29 آذر 1400|
مقاله

نکات مهم اجرای نمای ساختمان کدامند؟

اجرای نمای ساختمان :

رعایت تعدادی اصول در زمان اجرای نماکاری ساختمان مهم هستند. زیرا این اصول و قوانین از خراب شدن نمای ساختمان جلوگیری میکنند. خصوصا بعد از مدتی که نما اجرا شد و در معرض خطر قرار داشت. در این مطلب سعی میکنیم به طور خلاصه به بررسی این موارد بپردازیم.

ویژگی های نمای ساختمان :

نمای ساختمان از جهت های مختلفی ممکن است مد نظر باشد. اما به طور کلی نمای رو به روی ساختمان مد نظر است که بیشتر شاید در معرض عموم باشد. یا به عبارتی همان نمایی که درب ورودی ساختمان در آن قرار دارد.
اگر شما در نمای ساختمان از طرح های خاص و خلاقانه استفاده کنید. مثلا با توری رابیتس برای نمای خود طراحی ویژه ایجاد کنید. یا از شکل ها و رنگ های جذاب استفاده کنید، ساختمان زیباتری خواهید داشت. هر کسی به نسبت بودجه و سلیقه خود می تواند از موارد مختلفی در زیباسازی و استحکام نمای خود استفاده کند. گاهی افراد ترجیح میدهند خود طرح دلخواه و خاصی را انتخاب کنند.  برخی افراد این کار را به متخصصان مربوطه می سپارند. مهم این است که شما یک ساختمان زیبا و در عین حال مقاوم داشته باشید.

ساخت نما :

نمای ساختمان یک گزینه مهم در معرفی ساختمان و ماهیت آن می باشد.مسلما ساختمان های زیادی بر اساس استانداردهای لازم و با کیفیت فوق العاده ساخته می شوند ولی یک مورد مهم کم دارند. این مورد اساسی و مهم داشتن یک هویت منحصربفرد است.
نما ساختمان هم می تواند ساختمان شما را زیباتر کند و هم به میزان زیادی در صرفه جویی انرژی تاثیرگذار است. زمانی که شما یک نمای مناسب را انتخاب کنید؛ می توانید در هدر رفتن انرژی تا میزان زیادی صرفه جویی کنید.
یک نمای مناسب می تواند ساختمان را در برابر عوامل محیطی ، مثل باد، باران، رطوبت و… محافظت کند. نمای درست می تواند ساختمان را در برابر هواهای نامناسب و یا خوردگی ، تامین مطلوب هوا حفظ کند. اگر یک ساختمان نمای مناسبی داشته باشد، خود می تواند یک عایق مناسب صوتی و گرمایی باشد.

گزینه های زیادی در انتخاب نمای مناسب باید در نظر گرفته شوند. عواملی مانند : دوام، مقاومت در برابر آب، صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی نما، سازگاری با محیط زیست و..

خرید رابیتس

نکات مهم در اجرای نمای ساختمان :

در ابتدا قبل از اجرای نما باید مطمئن شوید که سطح زیر نما، کاملا پاکیزه باشد. سطح بهتر است عاری از شکستگی یا ساییدگی های خاص باشد. در اجرای نماهایی مانند : نماهای بتنی، سیمانی و آجری، به جهت جلوگیری سولفاته شدن و تخریب نما، باید حتما از سیمان ضد سولفات استفاده شود.

انواع جنس ها و فرمت های اجرای نمای ساختمان:

نمای آجری:

برای ساخت نما آجری بهترین گزینه آجرهایی هستند که برای این کار تولید شده اند. در ضمن این نوع آجر باید عاری از ترک یا شوره باشد. عموما خود این آجرها به این شکل هستند. مقاومت بسیار بالایی در برابر خودرگی و دفرمه شدن دارند.

اصولا آجرهای نماکاری را نیم ساعت در آب خیس کرده و برای کار آماده میکنند. به این امر، زنجاب شدن آجرها می گویند.  قبل از اجرای نما، سطح زیر کار باید بندکشی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود. گاهی برای اجرای بهتر کار و نصب ساده تر از توری مرغی نیز استفاده میشود. نمای آجری را نباید در دمای پایین اجرا کرد.

نمای بتنی:

همانطور که از نام بتن پیداست زمانی که در نما استفاده شود، نمای ساختمان در برابر مواد شیمایی ، حرارت و رطوبت، عایق میشود. همه این موارد به کمک سیمانی تامین میشود که در ساخت بتن ها از آن استفاده می گردد. نوع سیمان باید در فصل گرما، دیرگیرتر بوده و در زمستان از نوع زودگیر باشد. که اختلاط بتن و حمل و نقل، قالب بندی، ریختن و تراکم آن نیز باید به طور کاملا صحیح و اصولی انجام گردد.

توری مرغی در نمانمای سنگی:

زمانی که میخواهید نمای سنگی استفاده کنید. باید دقت کنید :

  1. اول اینکه سنگ بافت و شکل مناسبی داشته باشد.
  2. در برابر عوامل محیطی مانند یخ زدگی، رطوبت، گرما و.. مقاوم باشد.
  3. در لا به لای خطوط و بافت سنگ ترک و خوردگی نباشد.
  4. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
  5. برای دوغاب این نوع نما، باید از ماسه شسته استفاده کرد.
  6. خاک ناشی از برش سنگ، کاملا از پشت آن پاک شود.
  7. در دمای پایین و سرد سنگ کاری نشود، زیرا ممکن است سنگ یخ زده و بشکند.
  8. باید به مدت ۲ یا ۳ روز دوغاب پشت سنگ را آب پاشی کنیم.
  9. برای سرعت بخشیدن به کار از سیمان خشک استفاده نکنیم.

نکات خاص در اجرای نمای سنگ :

نمای سنگ، به علت صیقلی وشفاف بودن زیبایی خاصی دارد. ولی به دلیل اینکه احتمال دارد، سنگ با ملات خوب بهم نچسبند. در زمان وقوع زلزله یا به علت اختلاف ضرایب انبساط ، سنگ جدا شده و سقوط کند.بنابراین بهتر است همه سنگ های گرانیت یا مرمریت اسکوپ شوند.این امر در مورد سنگ های تراورتن بخش هایی که سنگ قفل و بسته نشده بوسیله، یک قطعه سنگ انجام میشود. ولی در بخش هایی مانند قاب پنجره از مفتول اسکوپ استفاده میشود. در بخش هایی مانند ستون ها که برجسته هستند نیز از مفتول اسکوپ یا مفتول رابیتس استفاده میشود.

نمای کامپوزیت:

برای نمای کامپوزیت، یکسری عملیات مانند زیرسازی، شاسی کشی، شیت بندی و مونتاژ باید انجام شود. جهت تولید ورق های کامپوزیتی ابتدا  شیت خام برش خورده میشود. سپس، شیارزنی، خم کاری و مونتاژ آن بوسیله دستگاه CNC انجام میشود. زمانی که ورق ها، آماده شدند، توسط پیچ یا پرچ، آنها را در مکان مناسب نصب میکنند. بوسیه نوارهای آب بندی یا چسب های سیلیکونی ویژه، آب بندی این نوع نما انجام میشود. نمونه ای از نمای کامپوزیت را در عکس زیر مشاهده کنید.

اجرای نمای ساختمان

نمای سیمانی:

برای اجرای نمای سیمانی، کل  دیوار، کروم بندی و شمشه گیری میشود. باید دقت شود فاصله هر شمش از شمش دیگر،  حداکثر یک متر باشد. مقدار ماسه و سیمان در ملات سه به یک است ابتدا باید فاصله بین دو شمشه با ملات پر شود. این امر باید به شکلی باشد که ملات به دیوار بچسبد. سپس روی آن با شمشه کشی بین دو کروم و تخته ماله مسطح میکنند.

جهت بهتر شدن شرایط اتصال بین آستر و رویه، در بخش پرداخت شده آستر، شیار و شکاف ایجاد میکنند. برای  رویه، نیز توسط  اجزای موقت یا دائم، قالب شکل را ایجاد کرده و رویه را پرداخت میکنند. برای لایه رویه می توان سنگدانه های سبک یا معمولی را به کار ببرد.

روش جلوگیری از سقوط نما:

  1. باید نمای ساختمان و دیوارهای خارجی ، به عنوان یک پوشش در برابر عوامل جوی عمل کنند.
  2. طراحی نما باید به شکلی باشد که در پشت آن آب جمع نشود.
  3. استفاده از تجهیزات مناسب و کارآمد جهت زهکشی آب‌ های وارد شده به پشت نما لازم است.
این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم