13 شهریور 1400|
مقاله

وزن میلگرد را چطور محاسبه کنیم ؟

در بازار گاها مشاهده میشود که بعضی از شرکت ها میلگرد را با وزن کمتر از استاندارد عرضه میکنند.  به همین دلیل مشکلاتی در تولید و یا ارائه به وجود می آورند.  بنابراین تصمیم داریم در این مقاله روش محاسبه وزن میلگرد را توضیح دهیم.

به دلیل اینکه مصالح ساختمانی به طور کلی در نگهداری و مقاومت یک ساختمان اهمیت زیادی دارند باید همیشه بر طبق استاندارد استفاده شوند تا از به وجود آمدن مشکل های عمده جلوگیری شود. خصوصا در ایران که یکی از کشورهایی می باشد؛ که در معرض زلزله های زیاد می باشد. میلگرد هم از آنجا که در فونداسیون ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد، یکی از گزینه های مهم در محاسبات ساختمانی می باشد.

پیشنهاد می کنیم با انواع فونداسیون بیشتر آشنا شوید.

روش محاسبه وزن میلگرد

میلگرد  ۳ تا ۵ درصد از تمام هزینه ساخت یک سازه را در برمیگیرد؛ بنابراین باید سعی کنیم که در ساخت و ساز هزینه میلگردها به کمترین میزان خود برسانیم؛ اما مهم تر از این موضوع رعایت کردن تمامی استاندارد مانند وزن ، مقاومت و… می باشد.

اگر وزن میلگرد نسبت به حد استاندارد کم تر باشد، به علت کوچک بودن سطح مقطع میلگرد خواهد بود؛ اگر سطح مقطع کوچک باشد، باعث میشود که قطر زمینه میلگرد و یا کوچکی ابعاد آج عرضی و طولی هم کوچک شوند. بنابراین میلگردهای با وزن کمتر از حد استاندارد باعث به وجود آمدن خطا در محاسبات میشوند؛ زیرا در محاسبات مهندسی سطح مقطع استاندارد میلگرد در نظر گرفته میشود.

کوچک بودن آج چه در راستای طولی و چه در راستای عرضی باعث کم شدن  اصطکاک و درگیری میلگرد با بتن می شود. اگر از این نوع میگرد استفاده کنیم، در زمان بارگذاری حتی با شرایط  استاندارد بر روی یک سازه مشکلات جدی  به وجود خواهد آمد.

فرمول محاسبه وزن میلگرد

وزن به ازای یک متر =    وزن نمونه بر حسب گرم    ÷      طول نمونه بر حسب میلیمتر

یا به عبارتی

 جدول وزن میلگرد براساس استاندارد ۳۱۳۲ سازمان ملی استاندارد ایران

جدول وزن میلگرد براساس استاندارد 3132

 

بپیشنهاد می کنیم pdf جدول وزن میلگرد را دانلود کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم