارای استاندارد مشخصی باشد. این استاندارد بین المللی آمریکا یا ASTM است.قطرمیلگرد ها ۴ میلی متر و در عرض ها ۵ الی ۱۱ سانتی متر تولید میشوند. معمولا میلگرد بستر از نوع آجدار است.

تاریخچه میلگرد بستر

در سال ۱۸۱۳ میلگرد بستر برای اولین بار توسط آمریکایی ها طراحی و استفاده شد. بعد از آن خیلی سریع در کشورهای مانند کانادا و برخی دیگر از کشورهای اروپا به کار گرفته شد. از سال ۱۳۹۲ شمسی، این محصول به عنوان یک محصول رسمی در آیین نامه های ساختمانی ثبت شده است. استفاده از میلگرد بستر بعد از این تاریخ به صورت گسترده ای رواج یافت.

استانداردهای اجرای میلگرد بستر:

میلگرد بستر بر اساس یک قطر مشخص و در دو فرمت خرپایی و نردبانی تولید میشود. برای ساخت آن همانظور که اشاره شد از جوشکاری استفاده میشود. در مقابل رطوبت و خوردگی به شدت مقاوم است. باید از پوشش روی در ساخت آن استفاده شود.

میلگردهای بستر در سازه ها:

نکته مهمی که در این بخش مطرح میشود میلگرد بستر باید به چه میزان در سازه استفاده شود؟ برای این موضوع دو روش در آیین نامه ملی ساختمان وجود دارد. در این دو روش، میزان میلگرد بسترمشخص میشود. 

روش اول : ابتدا مساحت دیوارها بررسی و اندازه گیری میشوند. بعد از آن میتوان میزان مقطع لازم میلگرد بستر را تعیین کرد.
روش دوم : به ازای ۴۰ سانتی متر ارتفاع دیوار، یک شاخه میلگرد بستر استفاده میشود.

امکان استفاده در دیوارهای بنایی :

میلگرد بستر را می توان در دیوارهای متنوعی مانند : لیکا ،؛هبلکس، بلوک سیمانی، سفال، آجر فشاری، بلوک های ACC و …استفاده کرد. برای اجرای هر یک از این موارد باید به استانداردهای بین المللی توجه کرد. 

افزایش مقاومت لرزه ای سازه:

آزمایش های لرزه شناسی نشان داده است که میلگرد بستر به صورت قابل توجهی سازه ها را مقاوم میکند. میگلرد بستر در مواقع زلزله مانند مهاربند عمل میکند. فشاره های وارده به ستون ها و دیوارها را به شکل قابل توجهی کنترل میکند.در زمان دریفت یا همان جابه جایی طبقات ، به علت اینکه میلگرد بستر به  شکل افقی در سازه کار میشود، روی دیوارها فشاری وارد نخواهد شد.

اتصال مستقیم میلگرد بستر:

میگلرد بستر به نحوی روی سازه و ملات سوار میشود که در زلزله،  تلورانس تخریب دیوارها را به حداقل ممکن میرساند.

سایر نکات اجرای میلگرد بستر:

جهت اتصال میلگرد بستر باید ۴ مرحله را اجرا کرد :

۱.در شروع کار و قبل از اجرای دیوار چینی باید بست را روی سازه به شکل افقی وصل کنیم. باید جهت اتصال به اسکلت فلزی از میخ ها و تفنگ های مختص این کار استفاده کنیم.

۲.در این مرحله باید چهار طرف بست با حداقل فاصله ۴ سامتی متر به دیوار وصل شوند. در ساختمان های بتنی معمولا تفنگ، میخ ، رول بوت و پیچ به کار میرود. میلگردهای بستر بر اساس استاندارد باید فاصله ۵۰ سانتی متر از هم قرار بگیرند. 

۳. در زمان دیوارچینی ۲۰ سانتی متر  میلگرد بستر پایانی  ۹۰ درجه خم شده و مستقیم داخل بست قرار می دهیم. هر میلگرد بستر داخل رج و روی بلکها قرار می دهیم . در این مرحله ۱.۵ سانتی متر ملات روی میلگرد بستر و تا بست اجرا میکنیم.

۴. دیوارهایی که دارای طول بیشتر از ۳.۶ متر هستند، طول ۲۵ سانتی متر یا ۷۵ برابر قطر میلگرد اجرا شده و با مفتول بسته میشوند.

نکته : برای نصب در ساختمان های بنایی ما به اجرای بست نیازی نداریم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم