07 مرداد 1400|
مقاله

شیوه تولید ورق فولادی توسط نورد گرم

به علت اینکه ابتدای تولید تختال اولیه در واحد ریخته گری کم کردن ضخامت و عرض تختال به اندازه لازم انجام میشود. در واحد نورد گرم، ورق فولادی  به ضخامت ۱ تا ۷ میلی متر تبدیل میشود.  ورق های تولید شده در نورد گرم جهت تولید ورق های با ضخامت بسیار کم تر و با کیفیت سطحی بالاتر کاربرد دارند.

ریخته گری نورد

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله نورد چیست؟

اولین مرحله تهیه کردن تختال های اولیه  نورد است . به کمک شیوه  ریخته گری مداوم که موضوع اصلی  متالوژیکی می باشد.  در این مسئله سرعت تولید تختال خیلی بیشتر میشود.  کیفیت متالوژیکی آن هم به علت یکنواختی و همگونی تولید بهتر خواهد بود.  اگر تختال ها  یکنواخت و بی عیب باشند. ضایعات تولید در هنگام نورد کمتر شده و بنابراین تولید ما مقرون به صرفه تر می گردد.

توسط این شیوه اکثر فلزات غیر آهنی، فولادهای کربنی و آلیاژی ریخته گری می شوند.

ماشین های ریخته گری پیوسته به چند روش استفاده میشوند ؟

  1. ریخته گری پیوسته عمودی بهمراه ناحیه انجماد ثانویه عمودی و برش تختال به صورت عمودی.
  2. ریخته گری پیوسته عمودی بهمراه  ناحیه انجماد ثانویه عمودی. خمش تختال به جایگاه افقی و برش آن بصورت افقی
  3. ریخته گری پیوسته خمیده بهمراه ناحیه انجماد ثانویه خمیده با شعاع خمیدگی ثابت و یا متغیر و برش تختال بصورت افقی

ماشین ریخته گری پیوسته

در این شیوه معمولا تختال تولید شده ضخامتی بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ میلی متر، عرضی بین ۶۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی متر و طولی بین ۵ تا ۱۶ متر دارد. به علت اینکه ممکن است، تغییر شکل گرم در دمایی بین۱۰۷۰ تا ۱۳۶۰ درجه سانتی گراد صورت گیرد. جهت تزریق تختال ها خط نورد گرم، باید آنها را پیش گرم کرد. این فرآیند در کوره های پیش گرم و در  ابتدای خط نورد گرم صورت می گیرد.

تختال اولیه معمولا در دمای محیط ۲۰ درجه سانتی گراد یا به صورت گرم ۸۰۰-۶۰۰ درجه سانتی گراد وارد کوره میشود و سپس به دمای مورد نظر می رسد.

فرآیند خط نورد گرم

  1. کوره های پیش گرم
  2. پوسته شکن
  3. نورد خشن کار
  4. میز انتقال تختال
  5. دستگاه برش و پوسته شکن ثانویه
  6. .نورد پایانی
  7. خنک کن های آبی
  8. دستگاه های بسته بندی

جزئیات  نورد گرم ورق فولادی

در این بخش مراحل بالا را با جزئیات توضیح می دهیم. در خطوط اجرای  نورد گرم از نوع مدرن، ماده تختال بعد از عملیات پیش گرم و زمانی که به دمای مورد نظر رسید، وارد ایستگاه پوسته شکن میشود و پوسته اکسیدی روی تختال با فشار بالای آب ، جدا میشود.

کاهش عرض تختال نیز بر عهده نورد عمودی است. در فرمت های جدید خطوط نورد ، کاهش عرض توسط بخشی به نام پرس سایزینگ انجام میشود. بعد از اینکه عرض تختال کاهش پیدا کرد، وارد ایستگاه های خشن کار نورد شده و توسط  دو غلتک یا چهار غلتک، به ضخامت  ۲۰ تا ۶۰ میلی متر می رسد.

همزمان تختال با غلتک های عمودی نصب شده و با حرکت رفت و برگشتی و دقت به این موضوع که  با عرض نهایی هماهنگی لازم حفظ شود، از این مسیر عبور میکند.

دستگاه نورد گرم ورق

سپس تختال وارد ایستگاه برش شده و بخش های ابتدایی و انتهایی آن در این بخش جدا می شوند. سپس بوسیله ایستگاه پرفشار پوسته شکن، پوسته شکنی صورت می گیرد.

در خط نورد پایانی که دارای ۴ تا ۷ ایستگاه نورد افقی چهار غلتکه می باشد، ضخامت تختال  ۱.۵ تا ۲۰ میلی متر کمتر میشود. ورق تولیدی با سیستم خنک کننده لایه ای در حد دمای ۵۰۰ تا ۷۸۰ درجه سانتی گراد آنرا خنک میکنند. در مرحله نهایی، محصول رول شده و از خط تولید خارج میشود.

عرض ورق فولادی در فرآیند نورد گرم

عرض ورق فولادی یا همان تختال در نورد گرم بسیار مهم است و در کل فرآیند همیشه کنترل شده و بنابراین خروجی آن یک مقدار مشخص و تلورانس گیری شده است.

پخش عرض در نورد افقی

عملیات های کاهش عرض که در خط خشن کار روی ورق اجرا میشوند، در این فرایند باعث کاهش در ضخامت و کشیدگی و یا افزایش طول می گردد. در نورد قطعه هایی با سطوح مقطع مستطیلی، شمش، تختال، صفحه و ورق.. بکار می رود.

پیشنهاد می کنیم مقاله شمش فولادی چیست را بخوانید.

در اصطلاح به این افزایش پهنا، تعریض یا پخش عرض می گویند. این مقدار به ابعاد سطوح و همینطور شرایطی مانند قطر غلتک، اصطکاک بین قطعه و غلتک، کیفیت و …بستگی دارد. میزان جریان فلز در عرض  ورق نیز به موقعیت ذره بستگی دارد.

به علت تقارن، نقاط مرکزی و از طرفی مقاومت ذرات کناری، بیشتر به جریان در جهت نورد تمایل دارند. اما ذرات کناری ورق تمایل به جریان در جهت داشته بنابراین تعریض اتفاق می افتد.

فرآیند کاهش عرض

گاهی در نورد گرم ورق فولادی ، کاهش عرض اتفای می افتد.این امر در ایستگاه اول خط نورد انجام میشود. ورق های مورد نیازبرای نورد گرم بوسیله ماشین ریخته گری تامین میشود. در ضخامت های مختلف این ورق موجود است. تنوع زیادی داشته و هر گونه نیازی را تامین میکند.

از لحاظ عرض نیز باید این امر تامین شود. بوسیله  فرآیندهای کاهش عرض این مسئله برطرف میشود. این کاهش در ایستگاه اول برای تطبیق عرض تختال های ورودی با عرض تعیین شده در نورد گرم صورت میگیرد. باید در نظر داشت که اعمال کاهش عرض های سنگین بیشتر  از ۱۰۰ میلی متر امکان پذیر نیست.

چه محدودیت هایی در کاهش عرض نورد عمودی وجود دارد؟

در صنعت برای هر عملیاتی احتمال محدودیت وجود دارد. در عملیات کاهش عرض ورق فولادی ، در نورد گرم نیز تعدادی محدودیت وجود دارد. این محدودیت ها عبارتند از :

  • زاویه گیرش بین تختال و غلتک
  • برآمدگی در لبه های تختال
  • فرم دو انتهای تختال
این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم