22 دی 1400|
مقاله

اصول ساختمان سازی

از صفر تا صد ساختمان سازی – اصول ساختمان سازی :

از دیرباز، صنعت ساخت وساز یکی از مهم ترین صنایع در زندگی بشریت بوده است.این صنعت بسیار از لحاظ اقتصادی و امنیتی مهم است. اصول ساختمان سازی، استانداردهایی دارد؛ که باید به آن اهمیت داد. زیرا ساخت و ساز در هر جامعه نقشی پر رنگ دارد. به هر حال از شروع کار یکسری مراحل باید رعایت و اجرا شوند. یکسری افراد باید در این راه اصول و قوانین حاکم را با دقت اجرا کنند. از آنجایی که مجموعه راه ساخت، به عنوان یک ارائه دهنده تجهیزات ساختمانی مشغول است. وظیفه خود دانستیم؛ تا هر چند اندک شما را کمی با مراحل ساخت و ساز آشنا کنیم.

ساختمان سازی:

در اولین مرحله مسلما طراحی و یپاده سازی یک نقشه مناسب ضروری می باشد. بعد از اینکه طرح دقیق تهیه شد، زمین متناسب با آن را باید فراهم کنیم. اگر زمین شما از قبل بود باید طراحی نقشه را متناسب با آن انجام دهید. زمانی که زمین و نقشه هر دو مشخص و آماده بودن، زمان تهیه مجوزهای ضروری، پروانه های ساخت و ساز می باشد. دریافت این مجوزها نیز منوط به داشتن مدارک لازم شخص مالک و همینطور مدارک مختص زمین می باشد. زمانی که شما کلیه مجوزهای لازم را اخذ کردید میتوانید شروع به ساخت و ساز کنید.

بخش های اصلی ساختمان سازی:

گودبرداری:

اولین مرحله و مهم ترین مرحله بعد از تهیه زمین گودبرداری می باشد. قبل از اجرای گودبرداری باید عمق دقیق آن به درستی تعیین شود. این کار باید توسط یک مهندس متخصص مشخص شود. زیرا تعداد طبقات، میزان بار وارده به فونداسیون ساختمان و مواردی از این قبیل مهم هستند. دقت در محاسبات گودبردای به قدری است که هر نوع سهل انگاری، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. از مهم ترین این خطرات می توانیم به نشست ساختمان اشاره کنیم.

اجرای بتن یا بتن ریزی :

زمانی که گودبردای به صورت دقیق محاسبه و سپس اجرا شد. باید مرحله بتن ریزی اجرا شود. بتن بار وارده شده از سوی سازه را تحمل میکند. حدودا داخل گود یک لایه به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌ متر را با تن پر میکنند. بتن به صورت شگفت آوری از نشست ساختمان جلوگیری میکند. در این مرحله از مش جوشی و مفتول آرماتوربندی برای ثابت نگه داشتن بتن استفاده میکنند.

مش جوشی در فونداسیون

اجرای اسکلت ساختمان:

خوب حالا نوبت به اجرای اسکلت ساختمان می رسد. اسکلت ساختمان به بدنه و پا برجا کننده ساختمان نیز شهرت دارد. اسکلت ها در دو نوع اسکلت بتنی و اسکلت فلزی ساخته میشوند. به طور قطع اسکلت بتنی دارای مقاومت و دوام بیشتری نسبت به اسکلت بتنی می باشد. بنابراین اگر برای شما اولویت استحکام و ماندگاری ساختمان است باید از اسکلت فلزی استفاده کنید. در صورتی که هزینه برای شما اولویت دارد، اسکلت بتنی گزینه ارازن تری می باشد. همانطور که می دانید قطعا قیمت روزآهن آلات نیز در اجرای اسکلت تاثیرگذار خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر مطالعه، مقاله مزایا و معایب اسکلت فلزی را به شما توصیه میکنیم.

دیوار چینی:

در مرحله بعد از بنا نهادن اسکلت، نوبت به دیوار چینی میرسد. امروزه در این مرحله، دیوارها به کمک آجرهای پیش ساخته بنا نهاده میشوند. این دیوارها بسیار از لحاظ اقتصادی مناسب هستند. از طرفی عایق های خوبی در برابر صوت و حرارت می باشند.

نازک کاری ساختمان:

زمانی که دیوارها به صورت کامل بنا شدند. باید نازک کاری را شروع کنیم. نازک کاری خود شامل یکسری مراحل است. این مراحل عبارتند از: مرحله گچ کاری و سرامیک و رنگ کاری که باید در خود ساختمان اجرا شود. برای اجرای گچ‌کاری، ابتدا دیوارها را مسطح میکنند. برای کف ها نیز، آن را ابتدا با یک لایه از ملات می پوشانند. زمانی که ملات خشک شد، آن را با موزاییک، سرامیک یا کاشی مورد نظر پر میکنند. زمانی که تمام سطح با سرامیک پر شد، باید کف را آب بندی کرد. آب بندی به افزایش استحکام کار کمک میکند. در پایان کار نیز با سیمان سفید عملیات بندکشی انجام میشود.

کامل کردن سقف :

جهت اجرای سقف بستگی دارد که سقف برای چه ساختمانی استفاده میشود. اگر سقف شما یک واحد مسکونی باشد،  میتوانید از سقف کاذب استفاده کنید. از نمونه سقف های کاذب میتوان به سقف کاذب رابیتس یا کناف و.. اشاره کرد.اما در مصارف صنعتی مانند سقف سوله ها ، از سقف های متفاوت : مثلا ترکیب توری مرغی با مصالح دیگر یا ایرانیت و مواردی از این قبیل استفاده میشود. زمانی که سقف نیز کامل شد، نمای ساختمان با دقت و ظرافت اجرا شده و کار آماده بهره برداری می باشد.

قوانین ساخت ساختمان :

مواردی که  جهت اصول ساختمان سازی ، اشاره کردیم، یکسری مراحل کلی از ساخت و ساز بود. یکسری از قوانین و اصول ساختمان سازی نیز وجود دارند که به ما اجازه استفاده از تجهیزات بروزتر را می دهند. این گزینه ها نیز باید با رعایت استانداردهای لازم ساختمانی استفاده و اجرا شوند. اگر اصول و مقررات رعایت شود، ساخت و ساز ما کمترین هزینه ها را خواهد داشت. در زیر به برخی از گزینه های پیشرفته در صنعت ساخت و ساز می پردازیم.

سیستم عایق بتنی

قالب عایق بتنی:

قالب عایق بتنی از یک عایق حرارتی دارای استحکام خیلی عالی تولید میشود. زمانی که بتن آرمه دارید. این قالب به شما کمک زیادی میکند. در این نوع قالب همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید. آجرها در کنار یکدیگر قرار داده میشوند. این آجرها با یکدیگر یک دیواری بتنی عایق ایجاد میکنند. این عایق بتنی به کاهش مصرف انرژی کمک زیادی میکند.

ایر کلایت:

ایر کلا یکی از مصالح ساختمنی بروز و جدید است. یک نوع بتن گازی سبک می باشد. این نوع بتن موادی مانند شن، سیمان، آهک و گچ  وآلومینیوم ساخته میشود. در زمان تولید آن را داخل قالب های بزرگی می ریزند. سپس با کمک بخار، در اتوکلاو تولید میشود. این بتن مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. از لحاظ اقتصادی نیز کم هزینه و مناسب است.

spider tire:

یک مصالح جدید با نام spider tire برای کاربردهای مختلف تولید شده است. یک نوع بتن مقاوم بوده که برای خانه‌ های بتنی، استخرها، سقف و… می توان از آن استفاده کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم