06 آبان 1401|
مقاله

انواع مفتول کششی

چند نوع مفتول کششی وجود دارد؟

مفتول‌های SAE1006 & SAE1008

ما انواع مختلفی مفتول کششی داریم. مسلما شناخته شده ترین نوع آن مفتول سیاه موجود در بازار است. این برای عموم مردم شناخته شده و آشناست.مفتول‌های SAE1006 & SAE1008  در نوع فولادهای کم کربن قرار میدهند. گزینه های مربوط به فرآیند نورد گرم،برای این نوع از مفتول ها به سایر نمونه ها کمی متلفاوت است. مثلا آنالیز شیمیایی و از طرفی خواص مکانیکی آنها فرق میکند.در جدول زیر آنالیز شیمیایی و  خواص مکانیکی آنها را مشاهده میکنید.

اکثرا قطر تولیدی این نوع مفتول ۶/۵ یا ۵/۵ میلی متر بوده و برای کارهایی مثل مفتول های بسته بندی، یا تولید توری های گالوانیزه ای مثل توری حصاری، میخ  و.. استفاده میشود.

مفتول های RST37 & RST34
وایرود کششی RST34

این نوع مفتول در نوع فولادهای کم کربن در نظر گرفته میشوند. اصولا این محصول در قطرهای پیشنهادی زیادی مانند ۵/۵، ۶/۵ و ۸ میلی متر تولید میشود. برای تولید این مفتول نیز از فرآیند نورد گرم استفاده میشود. از این مفتول نیز برای تولید توری های گالوانیزه مختلف مانند توری مرغی، توری فرنگی، توری پرسی، توری مش جوشی یا تولید میخ، پیچ و.. استفاده میشود. استاندارد مربوط به تولید این نوع مفتول DIN می باشد که در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

خرید مفتول سیاه

مفتول SG2 :

این مفتول جز نوع فولادهای کم کربن می باشد. این نوع مفتول برای ساخت سیم جوش های مخصوص جوشکاری با گاز محافظ به کار میرود. بنابراین در تولید آن،میزان یکسری عناصر مانند منگنر، کربن و سیلیسیم ممکن است با سایر مفتول ها تفاوت داشته باشد. زیرا در عملیات جوشکاری با گاز، منبع تامین عناصر مفید فقط خود مفتول است. از جهتی دیگر شرایط سرد شدن مناسب باعث ایجاد ساختاری منعطف تر برای مفتول است. یعنی مفتول میتواند حتی تا قطرهای ۱ میلی متر هم کشیده شود.

برای این مفتول دامنه استحکام کششی را  ۵۰۰ تا ۵۶۰ MPa است. حداکثر طول آن بین ۳۸ الی ۴۸ % و حدکثر افزایش طول آن ۷۳ الی ۸۰ % می باشد.  قطرنهایی این مفتول، ۵/۵ میلیمتر mm  است. در جدول زیر استاندار AWS  و آنالیز شیمایی آن را می توانید مشاهده کنید.

مفتول کششی

مفتول S2 :

برای عملیات جوشکاری زیر پودری از این نوع مفتول استفاده میشود. مفتول s2 نیز جز دسته مفتول های کم کربن است. در فرآیند تولید این مفتول باید عناصر آلیاژی بیلت اولیه و نرخ سردن شدن مناسب در زمان عملیات، بررسی شود.

میزان استحکام کششی این مفتول در بازه ۴۲۰ تا ۴۶۰ MPa می باشد. حداکثر طول آن بین ۳۸ تا نهایتا ۴۷ درصد بوده  درصد کاهش مقطع آن  بین ۷۳ تا ۸۰ درصد است. در جدول زیر زر ساختار این مفتول و آنالیز شیمیایی آن را برای شما آورده ایم.

خرید مفتول

مفتول S2MO:

این مفتول نیز برای تولید سیم جوش های زیرپودری بکار می رود. باید این مفتول به شکلی تولید شود که توانایی کشش تا حد مناسب برای قطرهای مطلوب جوشکاری با انواع پودرهای قلیایی، روتایلی و… را داشته باشد.از این مفتول برای ساخت سیم جوش های مقاوم در برابر ضربه استفاده میشود. آنالیز شیمیایی این نوع سیم جوش ۰/۵ % مولیبدن است.

مفتول SG3 و وایرود SG3:

از این نوع مفتول برای تولید سیم های جوش، مناسب جوش گاز استفاده میشود. این محصول در گروه، آلیاژهای مخصوص جوشکاری قرار میگیرد. دارای یک ساختار مناسب میکروسکوپی می باشد. آنالیز شیمیایی کنترل شده ای دارد. این آنالیز باعث تولید مفتولی با خواص مکانیکی بهینه است. بنابراین کار با آن ساده تر شده و قطرها به کمتر از ۱ میلی متر کاهش پیدا میکند. این مفتول ها تر یا خشک عرضه میشوند.

جدول زیر استاندادرهای این مفتول را به ما نشان میدهد:

مفتول سیاه ارزان
مفتول SWRY11:

برای تولید سیم جوش های روکش دار از این نوع مفتول استفاده میشود.این مفتول نیز در دسته بندی مفتول های کم کربن قرار میگیرد. توسط نورد گرم از بیلت تولید میشود. قطر آن عموما ۵/۵ میلی متر است. از آنجایی که فرآیند جوشکاری ذوبی، حساسیت بالایی دارد،توجه به نکات زیر مهم است.

نکات مهم :

۱.این مفتول با حساسیت بیشتری تولید میشود.باید به دقت حدود عناصر آلیاژی کنترل شود. اگر عناصری مانند فسفر،گوگرد به میزان بیشتری در آن وجود داشته باشند، فلز جوش ترک خورده و ترد میشود.

۲. حتی اگر ترکیب شیمیای مناسب بود، روش سرد کردن مفتول تا زمان رسیدن به پایین ترین نقطه باید کنترل شود.

۳.اگر نرخ سرد کن فلز مناسب نباشد، ساختارهایی مانند مارتنزیت، باعث سخت شدن بیش از اندازه فولاد و کم شدن شکل پذیری آن میشود.

۴.محدوده استحکام کششی این محصول ۳۶۰ الی ۴۱۰  MPa  است. 

۵.مقدار حداکثر افزایش طول آن بین ۳۸ الی ۴۷ % و مقدار درصد کاهش مقطع ان بین ۷۰ الی ۷۸ % است. 

استاندارد JIS مفتول و آنالیز شیمیایی آن را در جدول زیر مشاهده میکنید.

در شرکت فولاد راه ساخت امیر شما می توانید انواع مفتول کششی کاربردی را با قیمت مناسب تهیه کنید. شما می توانید محصولات برگرفته از این مفتول ها را نیز تهیه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه فروش راه ساخت در ارتباط باشید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم