28 شهریور 1400|
مقاله

اسپیسر چیست و چه انواعی دارد ؟

اسپیسر چیست ؟

اسپیسر قطعه ای است که جهت ایجاد فاصله بین دو میلگرد از استفاده و در انواع و سایزهای متفاوتی عرضه میشود.. این محصول دقت بالایی داشته و میتوان آن را نوعی روکش روی میلگردها در نظر گرفت. این قطعه از زنگ زدگی میلگردها جلوگیری کرده و از آن در اجرای پوشش میلگرد ها (در سازه هایی مثل دال ها و دیوارها) استفاده میکنند.

همینطور  این محصول در بتن، در ساختمان ها، یا سد سازی و تونل سازی استفاده میشود. استفاده از اسپیسر در ساخت و ساز باعث افزایش کیفیت کار نهایی خواهد شد. اگر در بتن ریزی این محصول را استفاده کنیم، کیفیت و سرعت کار هر دو افزایش پیدا میکنند. این قطعه به حفظ کردن فاصله بین میلگردها کمک میکند. گاهی برای ایجاد فاصله بین قالب بتن و خاموت نیز از آن استفاده میکنند.

فواید استفاده از اسپیسر

  • کاهش خورده شدن یا سولفاته شدن میلگرد؛ به دلیل تماس میلگردها با مواد شیمیایی و همچنین در مجاورت هوا و رطوبت بودن آن ها، با گذشت زمان میلگردها خورده شده یا سولفاته میشوند. این موضوع به مرور زمان بر روی سازه تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ اما استفاده از اسپیسر این موضوع را کاهش میدهد.
  • جلوگیری از جابه‌جایی میلگرد در شبکه بتن؛ برای افزایش بهره وری بتن های مسلح استفاده از این قطعه خیلی تاثیرگذار است. اسپیسر از جا به جایی شبکه میلگرد در بتن ها جلوگیری میکند. در زمان های گذشته برای نگهداری میلگردها و جلوگیری از جا به جایی آنها از چوب یا سنگ استفاده میکردند؛ ولی این مواد دوام زیادی نداشته و از جهت دیگر نیز پوشش یکنواخت و یکدستی نداشتند. بنابراین گاهی میلگرد خورده میشود؛ اما اسپیسر به حل این مشکل کمک زیادی کرد.
  • ایجاد پوششی یکنواخت روی میلگردها
  • سبک و مقرون به صرفه

به اسپیسر گاهی لقمه بتن، کاور بتن، فاصله نگهدار و کاور میلگرد نیز می گویند.

چرا از اسپیسر استفاده میکنیم؟

اسپیسر در لغت به معنای فاصله نگهدار است. جهت ساخت یک سازه و پوشش دهی میلگردها و آرماتوربندی استانداردهایی وجود دارد. استفاده از این قطعه به بهبود این استانداردها کمک زیادی میکند. ممکن است به علت رعایت نکردن این استانداردها مشکلاتی مانند گزینه های زیر پیش بیاید.

  1. چسبیدن میلگردها و آرماتور به بتن
  2. بیرون زدگی میلگردها و آرماتورها

زمانی که یکی از این مشکلات ایجاد شود، میلگرد دچار خوردگی شده و پروژه را با هزینه های زیادی روبه رو خواهد کرد؛ بنابراین استفاده از اسپیسر از طرفی به سرعت کار کمک کرده و از طرفی دیگر کیفیت کار را افزایش میدهد.

ویژگی و مزایای اسپیسر پلاستیکی

نمونه اسپیسر پلاستیکی

 

  • روی کار پوششی یکنواخت ایجاد میکند.
  • وزن سبکی داشته و حمل و نقل راحتی دارد.
  • برای نصب نیاز به نیروی زیادی ندارد.
  • به افزایش سرعت و کیفیت پروژه کمک میکند.

 نحوه محاسبه تعداد اسپیسر مورد نیاز

پوشش بتنی روی میلگردها یا کاور بتن برابر است با :

حداقل فاصله بین رویه میلگردها (از طرف طولی و از طرف عرضی) تا نزدیکترین سطح آزاد بتن .

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای پوشش روی میلگردها گزینه های زیر باید رعایت شود:

  1. قطر میلگردها باید چهارسوم بزرگترین اندازه اسمی سنگدانه ها باشد.

۲.ضخامت پوشش بتنی :  میلگردها باید متناسب با شرایط محیطی و نوع قطعه مورد نظر بوده و نباید از مقادیر مشخصی کمتر باشد.

۳.در صورتی که بتن در کنار خاکی مقاوم اجرا میشود، باید به شکل عمودی در تماس بوده و ضخامت پوشش بتن از ۷۵ میلی متر نباید کمتر باشد.

۳.در صورتی که بتن سطح فرورفته و برجسته ای داشته باشد، باید ضخامت پوشش در عمق فرورفتگی ها را اندازه گرفت.

  1. در صورتی که حفاظت های سطحی انجام شود، امکان کاهش پوشش بتنی تا ۲۰ میلی متر وجود دارد.
  2. در صورتی که رده بتنی حدود ۵۰ مگاپاسکال بیشتر از حداقل اندازه باشد، این امکان وجود دارد که پوشش بتن را ۵ میلی متر کمتر در نظر گرفت و مواردی شبیه به این.

 

انواع اسپیسر از نظر جنس :

 

۱. اسپیسر بتنی

این نوع مقاومت فشاری بالایی داشته و آسیب به بتن را به حداقل ممکن می رساند. در زمان تولید این اسپیسر را متناسب با بتن ساختمان یکسان در نظر می گیرند تا ضریب حرارت آنها یکسان باشد. قیمت این نوع به نسبت انواع دیگر خصوصا نوع پلاستیکی بالاتر است.

کاربرد:

از اسیسر بتنی جهت پوشش میلگرد در دال ها، دیوارها، پی ساختمان، تونل ، سد و مواردی شبیه به این استفاده میشود.

۲. اسپیسر فلزی:

این نوع مانند نوع بتنی دارای مقاومت فشاریی بالای ست باید در طراحی آن دقت کرد تا میلگردها راحت روی آن قرار گیرند.

کاربرد :

خود این نوع اسپیسر به عنوان مفتول و یا گاهی میلگرد از نوع خم شده بکار می رود.

۳. اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی نسبت به دو نوع دیگر ارزان تر بوده و بنابراین طرفداران زیادی دارد. اما مقاومت این نوع کمتر بوده و ممکن است خوب به بتن نچسبد.از طرفی ضریب حرارتی آن نیز با بتن تفاوت دارد.

کاربرد:

این نوع  در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد بوده و در سازه های بتنی با فرمت های مختلف استفاده میشود.

 

 

 

انواع اسپیسر از نظر کاربرد:

آشنایی با انواع اسپیسر

اسپیسرهای پلاستیکی که با توجه به  محل ،سایز میلگرد ، فرمت قرارگیری آرماتور و پوشش بتنی انواع مختلفی دارند و عبارت اند از:

اسپیسر افقی

این نوع  خود انواع مختلفی دارد:

اسپیسر هارد فیکس

این نوع سنگین بوده و کاربرد زیادی دارد. برای سطح های افقی و یا کف های پرتراکم از آن استفاده میشود. از انواع کاربرد آن میتوان به فونداسیون ، تیرها ،‌ شناژها و کفهای حجیم اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم با انواع فونداسیون بیشتر آشنا شوید.

هاردفیکس می توانند، میلگرد ۱۰ تا ۳۲ میلیمتر را در بین کارگیرهای خود جا دهد. برای تحمل بار تا ۳۵۰ کیلو بسیار مناسب است.

اسپیسر ماکس فیکس

اسپیسر ماکس فیکس

این نوع متوسط یا نیمه سنگین بوده و برای یک پوشش بتنی در انواع سازه های میلگردی مانند پوترها ،‌تیرها ،‌شناژها و کف های با وزن متوسط استفاده میشود. می توان بین شاخک های ماکس فیکس ، میلگرد ۸ تا ۲۰ میلیمتر داخل فک هایش قرار داد. تحمل بار حدود ۱۸۰ کیلوگرم را دارد.

اسپیسر مینی فیکس

از این نوع برای کف ها و سقف های بافته شده و در کنار میلگردهای سبک انواع سقف کامپوزیت و سقف های عرشه پولادی و قطعات پیش ساخته بتنی و … استفاده میشود. میلگرد ۶ تا ۱۸ میلیمتر داخل فک های آن می توان قرار داد. توانایی تحمل بار تا ۳۵ کیلوگرم را دارد.

اسپیسر فلت فیکس

این نوع از لحاظ طراحی  به اسپیسر مینی فیکس شبیه است؛ اما یک کف صاف و تخته نیز داشته؛ بنابراین جهت  سقف ها و کف های سبک تیرچه بلوک که توسط فوم های پلی استایرن پوشیده می شوند گزینه خوبی ست. توانایی قرارگیری میلگرد ۶ الی ۱۴ میلیمتر را دارد.

اسپیسر ساید فیکس

این نوع از اسپیسر، متوسط ساید فیکس یا اسپیسر یکطرفه بوده و برای پوشش بتنی در سازه های با وزن متوسط و نیمه سنگین مناسب است. یک مزیت دارد و آن هم این است که قفل کن یکطرفه داشته و قابلیت جا زدن از بغل روی میلگرد دارد. این اسپیسر تحمل بار تا ۲۰۰ کیلو را داراست.

اسپیسر میلگرد یوفیکس

این نوع شاخک های قفل کن میلگرد و  نشیمنگاه و کرسی مناسب برای امکان قرار دادن انواع سایزهای میلگرد را دارا می باشد. زمانی مناسب است که در سازه سایز میلگردها متفاوت است. این اسپیسر توانایی تحمل بار نقطه ای تا ۲۰۰ کیلوگرم را دارد.

اسپیسر دابل فیکس

این قطعه برای دو شبکه و برای ایجاد پوشش بتنی در دال های بتنی و سقف های بتنی دو شبکه قطعه ای عالی ست. دو قسمت مادگی و نر دارد که با هم برای اجرا مونتاژ میشوند.

اسپیسر میلگرد  فلت بار

قطعه ای عالی برای به وجود آوردن پوشش بتنی روی میلگردهایی با کف های نرم و فرو رونده  است. امکان جای دادن دو ردیف میلگرد متقاطع را داراست. می تواند ۸ تا ۱۴میلی متر میلگرد را در قفل کن های خود جا دهد.

اسپیسر راندبیس

اسپیسر میلگرد

این نوع از اسپیسر، ساده و کم هزینه بوده و جهت سقف ها و دال های سبک و دیوارهای پیش ساخته بکار می رود. امکان تحمل بار نقطه ای تا ۲۵۰ کیلوگرم را داراست. جهت میلگرد با سایز ۲۲ میلی متر مناسب است.

اسپیسر میلگرد لانگ بیس

لانگ بیس جهت کرسی شبکه های میلگردی سبک در سطوح وسیع و سقف هایی بکار میرود که باید با مش های بافته شدۀ آماده ‌مسلح شوند. استفاده از اسپیسر لانگ بیس در کف سازی سالن ها و محوطه سازی هزینه کمی به جا میگذارد . اسپیسر لانگ بیس قادر است بار نقطه ای تا ۲۰۰ کیلوگرم را تحمل کند .

اسپیسر سطوح عمودی

انواع اسپیسرهای  در سطوح عمودی عبارت اند از:

اسپیسر ویل فیکس

ویل فیکس یا اسپیسر گرد یا اسپیسر خورشیدی برای سطوح عمودی مثل دیوار و ستون و مقاطع مدور بکار میرود. قفل کن بسیار قوی دارد. شبکه های میلگردی نسبت به قالب بتن به صورت موازی قرار گرفته و از پیچیدگی آرماتور داخل قالب ممانعت میکنند.

 اسپیسر ویلسان

برای سطوح عمودی با وزن متوسط از این نوع استفاده میشود. مثلا در دیوارها ، ستونها ،‌مقاطع مدور و … در بتن های درجا یا پیش ساخته از آن استفاده میشود. میلگرد ۸ الی  ۲۲ میلی متر را میتواند نگهداری کند.

اسپیسر کیج فیکس

کیج فیکس برای شمع بندی های ستونی یا شبکه ای استفاده میشود. همچنین در پایه پل ها ،‌ قالب های لغزنده ،‌ قالب های بالارونده ، ‌سازه های دریایی و تمامی سازه های بتنی عمودی سنگین کاربرد دارد. امکان  نگهداری میلگردهای ۸ الی ۱۴ میلی متر را داراست.

جمع بندی

در این مقاله به این پرداختیم که اسپیسر چیست و چه انواعی دارد. همچنین درباره مزایا و ویژگی های آن صحبت کردیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید!
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم