09 تیر 1401|
مقاله

تفاوت مفتول سیاه و مفتول سفید

مفتول چیست؟

مفتول به یک نوع سیم فلزی گفته میشود که بیشتر جنس آن فولادی است. ممکن است جنس این محصول فولاد خالص یا آلیاژی از فولاد باشد. گاهی بعضی از آنها نیز دارای جنس آهنی هستند. باید محصول مورد نظر در بیشتر مواقع دارای پوشش محافظ باشد. عایق محصول در دوام و عدم آسیب آن اهمیت زیادی دارد. 

مفتول در صنایع مختلفی به کار میرود در صنایع ساختمانی، تولیدی، حفاظتی و..

چند نوع مفتول وجود دارد؟

این محصول در دو نوع مفتول سیاه و مفتول گالوانیزه تولید میشود. نوع گالوانیزه به علت داشتن روکش فلز روی دارای مقاومت قابل توجهی است. شکل ظاهری این نوع نسبت به نوع سیاه بهتر بوده  به همین دلیل کاربردی تر نیز می باشد.

از آنطرف مفتول سیاه دارای انعطاف پذیری قابل توجهی بوده و برای ساخت محصولاتی که باید منعطف باشند کاربردی است. از مهم ترین کاربردهای این محصول نیز، فونداسیون ساختمان است.

روش تولید مفتول سفید:

برای اطلاع از تفاوت مفتول سیاه و مفتول سفید یکسری گزینه را بررسی میکنیم. در ابتدا مهم ترین گزینه روش تولید این دو نوع محصول است. روش تولید مفتول سفید داری پیچیدگی های بیشتری نسبت به نوع  سیاه است. این موضوع آنقدر برجسته است که سیم سفید، مادر صنایع نیز گفته میشود. این محصول در صنایع تولیدی زیادی کاربرد دارد. 

مفتول سیاه و مفتول سفید چه کاربردهایی دارند؟

از نوع سیاه بیشتر در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. اصلی ترین استفاده از این محصول کمک به افزایش مقاومت ساختمان می باشد. بدین گونه که در زمان ساخت ستون یا سقف های ساختمانی در زمان گچ کاری از سیم های مفتولی استفاده میشود. این مفتول ها به حفظ ظاهر ستون ها کمک میکنند و از طرفی مقاومت آن ها را افزایش می دهند. این دو نوع محصول جهت ساخت انواع توری های گالوانیزه مانند:

توری حصاری، توری مرغی ، توری فرنگی، توری پرسی، مش جوشی، توری گابیون ، سیم خاردار، رابیتس  و.. کاربرد دارند. هر جا که نیاز باشد از مفتول فولادی سیاه و هر جا که نیاز باشد از مفتول سفید استفاده میکنند.
برای ساخت قفس نیز این دو مفتول گزینه بسیار مناسبی هستند زیرا دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و از نظر اقتصادی دوام بالایی دارند.این سیم ها در برابر عوامل محیطی همانند سرما، گرما، رطوبت و دما مقاومت بالایی داشته و برای زمان زیادی ظاهر خود  را حفظ میکنند. جهت تولید و ساخت چهارچوب در سازه های گوناگون استفاده از سیم های فولادی یک روش بسیار معقول است.

مفتول سیاه

مشخصات مفتول سفید و مشخصات مفتول سیاه:

نوع سیاه  اصولا تیره تر بوده و حالتی کدر دارد. اما نوع سفید براق و روشن تر است. این دو محصول هر دو دارای مقاومت و دوامی قابل توجه هستند. در برابر عوامل زیادی آسیب ندیده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.
سیم سیاه نسبت به سیم سفید انعطاف بیشتری دارد. از طرفی ظاهر نوع سفید نسبت به نوع سیاه بهتر است. انعطاف محصول سیاه به میزان کربن آن بستگی دارد. هر چه میزان کربن محصول کمتر باشد، نرم تر و انعطاف پذیر تر خواهد بود و برعکس.

قیمت مفتول سیاه و مفتول سفید:

قیمت مفتول فولادی سفید و مفتول سیاه نیز تفاوت قابل توجهی دارند. قیمت سیم سیاه کمتر از نوع سفید است. اما به هر حال میزان قیمت هر کدام به مقداری نیاز شما و مواد اولیه تولید نیز بستگی دارد.

انواع مفتول سیاه :

از مهم ترین و پرکاربردترین این نوع سیم ، مفتول آرماتوربندی است. از این نوع محصول در فونداسیون ساختمان استفاده میشود. میلگردها عمودی و افقی را توسط آن محکم میکنند. از طرفی جهت اثبات شکل فونداسیون و ستون ها نیز کاربرد دارد.

مفتول سفیدمفتول آرماتوربندی:

مفتول آرماتور بندی شده نرم و انعطاف پذیر می باشند و از آن ها برای سفت کردن میلگرد های عمودی و افقی در سازه های مختلف استفاده می شود. یکی دیگر از کاربرد های این محصول  شکل دهی ستون ها و فونداسیون ها است.

مفتول قالب بندی یا نجاری:

نوع دیگر سیم سیاه،  مفتول قالب بندی است. این محصول نیز کاربردهای زیادی دارد. در صنایع مختلفی برای امور گوناگون استفاده میشود. مثلا در صنایع بسته بندی، در نجاری و..

انواع مفتول فولادی سفید :

سیم رابیتس بندی :

مفتول رابیتس بندی از معروف ترین انواع سیم سفید است. از این محصول قوی برای رابیتس بندی در سقف و نما استفاده میشود. مقاومت بسیار بالایی داشته و در برابر سرما، گرما و زنگ زدگی دوام بالایی دارد.

مفتول فولادی گالوانیزه گرم و سرد:

با توجه به روش تولید محصول اسم گرم یا سرد بر روی آن نهاده میشود. برای اطلاع بیشتر از نوع گالوانیزه گرم یا سرد پیشنهاد میکنیم مقاله : گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون چیست؟

را مطالعه کنید.

سیم  اسکوپ :

این محصول عالی جهت  اسپرت کردن در پشت سنگ های گرانیتی بکار می رود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم