15 تیر 1401|
مقاله

کلاف میلگرد در ساختمان چه کاربردی دارد؟

کاربردهای کلاف ساختمانی:

از میلگرد کلاف در صنایع مختلفی خصوصا صنایع ساختمانی استفاده های زیادی می شود. به همین علت اجرای میلگرد کلاف بسیار اهمیت دارد. این نوع میلگرد در تولید تیرچه ها و خرپا ها هم کاربرد دارد. به شکلی می توان گفت که کلاف عرضی به حالت عمود بر تیرچه ها اعمال شده و نقش تکیه گاه آن ها را دارد. یک گزینه بسیار مهم در ساخت ستون ها و تیرچه های ساختمانی را می توان کلاف دانست.میلگرد کلاف باعث افزایش مقاومت سقف در ساختمان می شود. از طرفی موجب کاهش لرزش سقف در موقع رفت و آمد افراد و اجسام بر روی آن میشود.

کلاف ساختمانی:

به فرایندی که از کلاف در ساختمان استفاده میشود، کلاف بندی یا شناژ نیز گفته میشود. در ساختمان هایی که توسط آجر، بلوک های سیمانی، سنگ و یا مجموعه از این ها بنا میشوند. اصولا از کلاف های عمودی یا افقی استفاده میکنند.

از آنجایی که میلگرد یک نقش کلیدی در دیوارکشی و ساخت ستون ها دارد، می توان در واقع نقش دیوارها را نیروی جانبی این بخش دانست. پس این موضوع که میلگرد در ساخت و سازهای ساختمانی یکی از مهم ترین گزینه هاست بر کسی پوشیده نیست. میلگردها انواع مختلفی دارند و هر نوع در بخشی از ساخت و ساز و صنایع مختلف کاربرد دارند. مثلا میلگرد بستر در نگهداری بتن های ساختمانی کمک شایانی میکند. میلگرد آجدار یا ساده معمولی در تولید مش جوشی فونداسیون به کار میروند. برخی میلگردها در ساخت میله های محافظتی در حصارها به کمک توری حصاری و سیم خاردار می آیند؛ گاهی ترکیبی از میلگرد و توری پرسی نیز در ساخت و سازهای ساختمانی استفاده میشود. و هزاران کاربرد دیگر.

قیمت میلگرد کلاف

نکات مهم در اجرای کلاف میلگرد عمودی و سقف تیرچه بلوک :

۱.در سقف کرومیت باید ژوئن در همه دهانه ها اجرا شود.

۲.در سقف تیرچه بلوک بتنی در دهانه های بیشتر از ۴ متر اجرای ژوئن ضرورت دارد.

۳. کلاف میانی همیشه باید در جهت عمود بر تیرچه ها اجرا شود.

۴. در کلاف های عرضی یا همان عمودی باید از میلگردهای اجدار استفاده شود. ضمنا باید دو میلگرد در سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶ یا ۱۸ به کار گرفته شود.

۵.در تیرچه ها باید میلگردها طولی به آرماتورهای بالا و پایین با جوش متصل شوند

۶.جهت اجرای قالب بندی عرضی از تخته هایی با عرض ۱۲ سانتی متر و ضخامت ۲ سانتی متر باید استفاده شود.

۷. اگر طول دهانه کمتر از ۴ متر بوده و بار سقف نیز کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمربع باشد، به کلاف میانی نیازی نداریم.

۸.اگر طول دهانه بیشتر از ۴ متر باشد نیاز به کلاف میانی داریم.

۹.اگر طول دهانه کمتر از ۴ متر و بار سقف نیز بیشتر از ۳۵ کیلوگرم بر مترمربع باشه به کلاف میانی نیاز داریم.

۱۰.در صورتی که بار منفرد سبک بر سقف اعمال شود باید بار منفرد وارده بر تیرهای T شکل توسط کلاف هلی میانی پخش شود.

مزایای اجرای کلاف میلگرد عمودی:

جهت تقویت کردن  دیافراگم افقی ساختمان در راستای عمودی تیرچه ها و جهت توزیع یکنواخت بار روی سقف تیرچه و بلوک باید از کلاف عمودی استفاده کنیم.کلاف میانی جهت جلوگیری از پیچش تیرهای T شکل و توزیع یکنواخت بار به کار می رود.

روش اجرای کلاف عمودی در سقف های کرومیت :

زمانی که کلاف عرض در سقف های کرومیت اجرا میشود، یک کمربندی امن بتنی ایجاد میگردد. بار وارد به صورت یکنواخت در دهانه های تقسیم میشود. از آنجایی که در تیرچه های فلزی، از جک و شمع استفاده نمی شود؛ کلاف عرضی به مهار آن ها کمک کرده و از کمانش بال فوقانی جلوگیری میکند.

بعد از اینکه عملیات جوشکاری تیرچه های کرومیت انجام شد. بلوک ها را در بخش مورد نظر قرار داده، فاصله عرض ها باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴ سانتی متر عمود بر تیرچه ها باشد. سپس باید در داخل کلاف عرضی یک میلگرد آجدار ۱۲ و در بخش بالایی آن یعنی روی بال فوقانی تیرچه ها، میلگرد آجدار ۱۲ یا ۱۴ یا ۱۶ آجدار جوش بخورد. توجه داشته باشید که کلاف عرضی باید در یک خط مستقیم اجرا شود. حتما باید میلگردهای بالا و پایین در راستای موازی باشند.

اینکه شما در سقف کرومیت، چه تعداد کلاف میانی استفاده کنید به دهانه بستگی دارد. یک کلاف عرضی، جهت دهانه های ۳ الی ۵/۵ متر کافی است. باید دو کلاف عرضی به طول ۵/۵ متر الی ۵/۷ متر استفاده شود. داخل کلاف میانی با بتن پر میکنند.

کلاف بندی افقی:

در مناطقی که زلزله خیز هستند استفاده از کلاف بندی افقی جهت افزایش مقاومت ساختمان، با یک خطر متوسط یا نسبی روبه رو است. در این نوع مناطق باید دقت کرد که  کلاف افقی در سطح زیر دیوار و زیر سقف به خوبی اجرا شود.

مشحصات کلاف افقی :

۱.باید جنس میلگرد طولی، آجدار بوده و قطر آن حداق ۱۰ میلی متر باشد.

۲.میلگردهای طولی اصولا با یک تنگ ساده به قطر ۶ میلی متر به یک خاموت وصل میشوند.

اتصال کلاف های افقی :

میلگرد بستر

کلاف افقی باید در یک شبکه پیوسته اجرا شود. این نکته که کلاف افقی از هیچ بخشی قطع نشود بسیار مهم است.

 قرار گرفتن کلاف ها ( شناژ ):

اصولا در طبقه همکف، شناژ افقی را بر سطح کرسی چینی اجرا میکنند. در صورت لزوم در برخی طبقات بالاتر نیز، زیر هر سقفی، این امر اجرا میشود.شناژهای افقی در بالا و پایین دیوار به هر حال در یک نقطه توسط شناژهای عمودی به هم وصل میشوند.

نکات مهم در اجرای کلاف میلگرد :

۱- باید توجه داشت که اجرای کلاف در زمین های سیل خیز نباید صورت گیرد. اصلا مجوز کار صادر نمی شود. 

۲- در اجرای این کار باید حتما حداقل دو طبقه ساختمان داشته باشیم. دقت کنید زیر زمین جز آنها محسوب نمی شود. یعنی اجرای کار دو طبقه و یک زیرزمین مجاز است.

۳- برای اجرای کار کلاف با ارتفاع ۴ متر باید ارتفاع طبقه حداقل ۴ یا ۶ متر باشد.

شاید مقاله میلگرد کلاف در ساختمان سازی  نیز برای شما مفید باشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم