24 فروردین 1402|
مقاله

انواع سقف کاذب

سقف کاذب یعنی چه ؟

همانطور که انواع سقف در دنیا وجود دارد، انواع سقف کاذب نیز طراحی شده است. سقف کاذب اصولا برای جلوه دهی بهتر به دکوراسیون محیط در داخل به کار می رود. از مهم ترین مزایای سقف کاذب این است که بعد از اتمام کار سازه اصلی،؛ ما می توانیم سقف کاذب را بنا کنیم.حتی بخش زیادی از این سقف به صورت آماده عرضه میشود. ما می توانیم با توجه به نیاز و طرح داخلی ساختمان آنرا خریداری کرده و پیاده سازی کنیم.

سقف کاذب بیشتر از موادی مانند میلگرد، نبشی، شیشه، گچ، فایبرگلاس، پلاسیتک و.. تولید میشود. جهت اتصال این نوع سقف به سقف اصلی از آویزهایی استفاده میشود.حال برای انواع سقف کاذب از آویزهای مختلفی استفاده میشود و جنس آن بستگی به حجم و وزن سقف دارد.

چند نوع سقف کاذب وجود دارد؟ انواع سقف کاذب

سقف کاذب در فرمت های مختلفی مانند سقف کاذب ساده، کناف، دامپا، رابیتس، آلومینیوم، آکوستیک، پی وی سی و.. ساخته و پیاده سازی میشود. در این مقاله به پرطرفدارترین نوع های سقف کاذب می پردازیم.

کناف :

کناف جزء محبوب ترین نوع های سقف کاذب است. این محصول برای اولین بار توسط یک کمپانی آلمانی ساخته شد. انواع سقف کاذب کناف در دو نوع طرح دار و مشبک تولید میشوند.

چوبی:

همانطور که از اسم این نوع سقف مشخص است از چوب تولید میشود. زیبایی و آرامش زیادی به دکوراسیون خانه می بخشد. یک عایق حرارتی و صوتی خوبی می باشد مقاومت بالایی نیز در مقابل رطوبت دارد.

شیشه‌ای:

اگر ما بخواهیم در مکانی که نور کمی در دسترس است از سقف کاذب استفاده کنیم؛ سقف کاذب شیشه ای یک گزینه مناسب است.این نوع سقف کاذب به تازگی محبوب شده و گاهی در سرویس های بهداشتی نیز برای جذاب کردن محیط استفاده میشود.

آکوستیک:

از بهترین عایق های صوتی و حرارتی که بتواند نقش سقف کاذب را  داشته باشد؛ در عین حال نور را هم به خوبی از آن عبور کند، سقف کاذب اکوستیک است. این سقف به راحتی نصب میشود.

آلومینیومی:

یک نوع سقف مقاوم که دارای یکپارچگی قابل ملاحظه ای نیز هست، سقف آلومینیومی می باشد. در مقابل ضربه ،گرما و سرما بسیار بادوام است. از ورق گالوانیزه تهیه میشود. جهت هایق سازی آن اصولا پشم شیشه به کار میرود. 

پی وی سی:

پی وی سی یک سازه مقاوم در مقابل رطوبت خیلی زیاد می باشد. در طرح های مختلف و در اشکال شبکه ای ساخته میشود. با این نوع سقف می توانیم نورپردازی های متنوعی ایجاد کنیم

رابیتس:

یکی از محبوب ترین و متداوال ترین سقف های کاذب در ایران، سقف کاذب رابیتس است. رابیتس شبکه های توری مانندی از جنس گالوانیزه هستند که دوام و استحکام زیادی دارند. این سقف قدمت زیادی دارد. برای اجرای این کار زمانی در حد متوسط نیاز است. تجهیزات و مصالح آن در دسترس است. ظاهر رابیتس در پایان اجرا شبیه به کناف است.سقف کاذبی که با رابیتس و میگلرد تهیه میشود بسیار شهرت دارد.

رابیتس

اجزای سقف کاذب :

سقف های کاذب با توجه به انواعی که در بالا اشاره کردیم از اجزای مختلفی تهیه میشوند:

میلگردهای عمودی و افقی:

برای اجرای سقف کاذب قبل از اینکه بتن ریزی کار انجام شود، به نسبت جنس سقف اصلی، میلگرد ها نصب میشوند.اولین میگلردها باید به شکل عمودی نصب شوند، این میگلردها معمولا بین سایز ۱۰ تا ۱۲ می باشند.جهت ادامه کار، سرمیگلردها را خم مکنیم. سپس باید میلگردهای افقی را  در ۲ ردیف به انتهای میلگردهای عمودی و خود میلگردهای افقی وصل کنیم.اینجا با رابیتس بیشتر آشنا شوید

رابیتس:

رابیتس نیز قبل از کار کچ نصب میشود. این محصول همانطور که اشاره کردیم به شکل توری تولید میشود که باید آنرا به میلگردها متصل کنیم. اگر پایان کار قرار است گچ کاری شود از رابیتس استفاده میکنیم، فاصله تا سقف نیز نباید زیاد باشد.

ورق‌های آکوستیک:

ورق های آکوستیک به شکل پلاک های مقوایی، گچی یا چوبی تولید میشوند. این ورق ها عایق های صوتی بسیار مناسبی هستند. حتی جهت ایزولاسیون نیز به کار می روند.

نبشی:

جهت اتصال سقف کاذب به دیوارها از نبشی استفاده میشود.

چوب‌های تراش:

برای نصب آکوستیک ابتدا، چوب های تراش داده شده را با سایزهای مشخصی نصب میکنند. اصولا در بخش های انتهایی کار هم کاربرد دارد.

گچ‌کاری:

برای مرحله آخر لایه سقف می توان از یکسری لایه‌های یونولیتی  یا قالب‌های گچی استفاده کرد.

سقف کناف یا رابیتس

سقف کاذب رابیتس و میلگرد:

از مرسوم ترین و پرکاربردترین سازهای کاذب خصوصا در ایران، سازه رابیتس و میلگرد است. جهت ساخت سقف رابیتس اصولا،  میلگردهای عمودی و افقی به کار میرود. رابیتس یک کالای در دسترس بوده، دوام و انعطاف پذیری خوبی دارد. با آن می توان طرح های متنوع زیادی را ایجاد کرد به همین دلیل استفاده از آن رواج زیادی دارد.

مزایای سقف کاذب رابیتس:

سازه هایی که با رابیتس و میلگرد تولید میشوند مزایای زیادی دارند که در زیر به بخشی از آنها اشاره میکنیم.

۱.برای اجرای این کار نیاز به نیروی کار با مهارت زیادی نداریم.

۲.با رابیتس می توانیم طرح های مختلفی را پیاده سازی کنیم.

۳.مصالح رابیتس در دسترس همگان هستند.

۴. هر نوع طرحی را با رابیتس به خوبی می توان پیاده سازی کرد.

معایب سقف کاذب رابیتس:

۱.رابیتس برای سقف کاذب وزن زیادی ایجاد میکند.

۲.ساخت سقف کاذب رابیتس زمانبر است.

۳.با اجرای سقف رابیتس ممکن است در سقف ترک ایجاد شود.

روش ساخت سقف رابیتس:

جهت ساخت سازه رابیتس  تجهیزاتی مثل قیچی میلگرد بری، دستگاه جوش، انبر آرماتوربندی و.. به کار می رود.در زیرا با مراحل ساخت این سقف آشنا می شویم.

۱.برای شروع باید میلگردهای آویز را بر سقف اصلی نصب کنیم.

۲.توسط شلنگ تراز یا تراز از نوع لیزری، خط تراز را اجرا میکنیم.

۳.اضافات میلگردها را باید برش بزنیم.

۴.سپس در این مرحله باید نبشی ها را به میلگردهای آویز جوش دهیم.

۵.سپس نوبت مشخص کردن طرح کار است. با متصل کردن نبشی ها به میلگردهای فرعی این مرحله اجرا میشود.

۶.توسط سیم های رابیتس بندی، میلگردهای فرعی را به رابیتس متصل میکنیم.

۷.باید در این بخش سازه را از لحاظ تراز بودن به خوبی بررسی کنیم.

۸.در صورتی که در رابیتس حفره هایی وجود دارد باید اندودکاری شود.

۹.حال نوبت به کار گذاشتن نورهای مخفی سقف است.

۱۰.در مرحله اخر گچ کاری سقف انجام شده و طرح نهایی پیاده سازی میشود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم