08 دی 1401|
مقاله

فرق بین میلگرد بستر و وال پست

همه چیز در مورد میلگرد بستر:

قبل از اینکه به بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال پست بپردازیم، بهتر است با ویژگی این دو محصول بیشتر آشنا شویم. میلگرد بستر از مفتول های طولی تغییر شکل یافته ای درست میشود که مفتول های عرضی به شکل خرپایی یا نردبانی به آن جوش میخورند. این نوع میلگرد به گونه ای طراحی میشود که دارای ابعاد مناسبی برای قرار گرفتن در اتصالات درزها و ردیف های بنایی باشد.

میلگرد بستر به ستون های ساختمان در تحمل بارهای عمودی کمک کرده و از شکستی آنها جلوگیری میکند.همچنین این محصول به طور چشم گیری، مانع از شکستن دیوارها در زمان وارد شدن نیروهای کششی میشود.میلگرد بستر از فولاد تولید میشود. سیم های فولادی که برای تولید میلگرد بستر به کار میروند معمولا ضخامتی برابر ۴ میلی متر دارند. این مفتول ها ضد زنگ و ضد ساییدگی هستند. به طور کلی استفاده از میلگرد بستر موجب افزایش مقاوم دیوارهای ساختمانی در مقابل زلزله و یا سایر نیروها میشود.

از آنجایی که ساختمان ها در معرض حوادث طبیعی زیادی قرار دارند؛ بنابراین مصالحی مانند میلگرد بستر در جهت افزایش مقاومت آنها بسیار حائز اهمیت می باشند. در زمانی که این محصول تولید میشود، رطوبت ملات های ساختمانی نیز در نظر گرفته میشود، چون همیشه رطوبت ها باعث خوردگی و زنگ زدگی تجهیزات میشوند. بنابراین استحکام سازه کاهش یافته و حتی ممکن است در معرض ریزش قرار بگیرد.

میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر:

میلگرد بستر به لحاظ جنس در دو گروه کلی زیر تقسیم بندی میشود:

• استنلس استیل (stainless steel):

این نوع؛ به فولاد ضد زنگ نیز معروف است. به آن مقداری کروم نیز اضافه میشود. این محصول در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد. بنابراین استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مرطوب توصیه میشود.

• فولاد گالوانیزه:

این نوع از محصول دارای روکشی از فلز روی می باشد. بدون شک دارای مقاومت بالای در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. عنصر روی در رطوبت مقاومت بالایی دارد و زمانی که به عنوان روکش فولاد به کار می رود مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی را افزایش میدهد.

کدام فولاد مناسب تر است فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ؟

برای تولید محصولات مختلف این موضوع می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی انتخاب بین این دو گزینه سخت است. هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

مقایسه دو گزینه :

۱.از نظر قیمت، فولاد گالوانیزه به نسبت فولاد ضد زنگ ارزان تر می باشد.

۲.فولاد گالوانیزه از فولاد ضد زنگ در دسترس تر است.

۳.فولاد گالوانیزه نسبت به فولاد ضد زنگ از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

۴.فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد.

میلگرد بستر چه مزایایی دارد؟

۱.از آنجایی که میلگردهای معمولی گاهی به مرور زمان دچار آسیب و پوسیدگی میشوند، استفاده از میلگرد بستر به افزایش سلامت ساختمان کمک میکند. 
۲.اگر از میلگرد بستر استفاده شود در زمان دیوارکشی به دوغاب نیازی نداریم.
۳.عموم سازندگان ساختمان از میلگرد بستر استقبال کرده اند زیرا مقرون به صرفه است. 
۴.میلگرد بستر به افزایش مقاومت سازه های ساختمانی در برابر زلزله کمک میکند. 
۵.این میلگرد برای متصل کردن دیوارهای متقاطع، گزینه بسیار خوبی است. 
۶.این محصول مقاومت برشی داخل صفحه دیوار را افزایش میدهد.
۷.اگر از این محصول استفاده شود، امکان بازسازی محل های آسیب دیده راحت تر میشود. و..

میلگرد بستر چگونه اجرا میشود؟

برای اجرای میلگرد بستر دو روش استفاده میشود: روش افقی و روش عمودی در زیر به صورت مختصر با آنها آشنا میشویم.

• روش افقی

در روش افقی بوسیله میلگرد کلاف با قطر ۴ الی ۶ میلی متر، میلگرد بستر خرپایی یا نردبانی را ایجاد میکنند. عرض این میلگرد با توجه به عرض دیوار مورد نظر تعیین میشود. اصولا عرض میلگرد را ۲ یا ۳ سانت از ضخامت دیوار کمتر در نظر میگیرند.باید میلگرد بستر را در ملات پنهان کنیم، بنابراین عرض آن اهمیت دارد.

• روش عمودی

در این روش، بین فضای خالی بلوک ها در زمان چیدن دیوارها، میلگردها را به شکل عمودی وارد میکنند. به این نوع عملیات ،  CMU می گویند.

انواع میلگرد بستر

وال پست چیست؟

وال پست نیز یک نوع نگهدارنده دیوار است. این نگهدارنده از جنس نبشی، ناودانی، قوطی یا پروفیل می باشد. به شکل یک چهارچوب اجرا میشود.وظیفه این محصول توزیع درست نیروهای وارده بر دیوار می باشد. در اسکلت ساختمانی که از وال پست استفاده کنند، در برابر فروپاشی مقاوم بوده و از حوادثی مانند زلزله در امان است. وال پست توسط جوشکاری یا پیچ و مهره به ستون و تیرها وصل میشود. روش استفاده از جوشکاری در اروپا ممنوع است. زیرا این روش باعث کاهش انعطاف وال پست ها در اتصال میشود.بنابراین بیشتر از روش پیچ و مهره استفاده میکنند. اما متاسفانه در ایران هنوز روش جوشکاری مرسوم است.

چند نوع وال پست وجود دارد؟

از آنجایی که در مکان هایی مثل پنجره‌ها، عایق‌ها، تأسیسات، درب‌ها و گاهی نمای بیرونی، از وال پست ها استفاده میشود؛ این محصول در سه نوع عمودی، افقی  و ترکیبی تولید میشود.

وال پست افقی:

از این نوع برای بخش هایی از ساختمان استفاده میشود که خود آنها عمودی هستند. یعنی وال پست به شکل افقی روی آنها اجرا میشود. زمانی که دیوارها ارتفاعی بیشر از ۳.۵ متر داشته باشند لزوما باید از وال پست افقی استفاده شود.این امر به کاهش خسارت های ممکنه به دیوار جلوگیری میکند. 

وال پست عمودی:

در موارد زیر از این نوع وال پست استفاده میشود:

۱.زمانی که نیاز باشد ضخامت کل دیوار پوشش داده شود از وال پست عمودی استفاده میکنیم.
۲.زمانی که بارهای خمشی روی دیوار نسبت به سایر بارهای غالب هستند باید از وال پست استفاده کرد.

وال پست ترکیبی:

زمانی که از هر دو نوع وال پست افقی و عمودی استفاده شود، وال پست را ترکیبی می نامند.

روش اجرای وال پست:

طراحی وال پست ها به شکل تیر و ستون می باشد. از لحاظ اجرایی نیز وال پست ها به شکل قائم و افقی نیز موجود هستند.

بیشتر از نوع قائم برای دهانه های بزرگ استفاده میشود.وال پست ها از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا جوش داده میشوند.وال پست ها نیروهای وارد به ساختمان مانند باد، زلزله و.. را کنترل میکنند. اگر دیواری طولی ۴ برابر ضخامت داشته باشد یا ارتفاع آن ۳۰ برابر ضخامت ش باشد، استفاده از وال پست ضرورت دارد. روش دیگر اجرای وال پست ها به شکل فلزی و بتنی می باشد.

وال پست

راه ساخت از گذشته تا فردا

تفاوت میلگرد بستر و وال پست:

هر دو محصول میلگرد بستر و وال پست برای مقاوم تر کردن سازه های ساختمانی به کار می رودند.اما باز هم این دو محصول دارای تفاوتی هایی هستند که در زیر به آنها می پردازیم:

۱. برای ساخت میلگرد بستر از مفتول یا میلگردهای فولادی و گالوانیزه استفاده میشود. اما برای ساخت وال پست از نبشی، پروفیل، ناودانی و. استفاده میشود.
۲.زمان اجرای میلگرد بستر نسبت به وال پست کمتر است زیرا ساده تر انجام میشود. اما اجرای وال پست به جوشکاری و وقت بیشتری احتیاج دارد.
۳.هزینه خرید و اجرای میلگرد بستر نسبت به وال پست خیلی کمتر است.

حرف آخر:

در مطلب فوق به تفاوت میلگرد بستر و وال پست پرداختیم. با همه این اوصاف اینکه شما در پروژه خود از چه محصولی استفاده کنید به شرایط تان نیز بستگی دارد. بهتر است قبل از خرید هر نوع محصول با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم