29 دی 1400|
مقاله

کاربردهای آهن آلات

 آهن آلات :

کاربرد آهن :

فلز آهن، کاربردهای صنعتی زیادی دارد. از آنجایی که آهن قیمت ارزانی به نسبت سایر فلزات دارد، در صنایع مختلف بسیار استفاده میشود. علت قیمت پایین فلز آهن نیز فراوانی آن است. قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت محصولات فولادی، قیمت میلگرد، قیمت محصولات مفتولی و.. دارد.

آهن چه مزایایی دارد؟

آهن یکی از فلزات بسیار مقاوم است. به همین دلیل در صنایع زیادی مانند خودروسازی به وفور استفاده میشود.خودرو باید بدنه مقاومی داشته باشد. بنابراین آن را از آهن تولید میکنند. از زمانی که تولید خودرو  پیشرفت کرد، استفاده از این فلز نیز افزایش یافت.

انواع آهن آلات:

۱.فولاد

۲.آهن نرم

۳. چدن

۴.اکسید آهن

در ادامه  به بررسی انواع آهن آلات می پردازیم.

۱. فولاد

فولاد یکی از پرکاربردترین، فلزات در صنایع گوناگون خصوصا صنعت ساخت و ساز است. از فولاد درجه یک برای ساخت انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی استفاده میشود. از این نوع  تجهیزات ساخت و ساز که کاربرد زیادی دارند میتوان به  محصولات مفتولی مانند انواع توری فلزی، مثل توری مرغی، توری فرنگی،توری حصاری، توری پرسی و… اشاره کرد.یا انواع سیم خاردار، انواع مفتول آرماتوربندی، مفتول رابیتس بندی و… از فولاد تهیه میشوند.

محصولات فولادی

۲.آهن نرم 

آهن نرم هم یکی دیگر از انواع آهن آلات است که کاربرد فراوانی دارد. علت نرمی این نوع آهن، کم تر بودن میزان کربن آن می باشد. مقاومت و استحکام این نوع نیز بالا است. پس هیچ گاه فکر نکنید کلمه نرمی به معنی، کم بودن مقاومت این محصول می باشد.

۳.چدن

در ساخت چدن از آهن استفاده میشود. این محصول کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد. جهت ساخت چدن یک ترکیب متعادل از آهن و عناصر دیگر استفاده میشود. این فرمول با یک استاندارد مشخص بین المللی انجام میشود. از چدن در ساخت وسایل منزل، قالب های صنعتی، ظروف ، باکس های صنعتی و.. استفاده میشود. چدن از دیرباز از آهن آلات پرکابرد بوده و هنوز هم هست.

قیمت محصولات مفتولی

۴.اکسید آهن 

در موارد پرکابربردی مانند قطعات کامپیوتری از اکسید آهن استفاده میشود. این نوع از آهن کمی دستکاری شده می باشد و آهن خالص نیست. به نوعی این فلز به گونه ای طراحی میشود که سبک تر باشد. اما باز هم تقریبا مقاومت و دوام آهن را دارد.

ترکیبات آهن چگونه است ؟

آهن دارای ترکیبات زیادی می باشد. به طور کلی وجود هر کدام از ترکیبات آهن به بقای آن کمک میکند. این ترکیبات هر کدام ویژگی ها و حالت منحصربفرد خود را دارند. با توجه به فرمت هر کدام از این ترکیبات، کاربرد آنها نیز متفاوت خواهد بود. مثلا همانطور که در بالا اشاره کردیم از برخی آهن آلات در ساخت بدنه خودرو استفاده میشود.

برخی ترکیبات آهن در ساخت کشتی بکار می روند. صنعت کشتی سازی به طور کاملا مشخصی وابسته به این فلز است.

کاربرد آهن آلات در صنایع مختلف :

به علت استفاده زیاد کشورها از کشتی در تجارت و امور دفاعی، کشتی سازی  یکی از با ارزش ترین صنایع می باشد. استفاده از آهن آلات در ساخت کشتی بر قدرت این صنعتی می افزاید. زیرا آهن مقاومت ویژه ای در برابر حوادث و عوامل محیطی دارد. آهن و ترکیبات آن دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت هستند. از این رو فلز آهن در صنعت های زیادی محبوب و پرکاربرد است.

آهن نه تنها امروزه بلکه در سال های آتی نیز پرطرفدار و پرکاربرد خواهد بود. یک فلز بی نهایت تاثیرگذار در زندگی بشری می باشد.

قیمت فولاد

صنایع کوچک و آهن آلات :

در صنایع کوچک تر نیز فلز آهن، جایگاه خود را حفظ کرده است. صنایع ریز و درشت به آهن، بسیار وابسته، هستند. شاید نتونیم تنها در یک مطلب کوتاه به جزئیات آن اشاه داشته باشیم. وجود آهن بر روی زندگی انسان ها به فراوانی درک میشود.به طور کلی

۱.این فلز سخت و مقاوم در کلی جوامع بشری به کار می رود..

۲.تاثیرگذار و بادوام است.

۳.ماندگار و پرکابرد است.

۴.برای ساخت تجهیزات ریز و درشت صنایع گوناگون استفاده میشود.

۵.جهت نگهداری انواع تجهیزات و محیط ها کاربرد دارد.

علت ارزشمند بودن آهن آات:

۱.فلز آهن به فراوانی در دسترس است.

۲. قیمت بالایی نسبت به سایر فلزات ندارد.

۳.در صنایع ساخت و ساز ، ساخت مراکز و ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی مفید و لازم است.

۴. حتی ترکیبات ناخالص آن، نیز کاربردی و قابل استفاده هستند.

۵. تمامی بخش ها و جزئیات آن برای انسان ها کارامد و به درد بخور هستند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم