14 فروردین 1403|
مقاله

تفاوت پشم شیشه با آزبست و پشم سنگ

پشم شیشه با پشم سنگ و آزبست چه تفاوتی دارد؟

از هر سه گزینه پشم شیشه، پشم سنگ و آزبست جهت ساخت عایق سقف استفاده میشود. ولی به هر حال احتمال دارد که با تفاوت ها و شباهت های این محصولات آشنا نباشید که در این مطلب به آن می پردازیم.پشم شیشه از یکسری الیاف بازیافتی تهیه میشود. یک بخش از محتویات تولیدی آن، شن، رزین و ماسه طبیعی نیز هست. اما برای تولید پشم سنگ، مذاب بازالت به کار میرود.
با اینکه این دو محصول دارای یکسری تفاوت هایی هستند اما کاربردهای آنها مشابه است. آزبست یک ماده معدنی بوده که از معدن استخراج میشود. این محصول یکسری ویژگی های خاص داشته و به عنوان عایق حرارتی استفاده میشود. آزبست به طرز شگفت انگیزی سرطان زا می باشد. استفاده از این محصول به عنوان عایق سقف تقریبا کمتر شده ولی باز هم گاها حتی در کشورهای توسعه یافته نیز استفاده میشود.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه همانطور که در بالا اشاره کردیم از الیاف معدنی تهیه میشود. پشم شیشه به عنوان عایق حرارتی به همراه توری مرغی و یا بعضا به صورت عایق حرارتی و صوتی به صورت تنها کاربرد دارد.در صورتی که به این محصول با دقت نگاه کنیم، الیاف ریز آن را مشاهده میکنیم، پشم شیشه علاوه بر الیاف، شامل یکسری ماسه و رزین می شود.

پشم شیشه

چرا پشم شیشه عایق است؟

از آنجایی که گاز نسبت به مایع و جامد، حرارت را کمتر عبور میدهد، در صورتی که مقداری هوا با آن محبوس شود، یک عایق حرارتی قابل قبول ایجاد میشود. جهت ساخت عایق های زیادی این گزینه در نظر گرفته میشود. در ساخت عایق ها، سلول های گازی کوچکی را ایجاد میکنند این سلول ها، باعث کندی در انتقال حرارت میشوند. برای تکمیل کاراز شیشه یا مواد پلیمری جهت محبوس کردن هوا در ساختار فوم ها استفاده میشود. در ساخت پشم شیشه نیز این ترفند به کار میرود.

مراحل ساخت پشم شیشه:

ابتدا جهت ساختن پشم شیشه، شن، ماسه طبیعی و شیشه های بازیافتی را با هم  ترکیب کرده و تا دمای ۱۴۵ درجه سانتیگراد حرارت میدهند.سپس با فشار دادن آن به یک شبکه ی ریز با نیروی گریز از مرکز آن را به شکل پشم در می آورند. در مرحله آخر، الیاف تولید شده را برش داده و رول میکنند. اگر در مراحل تولید کار الیافی خورده باقی ماند مجدد در مرحله تولید رول های جدید استفاده میشود.

کاربردهای  پشم شیشه:

از پشم شیشه در مکان ها و صنایع  زیادی استفاده میشود که به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.ساخت کانال

۲.ساخت مخرن

۳.ساخت عایق حرارتی

۴.ساخت عایق صوتی

۵.ساخت ساندویچ پنل

پشم سنگ چیست؟

جهت ساخت پشم سنگ از بازالت استفاده میشود و ظاهری شبیه پشم شیشه دارد. گاهی از پشم سنگ نیز می توان به عنوان عایق سقف استفاده کرد. جهت تولید پشم سنگ، سنگ بازالت را تا دمای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده و بعد وارد دستگاه  سانتریفیوژ میکنند. سپس توسط  نیروی گریز از مرکز، محصول را به الیاف تبدیل میکنند. بعد الیاف را بر روی هم قرار داده و فشرده میکنند.در صورتی که الیاف خوب به یکدیگر نچسبیدند می توانیم از چسب استفاده کنیم. در مرحله آخر لایه های تولید شده را در ابعاد دلخواه برش داده و بسته بندی میکنند. 

کاربرد پشم سنگ:

از پشم سنگ نیز مانند پشم شیشه می توان به عنوان عایق سقف استفاده کرد. گاهی در سقف سوله ها به عنوان عایق لوله ها نیز کاربرد دارد. از پشم سنگ ها با ضریب انتقال کم در تانکرهای حمل مانند حمل قیر یا خطوط لوله نفت استفاده میشود

عایق سقف پشم سنگ

آزبست چیست؟

نام دیگر آزبست پنبه نسوز است. این محصول یک نوع  کانی سیلیکاتی بوده و از یک نوع سنگ آذرین ساخته میشود.مقاومت زیادی در برابر شعله و حرارت دارد. در اموری که به یک ماده نسوز نیاز است به کار میرود. 

مشخصات آزبست :

۱.نسوز بوده، آتش نمیگیرد.

۲.آزبست ضریب انتقال حرارات خیلی کمی داشته و یک نوع عایق حرارتی عالی است.

۳. این محصول تمایلی به واکنش شیمایی نداشته و یک ماده بی اثر است.

۴.این عایق مقاومت کششی بالایی دارد.

معایب آزبست :

همانطور که حتما اطلاع دارید، آزبست یک ماده است که از دیرباز بوده. سم خطرناکی داشته که می تواند از هوا نیز منتقل شود. این سم سرطان زا و خطرناک است. به همین علت استفاده از آن تقریبا منسوخ شده اما گاها به علت ویژگی های خاص استفاده میشود.

کاربرد آزبست :

۱.برای ساخت قطعات پوششی و یا لوله های سیمانی

۲. جهت ساخت محصولات کاغذی و منسوجات

۳.به کاربردن جهت ساخت کلاچ اتومبیل ها و یا ساخت لنت ترمز

۴.استفاده به عنوان یک ماده پرکننده در رنگ های شیمیایی، کاشی و…

آزبست چیست؟

تفاوت پشم شیشه و آزبست :

۱.گاهی از لحاظ ظاهری این دو اشتباه گرفته میشوند. اما هر دو عایق سقف کاملا متفاوتی هستند.

۲.برای ساخت پشم شیشه به هیچ عنوان از آزبست استفاده نمی شود.

۳.پشم شیشه از آزبست بی خطرتر است.

۴.آزبست سرطان زا و خطرناک است اما پشم شیشه هیچ خطری ندارد.

۵.آزبست کاربردهای گسترده تری به نسبت پشم شیشه و پشم سنگ دارد.

۶..آزبست یک نوع ماده ای معدنی بوده و از معدن استخراج میشود. اما پشم سنگ و پشم شیشه از موادی مانند شیشه بازیافتی یا سنگ ساخته میشوند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم