23 خرداد 1401|
مقاله

روش اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر چه نوع میلگردی است ؟

جهت افزایش مقاومت سازه های ساختمانی از میلگرد بستر استفاده میشود. همانطور که این نوع میلگرد خاص است. اجرای میلگرد از این نوع نیز خاص است. این نوع میلگرد بیشتر برای تقویت دیوارهای آجری و بتنی کاربرد دارد. میلگرد بستر باعث کاهش ترک خوردگی و ریزش دیوارها میشود. در واقع این محصول به نوعی به سازه ما یکپارچگی می بخشد. میلگرد بستر یا آرماتور بستر یک تاثیر عالی در باربری عمودی و حتی مایل ستون ها دارد.

اگر میلگرد بستر بهمراه وال پست استفاده شود تاثیر بیشتری خواهد داشت. میلگرد بستر دارای دو نوع اصلی خرپایی و نردبانی است.

مزایا و ضوابط اجرایی میلگرد بستر چگونه است؟

برای ساخت میلگرد بستر ابتدا دو آرماتور را به صورت موازی در کنار هم قرار می دهند. فاصله بین این آرماتورها  در جهت عرضی ۵.۵، ۱۱ و ۱۵ سانتی‌متر می باشد. بعد مفتول به صورت عمودی یا زیگزک بین آنها جوش میخورد. در هر دو نوع میلگرد بستر باید فاصله مفتول‌ها  ۴۰۶ میلیمتر یا ۱۶ اینچ باشد.

قیمت میلگرد بستر قیمت میلگرد بستر:

به طور کلی میلگرد بستر نسبت به مزیتی که برای سازه های ما دارد هزینه زیادی در برنخواهد داشت. اگر برآوردی از این موضوع داشته باشید حدود ۵ درصد خواهد بود. از طرفی قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار بر تعیین قیمت این محصول نیز تاثیر خواهد گذاشت.

میلگرد بستر چه کاربردی دارد؟

در بالا اشاره کردیم که از میلگرد بستر برای افزایش مقاومت دیوارها در سازه ها استفاده میشود. خصوصا میلگرد از فشارهای عوامل محیطی مانند زلزله را می توانند به راحتی تحمل کنند.از جمله دیوارهایی که می توان از میلگرد بستر استفاده کرد عبارتند از :

دیوارهای آجری
دیوارهای آجری سفالی (CLB)
بلوک‌های بتنی تو خالی (HCB)
بلوک‌های سیمانی
بلوک‌های ACC
لیکا
هبلکس

روش‌های اجرای میلگرد بستر :

۱- روش نردبانی شکل

در این روش، ابتدا دو آرماتور را به شکل موازی در امتداد دو لبه دیوار قرار می دهند. بعد، مفتول ها را به شکل عمود و با فاصله های منظم بهم با جوش متصل میکنند. این اتصال منجر به یک شکل نردبانی می شود. روش اجرای این جوش، جوش مقاومتی است.

۲- روش خرپایی

در صورتی که فرمت چیدمان مفتول به صورت هفت و هشتی باشد، این میلگرد نوع خرپایی نامیده میشود. دیوارهایی که حرکت افتراقی یا تفاضلی دارند، نگران کننده نیستند.

روش اجرای میلگرد بستر در دیوار:

نحوه اجرای میلگرد بستر در دیوارها به دو شکل زیر است:

افقی
عمودی

۱- روش افقی

روش نردبانی جز روش افقی در نظر گرفته میشد. روش اجرای آن بسیار ساده است. اصولا از آرماتور کلافی برای این امر استفاده میشود. مفتول های آن قطرهای ۴ الی ۶ میلی متر دارند. ابتدا آرماتورها را در فاصله های معینی قرار می دهند. در صورتی که در گوشه دیوارها تیراهن یا مقاطع دیگر فلزی وجود داشته باشد، می توان از جوشکاری برای تکمیل اتصال کمک گرفت.

استفاده از  گیره و قلاب نیز روش دیگر کاربردی می باشد. اگر مکانی برای گیرایی دیوار وجود نداشته باشد می توانیم میلگرد بستر را در دو گوشه دیوار بهم متصل کنیم.

۲- روش عمودی

در شیوه عمودی، آرماتور ها همان میلگردها، را به شکل عمودی بین بلوک و دیوارها قرار می دهند. تا نزدیک سقف اینکار را ادامه می دهند. باید توجه داشته باشید که دیوارها در این روش به سقف متصل نمی شوند. اما دیوار به سمت ناودان داخل سقف هدایت میشود. از سیمان و یا بتن جهت پر کردن فضای خالی بین تیرچه بلوک و میلگرد استفاده میکنند. نبشی و سپری نیز برای مهار میلگرد به کار می روند.

قیمت میلگرد بستر خرپایی

روش اتصال میلگرد بستر:

اصولا میلگردها با اتصلات به یکدیگر وصل میشوند. در زیر با یکسری از این نوع اتصالات آشنا می شویم:

گیره یا بست:

جهت ایجاد اتصال قلاب به ستون یا وادار، از گیره یا بست استفاده میشود. با توجه به جهت تیرها، در انواع ساختمان ها، گیره ها دارای شکل های مختلفی هستند.

قلاب :

جهت ایجاد اتصال لازم بین میلگرد بستر و گیره به قلاب نیاز داریم. اصولا روی سطح گیره ها یک شکاف وجود دارد، قلاب به آسانی در آن قرار می گیرد. بست را باید قبل از دیوارچینی به شکل افقی به سازه متصل کنیم.

جهت نصب بست ها می توانیم تفنگ و میخ مخصوص فلز را به کار ببریم. روش دیگر اجرای این کار، جوشکاری است. باید عملیات جوشکاری در چهار جهت بست انجام شود. جوشکاری باید در چهار طرف بست انجام شود و حداقل در مجموع چهار سانتی‌متر جوشکاری انجام شود. در صورتی که ساختمان ما دارای اسکلت بتنی باشد جهت نصب گیره می توانیم از تفنگ و میخ یا پیچ و رول بولت استفاده کنیم.

زمانی که دیوار اجرا میشود،  ۲۰ سانتی‌متر انتهایی آرماتور بستر را به صورت ۹۰ درجه خم کرده و آن را مستقیما داخل گیره قرار می دهند.

اجرای میلگرد بستر مرحله به مرحله:

مرحله اول:

ابتدا باید محل نصب گیره ها را در ستون ها مشخص کنیم. از پایین ستون تا بالای ستون را در ترازبندی مشخص و با فاصله ۴۰ سانتی‌متر – ۴۰ سانتی‌متر، علامت گذاری میکنیم.محل های تعیین شده را با دریل سوراخ کرده و رولپلاک ها را جایگذاری میکنیم. بعد گیره ها را نصب میکنیم.زمانی که همه گیره ها را نصب کردیم، قلاب ها را در داخل آن جاگذاری میکنیم.

مرحله دوم:

اگر طول دیوارها بشتر از میزان معمول بود یعنی از ۴ متر بیشتر باید از وادارهای میانی جهت اتصال گیره استفاده کرد. در این روش هم باید با فاصلۀ ۴۰ سانتی متر، از پایین وادار تا بالای وادار، گیره ها باید نصب شوند. گیره ها را وادار جوش میدهیم. اصولا وادارها در کارگاه تولید میشوند و شما می توانید از وادارهای پیش ساخته هم استفاده کنید.

مرحله سوم:

در مرحله آخر باید دیوار ها توسط بلوک ها یا مصالح مانند آن ساخته شوند. در این بخش باید از یک عایق مانند پشم سنگ یا پشم شیشه استفاده کرد. گاهی از ترکیب توری مرغی و پشم شیشه نیز استفاده میشود. اما بیشتر از پشم سنگ شاید استفاده شود. این محصول  ضد رطوبت بین دیوار و ستون ها بوده و برای جداسازی دیوار از ستون بکار می رود. میلگرد بستر را با قلاب هم پوشانی می دهد. در پایان هر ردیف به قلاب می رسد. در اجرای میلگرد بستر باید میلگرد بستر باید حدأقل یک رج درمیان انجام شود.

معمولا در رج آخر یا ما قبل آخر هم میلگرد بستر بکار میرود. در پایان سقف را بوسیله مصالح تراکم پذیر از میلگرد جدا میکنند. این مصالح میتوانند عایق هایی باشند که در بالا اشاره شد. دقت کنید که

تعداد گیره و قلاب حتما باید طبق حداقل های آیین‌نامه اجرا شود.

قیمت میلگرد بستر

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم