22 دی 1401|
مقاله

نایلون شناژ چیست؟

پلاستیک شناژ چیست؟

پلاستیک شناژ یا نایلون فونداسیون بدون شک یکی از پرکاربردترین محصولات در ساخت و سازهای ساختمانی می باشد. کاربرد پلاستیک شناژ باعث شده که در اولویت خرید برای ساختمان سازی قرار داشته باشد. این محصول پرکاربرد با اسامی دیگری مثل نایلون شناژ، نایلون عریض ساختمانی و.. نیز معروف است. پلاستیک شناژ در ایران تولید میشود و یک محصول مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی می باشد.

جنس پلاستیک شناژ پلی اتیلن است و در دو لایه با عرض های ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متری تولید میشود. طاقه های آن معمولا بین ۱۲ تا۲۵ کیلوگرم وزن دارند.

از آنجایی که پلاستیک شناژ دارای ابعاد و ضخامت های متنوعی در تولید است دست مشتری جهت انتخاب مقدار نیاز بازتر است. دورریز محصول کمتر بوده و در اجرا نیز کار ساده تر می شود. در تهیه نایلون شناژ یا همان پلاستیک شناژ می توانیم با توجه به میزان نیاز، نوع مصرفی که داریم سفارش دهیم. این محصول در درجه دو و سه نیز تولید میشود. پس به طور کلی یک محصول با صرفه اقتصادی بالا می باشد.

از نایلون شناژ برای پی ریزی یا فونداسیون ساختمان استفاده میشود. این محصول به همراه توری مش، توری پرسی و یا میلگرد در فونداسیون به کار می رود.کاربرد پلاستیک شناژ این است که در زمان پی ریزی استفاده شود تا بتواند از نشت آب به خاک فونداسیون جلوگیری کند.

چرا باید در پی ریزی از پلاستیک شناژ استفاده کرد؟

به کار بردن پلاستیک شناژ در پی ریزی اهمیت زیادی دارد. زیرا ما برای افزایش مقاومت بتن در پی ریزی مجبور به استفاده از آب هستیم. این آب زمانی که به سیمان وارد می شود، مقداری از آن بلا استفاده می ماند، بنابراین باعث کاهش مقاومت بتن می شود.
در این مرحله نایلون شناژ مانند یک عایق عمل کرده و از نفوذ آب به سایر بخش های قالب جلوگیری میکند.در واقع نایلون یک عایق دائمی نیست و برای جلوگیری از نفوذ آب در روزهای اول قالب بندی مناسب است.  پلاستیک شناژ با اینکه در عرض های مختلف و به شکل دولا تولید میشود به عنوان یک عایق هزینه زیادی نداشته و از طرفی استفاده از آن راحت است.

کاربرد پلاستیک شناژ

روش استفاده از پلاستیک شناژ:

۱.در ابتدای کار قالب بندی فونداسیون توسط آجر و سایر مصالح اجرا میشود.

۲.بعد سطح داخلی قالب با خاک پر میشود. این موضوع در جهت ممانعت از بهم خوردن قالب و تغییر شکل آن اجرا میشود.

۳.زمانی که میلگردها در پی قرار گرفتند، فونداسیون و پی بوسیله نایلون شناژ پوشانده میشود.  بیشتر در جدارهای عمودی فونداسیون جهت ممانعت از خروج آب در بتن از پلاستیک شناژ استفاده میشود.

فونداسیون

مزایای استفاده از پلاستیک شناژ: 

همانطور که در معرفی نایلون شناژ اشاره کردیم این محصول برای جلوگیری از جذب بیشتر آب توسط بتن ها به کار می رود. اگر مقدار آبی که در بتن ها جذب میشود از یک میزان مشخصی بالاتر باشد، بتن ها پوک شده و مقاومت پایین تری را به نسبت انتظار ما خواهند داشت.

کاربرد پلاستیک شناژ :

۱.کاربرد اصلی این محصول جلوگیری از نشت آب ملات به کف قالب و فونداسیون است.

۲.پلاستیک شناژ از چسبیدن ملات و یا رسوخ آب به داخل خاک قالب جلوگیری میکند.

۳.پلاستیک شناژ به افزایش استحکام پی یا فونداسیون کمک میکند.

۴.گاهی برای ساخت  سقف های کامپوزیتی از این محصول استفاده میکنند. پلاستیک شناژ در زیر بتن کف، سقف و روی ورق های فلزی استفاده میشود تا به خوبی سقف را پوشش دهد و درزبندی سقف کامل باشد.

۵.پلاستیک شناژ از ریزش شن، خاک و .. به داخل ملات فونداسیون نیز جلوگیری میکند.

قیمت پلاستیک شناژ :

مثل خیلی از مصالح ساختمانی، قیمت پلاستیک شناژ نیز ثابت نیست. قیمت این محصول به نوسانات قیمت مواد اولیه بستگی دارد. از طرفی این قیمت برای هر مشتری با توجه به ابعاد و اندازه سفارش متفاوت خواهد شد. برای اطلاع از قیمت روز محصول لیست قیمت پلاستیک شنارژ را مشاهده فرمایید.

سوالات متداول :

چرا باید از پلاستیک شناژ استفاده کنیم؟

اگر در زمان قالب بندی از پلاستیک شناژ استفاده نکنیم، آب بتن کشده شده و اثرات مخربی در ساختمان سازی ما در پی خواهد داشت.کیفیت قالب بندی و فونداسیون ساختمان توسط پلاستیک شناژ حفظ میشود.

مزین نایلون شناژ نسبت به سایر عایق ها چیست؟

عایق بندی با پلاستیک شناژ نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر است.

مهم ترین موضوع در زمان خرید پلاستیک شناژ :

پلاستیک شناژ برای اینکه مجبور به تحمل بارهای خیلی سنگنین می باشد باید دارای کیفیت درجه یک باشد.

پلاستیک شناژ درجه یک مناسب است یا سایر نایون ها ؟

همانظور که پیش تر اشاره کردیم، پلاستیک شناژ را نمیتوان به عنوان یک عایق دائمی در نظر گرفت . بنابراین نباید هزینه خیلی زیادی را نیز بابت آن تحمل کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم