07 بهمن 1400|
مقاله

حصارکشی و قوانین آن

قوانین حصار کشی چیست؟

از آنجایی که یکی از نکات مهم در کلیه مناطق خصوصا روستایی نگهداری از زمین و املاک است. حصارکشی و یا نگهداری محیط با فنس، یا موارد مشابه اهمیت دارد. اما به هر حال مانند هر موضوع دیگری این امر توابع یکسری قوانین و مقررات است.

نکات حصارکشی :

  1. آشنا بودن به شرایط حصارکشی و مجوزهای لازم
  2. فنس کشی یا حصارکشی یک گزینه مهم در تعیین محدوده ملکی و ایجاد امنیت خاطر برای کشاورزان و حتی دامداران است.

اراضی کشاورزی یعنی چه ؟

یکسری محل هایی یه عنوان زمین ها و اراضی کشاورزی همه ما میشناسیم. مانند انواع نهالستان‌ها، باغات، اراضی زیر کشت آبی، دیم و آیش.یکی از دلایل اصلی که باعث ممانعت از حصارکشی این اراضی می باشد. امکان خردشدن زمین ها و ایجاد قطعات ریزتر است. اما در صورتی که این قطعات به شکل فنی مناسب، مشخص شوند، مشکلی وجود ندارد.

اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ممانعت از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب ۲۵/۱/۱۳۸۳ مجلس است.  این قانون به عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و بعد از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد.

توری حصاری

قرار ترک تعقیب به چه معنی است؟

ماده های قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی عبارتند از :

ماده۱ـ

در شروع امر، وزارت جهاد کشاورزی باید برای افزایش بهره‌وری گزینه های تولید، تخصیص بهینه منابع و ممانعت از تفکیک و افراز و خرد شدن اراضی کشاورزی، را نهایتا طی  شش ماه از تصویب قانون، حد قانونی فنی، اقتصادی اراضی کشاورزی را  بر اساس شرایط اقلیمی، الگوی کشت، ضوابط مکانیزاسیون و کمیت و کیفیت منابع آب و خاک را  تعیین کرده  و .برای تصویب به هیأت وزیران ارسال کند.

از طرفی هیأت وزیران هم باید، نهایتا ظرف ۳ ما، حد نصاب فنی، اقتصادی پیشنهادی را بررسی کرده و تعیین وضعیت کند.

تبصره ـ

اگر در شرایطی که ذکر شد، تغییری ایجاد شود. باید با هماهنگی وزرات جهاد کشاورزی بوده و تغییرات لازم با هماهنگی صورت گیرد.

ماده۲ : اراضی مذکور نباید به قطعات کمتر، تفکیک شوند

اراضی ذکر شده نباید به قطعات ریزتر تفکیک شوند. زیرا برای آنها امکان صدور سند مالکیت وجود ندارد. اما اگر تقاضا شود شاید سند مشاعی صادر شده و امکان نقل و انتقال وجود داشته باشد.

ماده۳:

دولت و دستگاه های مربوطه، باید برای تشویق مالکان اراضی کشور به حفظ و نگهداری اراضی بزرگ، آنها را حمایت کنند. این حمایت باید در قالب اعطاء تسهیلات، امتیازات مالی، اعتباری، حقوقی، فنی و … انجام شود.

ماده۴ :

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز وظیفه دارد. برای اراضی بهره‌برداران کشاورزی که به صورت یک واحد درآمده اند و در صورت رضایت و درخواست مالکان، با ترسیم نقشه‌ تجمیعی و مقررات ثبت به لحاظ حفظ حقوق آنها و بدون دریافت هزینه، سند مالکیت صادر کند.

قوانین حصارکشی باغ و زمین کشاورزی :

کم شدن درآمد متصوره بر اساس ماده ۴ موجب کاهش هزینه‌های دولت در زمینه تولید میشود. از جمله این هزینه ها می توان به کاهش مصرف انرژی، آب، نیروی انسانی، ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی و … اشاره کرد. یکپاچه سازی اراضی باعث کاهش، هزینه های عمومی می شود.

ماده۵ ـ

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید، نقشه یکپارچه شده، اراضی مالکین که به شکل پراکنده ای استفاده میشوند؛ را بعد از معاوضه یا خرید و فروش مالکان ترسیم کند. یک صورتجلسه مبنی بر حدود و مساحت اراضی و سهم هر مالک را با تایید نماینده وزارت کشاورزی تهیه کند. بدون دریافت هزینه مالیات، هزینه‌های ثبتی و طبق صورتجلسه وبا رعایت مقررات ثبتی از نظر حفظ حقوق اشخاص سند مالکیت را صادر کند.

آیا امکان حصارکشی و فنس کشی اراضی کشاورزی وجود دارد؟

  1. فنس کشی وساخت  دیوار و نرده اطراف اراضی کشاورزی بدون مجوز از سازمان‌های جهادکشاورزی و سازمان های وابسته ، ممنوع است.

۲. در حیطه باغ‌های دارای اسناد مشاعی، فنس کشی اگر بدون پی‌ریزی ممتد باشد. از طرفی اگر باعث تفکیک و قطعه بندی زمین نشود. باز هم با اجازه سازمان جهادکشاورزی استان موردی ندارد.

آیا اگر خطر ورود حیوانات وحشی و آسیب محصول باشد، می توان مجوز حصارکشی گرفت؟

در صورتی که اراضی کشاورزی از سمت حیوانات وحشی خسارت دیده باشند. یک تیم از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان و کارشناسان مربوطه با یک صورتجلسه‌ای مشخص میکنند. در صورت تایید موضوع شخص، جهت صدور مجوز فنس کشی در اطراف اراضی کشاورزی به سازمان معرفی میشود.

خرید توری حصاری

برای باغ می توان مجوز حصارکشی دریافت کرد؟

صدور مجوز برای باغ های کشاورزی مانع چندانی ندارد و بلامانع است.

در صورتی که مالک شرایط قانونی را رعایت کند، می تواند فنس کشی را انجام دهد.

 متراژ تایید شده برای صدور مجوز فنس کشی باغ چقدر است؟

حد قابل قبول، قانونی جهت صدور مجوز فنس کشی باغ‌ها یک هکتار (۱۰۰۰۰ مترمربع) می باشد.جهت باغ هایی که متراژ کمتر دارند، مجوز صادر نمی شود.اما با دریافت مجوز برای چند باغ  در کنار هم میتوان حصارکشی را انجام داد. زمانی که حصار کشی قرار است توسط فنس  ، سیم خاردار، لوله و یا توری پرسی انجام شد. باید مرزهای باغ ها با شمشاد یا گیاهی مشابه مشخص شود.

جریمه حصارکشی غیرقانونی:

اگر فنس کشی بدون مجوز انجام شود، مراجع قانونی اجازه تخریب آن را دارند. از طرفی مالکان اراضی باید جریمه نقدی نیز پرداخت کنند.

فروش توری حصاری

مراحل دریافت مجوز حصار کشی :

زمانی که می خواهید هر طرح مثل : فنس کشی باغ، حصارکشی باغ، احداث دامداری‌ ، مرغداری‌ و.. را انجان دهید. طرح شما مشمول  تبصره ۴ ماده یک از قانون قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۴  میشود.

تبصره ۴ –

اگر زمینی برای احداث گلخانه‌،‌ دامداری،  مرغداری، پرورش ماهی و بقیه تولیدات کشاورزی به کار رود. یا جهت ساخت کارگاههای صنایع تکمیلی و غذایی استفاده شود، جزء تغییر کاربری به حساب نمی آید. بنابراین این موارد، مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و اجازه سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها مانعی ندارند.

مراحل:

۱. ارائه اسناد و مدارک شناسایی و سند مالکیت و ثبت درخواست از طریق بخشداری یا شهرداری.

۲. تهیه  کروکی و نقشه یو تی ام و عکس و فیلم  از محل اجرای طرح بوسیله شرکت‌های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی و دریافت استعلامات مورد نیاز.

۳. بازدید کارشناسان امور اراضی از محل و اخذ استعلامات باقیمانده.

۴. ارسال پرونده توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان.

۵. بررسی پرونده و برطرف کردن نواقص.

۶.مطرح شدن موضوع در کمیسیون‌های مربوطه و بوسیله دبیرخانه کمیسیون در استان.

۷. در صورت صدور موافقتنامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه و در پایان صدور مجوز حصار کشی.

۸. اجرای حصارکشی.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم