15 اسفند 1400|
مقاله

انواع مش جوشی و کاربردهای آن

مش جوشی و انواع مش جوشی :

قبل از اینکه با انواع مش جوشی آشنا شویم بهتر است بدانیم که:

از آنجایی که ساخت و ساز یک امر جدایی ناپذیر از جامعه بشری می باشد. مهندسان و کارشناسان این حوزه هر روز در تلاش هستند تا به فناوری و دستاوردهای تازه ای دست یابند؛ که این محصولات راهی باشد برای رفاه مردم و جامعه. همیشه سعی بر این است تا محصولات با کیفیت و مطلوبی تولید شود. این محصولات در فرمت ها و جنس های مختلفی تولید شده و در صنعت ساخت و ساز به کار می روند.

ساخت و سازها با علم انسان ها پیشرفت میکنند. علم به توسعه و افزایش کیفیت کلیه محصولات فولادی و مفتولی نیز کمک کرده است. محصولات مفتولی مختلفی مانند توری مش جوشی یا مش جوشی، توری پرسی، رابیتس، توری فرنگی ، توری مرغی ، سیم خاردار و… در ساخت و سازها استفاده میشوند. ما در مقالات مختلفی به بررسی انواع این محصولات پرداخته و یا خواهیم پرداخت. اما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مش جوشی و جزئیات کاربردهای آن آشنا کنیم.

توری مش چیست؟

توری مش جوشی یا همان مش جوشی یک نوع توری مفتولی می باشد که کاربردهای زیادی دارد. برای ساخت این توری نیاز به بافت خاصی نیست و متصل کردن میلگردها به یکدیگر این توری ایجاد میشود.میلگردها را به صورت تار و پودی و افقی و عمودی بر روی یکدیگر قرار داده، تنظیم میکنند و نقاط اتصال را یا با جوش و یا مفتول گالوانیزه بهم متصل میکنند. البته در بسیاری موارد هیچ کدام از این کارها انجام نمیشود.

این فرمت به قدری دقیق و حساب شده انجام میشود که نیازی به جوش نخواهد بود. این نوع توری که نیازی به جوش ندارد، مش جوشی از نوع گالوانیزه می باشد. دارای مقاومت بی نظیر در برابر رطوبت و خوردگی می باشد.
تولید کنندگان مش جوشی این محصول را به گونه ای تولید میکنند تا برای کارهای عظیم ساختمانی نیز قابل استفاده باشد.

تاریخچه توری مش:

این محصول اولین بار در سال ۱۸۸۰ میلادی، در کشور انگلستان استفاده شد. بعد از گذشت سال ها و با پیشرفته تر شدن علوم ساختمانی ، مش جوشی نیز در فرمت ها و جنس های مختلف تولید و عرضه شد. در حال حاضر مش جوشی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین محصولات فولادی در ساخت و ساز می باشد. مزایا و کاربردهای ساختمانی زیادی دارد.

کاربرد و مزایای مش جوشی :

انواع مش جوشی از لحاظ کاربرد:

مش جوشی در دو نوع اصلی آجدار یا ساده تولید میشود.از طرفی می توانید آن ها را در دسته بندی اجدار، پنلی و فولادی نیز بشناسید. همه توری های مش معمولا از  جنس تمام این دسته‌بندی‌های توری مش از مفتول سیاه آهن یا گالوانیزه تولید شده و کیفیتی بی نظیر دارند.

این محصول دارای دوام و مقاومت زیادی می بشد. خصوصا نوع گالوانیزه که به نسبت مش آهنی مقاومت بیشتری دارد. در صورتی که شما نیاز به تولید نوع خاصی مش جوشی داشته باشید. تولید کننده مش جوشی مانند راه ساخت امکان تعیین ضخامت مفتول یا به طور کلی مواد اولیه را به شما می دهند.

قیمت مش جوشی

راه ساخت همراه شما     در ساخت و ساز

توری مش جوشی چه نوع توری می باشد؟

در مطالب بالا گفتیم که توری مش با مقاومت بالا جنس گالوانیزه دارد. با توجه به ابعاد میلگردی که توری مش از آن تهیه میشود، سایزمتفاوتی دارد. این نوع توری با اینکه دارای استحکام و دوام بالایی است. انعطاف پذیری قابل قبولی نیز دارد. توری مش جوشی مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی دارد. دارای استحکام بالا در برابر رطوبت و خوردگی می باشد.

ابعاد توری مش گالوانیزه:

مش جوشی در ابعاد مختلفی تولید میشود. یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین این نوع میلگرد ۶ می باشد. میلگرد ۸ از نوع آجدار نیز طرفداران زیادی دارد. چشمه های این توری در ابعاد ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵، ۲۰*۲۰ و… می باشد. یعنی فاصله هر میلگرد از میلگرد دیگر ۱۰ سانتی متر یا ۱۵ یا ۲۰ است.
میزان ضخامت میلگرد باعث تعیین میزان اندازه چشمه توری می شود. مش گالوانیزه ورق هایی دارد که دارای استاندارد مشخصی هستند. کاربردی ترین این استاندادرها ۱*۲ است. هرچند توری مش جوشی را به دلخواه مشتری در ابعاد سفارشی نیز می سازند.

وزن مش جوشی :

وزن یک متر مربع مش جوشی براساس نوع میلگرد ، فاصله بین میلگردها و اندازه‌های برگ مش تعیین میشود. بر این اساس میتوانیم به طور کلی کم ترین وزن مش جوشی یا بیشترین وزن را داشته باشیم.

۱. کم‌ترین وزن مش گالوانیزه

مش جوشی که از میلگرد نمره ۶ و چشمه های ۳۰*۳۰ تولید میشود، کم‌ترین وزن را داشته و حدود ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد.

۲.  بیش‌ترین وزن مش گالوانیزه

میلگرد ساده با ابعاد ۱۲ و چشمه ۱۰*۱۰ بیشترین وزن را دارد. وزن این نوع توری مش حدود ۱۸ کیلوگرم است.

یعنی مش جوشی میتواند وزنی بین ۱.۵ تا ۱۸ کیلوگرم داشته باشد.

کاربرد مش جوشی:

توری مش جوشی در صنایع مختلفی به کار می رود. اما از آنجایی که در ساخت و سازهای ساختمانی کاربرد وسیع تری دارد، بیشتر به آن اشاره میشود. این توری پرکاربرد در فرمت ها و ابعاد گوناگونی تولید میشوند. از آن در سازه‌های پیش ساخته بتنی، پی دیوار و سقف، جهت ساخت موانع برای انبارها و کارخانجات ،حصارکشی و… استفاده میشود.
برای ساخت سقف کامپوزیت کانال‌های مترو نیز از مش جوشی استفاده میکنند. از طرفی در صنعت پل‌سازی و کانال‌های آب‌رسانی نیز کاربرد چشم گیری دارد.مهم ترین نقش مش جوشی، کمک به افزایش مقاومت سطوح بتنی و فونداسیون‌ها می باشد.
از کاربردهای ریزتر مش جوشی در ابعاد ریزتر میتوان به  باغداری، حمل و نقل، معادن، تزئین دکوراسیون اشاره کرد.

مش جوشی در سازه های مختلف کاربردی اساسی دارد. از آنجایی که کاربرد اساسی این محصول در حیطه ساخت و سازهای ساختمانی است در زیر به بررسی این موارد می پردازیم.

مقاله معرفی انواع فونداسیون شاید برای شما مفید باشد…

۱) استفاده از توری مش گالوانیزه در دیوارهای برشی

یک نیروی خیلی قوی بنام نیروی برشی به سازه های ساختمانی فشار می آورد. بنابراین باید در طراحی سازه، دیوارهای برشی را در نظر گرفت. اما خود این دیوارها یکسری مشکلات ایجاد میکند. مثلا در زمان بتن ریزی، به علت استفاده زیاد از میلگرد، اختلالاتی ایجاد میشود. جهت برطرف کردن این گونه موارد از مش جوشی استفاده میشود. با کمک توری مش جوشی، فاصله ها را کاهش داده و این مشکل را بهبود می بخشند.

۲) استفاده از توری مش گالوانیزه در تیرچه

یکی از اجزای اصلی سازه ها، تیرچه ها هستند. تیرچه ها بار کششی زیادی را تحمل میکنند. جهت افزایش استحکام کششی تیرچه ها از مش جوشی استفاده میشود.

مش جوشی ارزانمزایای مش جوشی :

۱.کم کردن هزینه های ساخت و ساز

۲.وزن کم توری مش

۳.قیمت ارزان مش جوشی و ارزان بودن هزینه نصب

۴. حمل و نقل راحت

۵.کاهش زمان کار

۶.مقاومت بالای توری مش جوشی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مش جوشی:

  1. نوع مفتول استفاده شده در تولید توری مرغی
  2. زمان و حجم مورد نظر
  3. ابعاد توری مش جوشی
  4. ضخامت مفتول توری مش
  5. جنس توری مش جوشی
این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم