13 شهریور 1400|
مقاله

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

واتر استاپ چیست؟

واتراستاپ (آب بند) نوعی نوار لاستیکی است که در ساخت و ساز و بنا کردن سازه های ساختمانی بکار می رود. هدف از استفاده کردن از این نوار در سازه های بتنی جلوگیری از نفوذ آب در میان درزهاست.

واتر استاپ در انواع زیادی تولید میشود. یکسری از  واتراستاپ ها  در آب بندی درز ها کاربرد دارند که خود سه نوع دارند : واتراستپ های سیستم تزریق، پی وی سی و واتراستاپ های منبسط شده و هر کدام از این ها  مزایا و معایب خود را دارند. واتر استپ نوع پی وی سی یکی از پر کاربرد ترین نوع واتراستاپ ها می باشد که خود در دو نوع تخت و حفره دار تولید می شود.

کاربرد های واتراستاپ

  1. برای کنترل کردن کارکد سازه ای بتن باید یکسری درزهای نقباض و انبساط درنظر گرفته شود.
  2. برای پیشگیری از ترک مقاطع با حجم بالا  در مراحل ابتدایی از واتر استپ استفاده میشود.
  3. وجود محدودیت های اجرایی وضرورت بکار بردن از درزهای اجرایی به واتر استپ نیاز است.

ویژگی های واتر استاپ pvc (پی وی سی)

در این نوع واتراستاپ باید نوار های آب بند ، انعطاف پذیری بالایی داشته باشد؛ زیرا بطور کلی سازه ها  از نظر ابعاد و حجم و  پیچیدن مقاطع به یکدیگرباید انعطاف پذیر باشند تا شکل پذیری خوبی داشته باشند. واتر استاپ استاندارد باید کاربری راحتی داشته باشد تا نصب آن نیز آسان باشد. مقاومت کششی واتر استاپ pvc بسیار بالا می باشد و باید با شرایط آب و هوایی سازگاری لازم را داشته باشد .

انواع واتر استاپ pvc (پی وی سی)

  • واتر استاپ تخت

این نوع در مواردی بکار می رود  که درز های اجرایی فاقد انقباض و انبساط باشند و خصوصیت اصلی آنها این است که  آج یک طرفه ی دارند. کاربرد واتر استاپ تخت این است که از عبور آب از درون درز ها جلوگیری میکنند.

واتر استاپ تخت

       ویژگی واتراستاپ تخت

واتر استاپ در این نوع مقاومت کششی بالایی دارد. ویژگی های دیگر آنها،انعطاف پذیری بالا می باشد و  انعطاف پذیری در جهت طول و عرض است در برابر اسید و مواد قلیایی مقاومت بالایی دارند و مدت زمان کارایی آن  بالا و متناسب با عمر سازه است.

به غیر از جلوگیری آب از درون درزها در این موارد هم کاربرد دارد: برای آب بندی درز های سازه های بتنی که در کنار سیالات و آب قرار دارند، آب بندی مکان هایی مانند سد، کانال و لوله های بتنی، آب بندی سازه های هیدرولیکی و  آب بندی استخر و دریاچه های مصنوعی.

  • واتراستاپ حفره دار

واتر استاپ حفره دار

واتر استاپ های حفره دار جهت درز های انبساطی و انقباضی بکار می روند  و در حفره ی میانی واتراستاپ کاربرد بیشتری دارند.این نوع سازه قابلیت تغییر شکل زیاد درند و به همین دلیل  به جلوگیری هر چه بهتر از عبور آب در اثر جا به جایی درز ها کمک میکنند و سازه را در برابر فشار هیدرولیکی و جا به جایی عرضی و طولی مقاومت آنها را افزایش می دهند.

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم